Als motten naar het licht, zo worden de drie danseressen in Candy’s Camouflage van de Oostenrijkse choreograaf Chris Haring naar de lampen en de camera’s getrokken. Ze zwermen eromheen. Zingend, eindeloos pratend, schokkerig dansend. Ze schieten in een lachkramp of staren nuffig voor zich uit. Bekende beelden in tijden van selfies en zelfpromotie, maar Chris Haring haalt de inspiratie ervoor van verder terug in de tijd.

Na Shiny, Shiny en False Colored Eyes is Candy’s Camouflage namelijk het derde deel in zijn The Imploding Portraits Inevitable-Series, geïnspireerd door het vroege filmwerk van Andy Warhol, waarin het ego-boosten al tot kunst was verheven. De ‘Candy’ uit de titel is dan ook Candy Darling, de transseksuele ster uit Warhols entourage. De verzadigde pop-art kleuren uit de eerste twee delen van de serie zijn ditmaal verdwenen; in dit derde deel heersen het zwart en wit van de film noir. Extreme close-ups, camera’s die langs lichamen en kleding scheren laten steeds een nieuw aspect van de personages zien, die zich wentelen in hun vrouwelijkheid.

Net als Warhol is Haring een liefhebber van de splitscreentechniek. Uit combinaties van geprojecteerde beelden ontstaan nieuwe lichamen. Beeldmanipulatie maakt de vervreemding compleet. Haring is sowieso een meester in het gebruik van de camera; die is in zijn werk dan ook nooit ver weg. Het is een onmisbaar element in zijn indringende dans-theater-film-voorstellingen. Samen met danseres Stephanie Cumming en dramaturg Thomas Jelinek heeft Haring sinds 2005 de groep Liquid Loft. Twee jaar geleden stond de groep op Julidans met Deep Dish, destijds door een recensent omschreven als een staaltje ‘veggieporn’ vanwege de vele close-ups van voedsel. Terwijl zich live aan tafel een diner voltrok, leidden op het scherm de sterk uitvergrote voedselresten op tafel een heel eigen leven. Ook Candy’s Camouflage belooft weer een totaalbelevenis voor oog en oor.

Maandag 10 juli: Nederlandse première.
Maandag 10 juli: aansluitend nagesprek in de zaal.

Candy’s Camouflage is onderdeel Julidans 2017.
Duur: ca. 65min. 

dans Stephanie Cumming, Katharina Meves, Karin Pauer
choreografie Chris Haring
producer Liquid
sound Design Andreas Berger 

Selfies uit de tijd van de film noir

Prijzen

Normaal
€ 25,00
CJP
€ 20,00