Als kleine jongen raakt de in Tilburg Noord opgroeiende Nasser verslingerd aan de bal. Lange dagen maken ze met elkaar, hij en de bal, soms zijn ze wel acht uur samen, altijd op straat. Open om anderen in zijn grote liefde te laten delen, groeit Nasser uit tot een jongeman die door het eindeloze oefenen de geheimen van ‘het ronde leer’ doorgrondt, maar ook het mysterie ervan weet te koesteren.
In 2016 ontmoeten choreograaf Guilherme Miotto en Nasser el Jackson elkaar. Guilherme valt als een blok voor Nassers uitzonderlijke persoonlijkheid en bewegingskwaliteit - een wonderlijke combinatie van charisma, dienstbaarheid, elegantie en virtuositeit. Hij besluit een avondvullende solo te maken voor de Tilburgse baltovenaar die ook optreedt als ambassadeur straatvoetbal voor de KNVB.
Net als in zijn eerdere werk ontvouwt Miotto in .Ball de vitale drang, ontwapenende kracht en onverzettelijke tederheid van een lichaam dat wil overleven. Met zijn petje achterste voren, opgeschoren haardracht, smalle gelaat en postuur is Nasser een opvallende verschijning in de context van de hedendaagse dans. Op het eerste oog is hij een typische Marokkaanse jongeman bij wie geen enkele van de stereotype associaties verwijst naar die van danser. Simpele vragen als ‘wie is Nasser’ en ‘wie zijn wij’? leggen bloot hoe het lichaam ons kan aanmoedigen om een opnieuw positie in te nemen ten aanzien van gevestigde waarden en vooroordelen.
.Ball is een avondvullende cross over tussen freestyle voetbal en dans. De voorstelling past in een serie solo’s die choreograaf Guilherme Miotto maakt in samenwerking met in het oog springende bewegers die excelleren in hun discipline. Lineair gezien is .Ball de opvolger van Even Worse dat in augustus 2017 met veel succes in première ging.
.Ball is het eerste avondvullende project onder de vlag van Corpo Máquina.
Bellevue extra
Direct na afloop van de voorstelling volgt er een kort nagesprek met choreograaf Guilherme Miotto, performer Nasser el Jackson en sociaal werker Amin Mbarki.