Orfeo, een drama van karton
Tim Stet

Pop Arts Festival: ORFEO, een drama van karton

Steef de Jong, Groots en Meeslepend
Een Orfeo-operette van nu
za 21 apr - zo 22 apr

Het genre operette opnieuw uitvinden. Dat is wat Steef de Jong wil. Voor zijn voorstelling Orfeo, een drama van karton begint hij bij de oorsprong. Daar waar de eerste opera en eerste operette uit geboren zijn: de mythe van Orpheus en Eurydice.

Monteverdi’s L’Orfeo uit 1607 wordt beschouwd als de eerste echte opera. En Jacques Offenbachs bewerking Orphee aux enfers uit de 19e eeuw ziet men als de eerste operette.De mythe inspireert al eeuwenlang componisten, toneelschrijvers en filmmakers. Orpheus zingt zo mooi dat hij zelfs stenen aan het huilen krijgt. Als Orpheus zingt voor de heersers van de onderwereld, is dat van zo’n schoonheid dat zij besluiten zijn overleden vrouw Eurydice terug te geven. De enige voorwaarde is dat hij niet naar haar omkijkt als zij hem volgt uit de onderwereld. Bijna boven kijkt Orpheus toch even om en verliest daarmee zijn geliefde voorgoed.

Orfeo, een drama van karton van Steef de Jong is een Groots en Meeslepende voorstelling over de liefde, de dood en de kracht van muziek. Met L’Orfeo en Orphee aux enfers als inspiratiebronnen maakt hij, bijgestaan door een muzikant, een geheel eigen versie van deze mythe. Een Orfeo-operette van nu.

Drama staat in het werk van De Jong altijd in schril contrast met de lichtheid van de handgemaakte kartonnen pop-updecors, de humor en de verbeelding.

Een Groots en Meeslepende voorstelling over de liefde, de dood en de kracht van muziek

Credits

concept, spel Steef de Jong
regie Ina Veen
lichtontwerp René Rood

Meer over de makers

Groots en Meeslepend maakt voorstellingen die met minimale middelen een grootse operateske wereld oproepen. Achter de schijnbaar lichtvoetige speelstijl en vormgeving gaat een diepere wereld schuil die wil verwonderen en ontroeren.

Steef de Jong
(1983) is theatermaker, liedjesschrijver en beeldend kunstenaar. In zijn werk zoekt hij graag de grens op tussen kunst en kitsch, ratio en sentiment, realiteit en fantasie, subtiele details en grote gebaren. Hij heeft een fascinatie voor de operette: het miskende stiefkind van de opera en de moeder van de musical. Steef de Jong is opgeleid tot beeldend kunstenaar aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. Hij vervolgde zijn studie aan DasArts (master of theater – Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten) en studeerde in 2009 af met een opera waarbij hij verantwoordelijk was voor het libretto, de muziek, het toneelbeeld en de regie.

Vanaf 2010 was hij als acteur betrokken bij voorstellingen van onder andere Susies Haarlok, Orkater, Toneelgroep het Volk en Firma Rieks Swarte. In 2014 richtte Steef samen met Ina Veen de stichting Groots en Meeslepend op en maakte hij met haar de eenmans-operette-trilogie Groots en Meeslepend wil ik leven, Ludwig en Straussvogel waarin hij zijn liefde voor de 19e eeuw, keizerin Sisi en het genre operette bezingt.


Voor Ludwig ontvingen zij de Mus, de prijs voor beste voorstelling van Theaterfestival de Parade in 2014. En zij wonnen de Theatre Award op het Fringe Festival van Perth (Australië) in 2015. In 2016 won Steef naast de Veghelse Toneelpublieksprijs, de Olifant; de kunst- en cultuurprijs van de stad Haarlem.