"Alles klopt in Instant Love" ★★★★★ Theaterkrant

Instant Love

Via Berlin / Cello Octet Amsterdam
15 mrt
-
17 mrt
Data & kaarten
  • vr 15 mrt
    20:30 - 21:45
    Grote Zaal
    Geweest
  • za 16 mrt
    20:30 - 21:45
    Bellevue Extra: na afloop De Ontmoeting o.l.v. filosofe Sophie van Hoorn
    Grote Zaal
    Geweest
  • zo 17 mrt
    20:30 - 21:45
    Grote Zaal
    Geweest

Instant Love is het tweede deel van een maatschappelijk (theatraal muzikaal) drieluik, gemaakt door Muziektheatergezelschap Via Berlin en Cello Octet Amsterdam.

Instant Love laat zien hoe kwetsbaar mensen zijn als ze de autonomie over hun eigen leven kwijtraken

Instant love is het verhaal van Grace, die door de charmante pooier King de wereld van de prostitutie in wordt gelokt. Hij spiegelt haar een gouden toekomst voor, maar uiteindelijk loopt ze in de val van deze meedogenloze bedrieger. Zonder paspoort of papieren, is ze rechteloos en onbeschermd, en rest haar enkel nog de wraak. Instant Love laat zien hoe kwetsbaar mensen zijn als ze de autonomie over hun eigen leven kwijtraken. Zo verandert wat het mooiste tussen twee mensen zou moeten zijn, in het meest afschuwelijke.

Harald Austbø schreef speciaal voor deze voorstelling nieuwe composities voor het octet; Lyrische melodieën die kapseizen en overspoeld worden door dissonanten, aanstekelijke schlagers die schurend traag ondermijnd worden. Hemelse muziek met vette rafelranden. Instant Love – een gloednieuwe en actuele tekst van Ko van de Bosch in regie van Ria Marks.
 


 IN DE PERS 

"Alles klopt in Instant Love.” ★★★★★ Theaterkrant
"Slagmolen laveert als stijlvolle Grace soepel tussen dit directe taalgebruik en de expressieve cellomuziek.” De Volkskrant
"Eén van de mooie scènes is als Austbø en Slagmolen samen een cello bespelen, elk met hun eigen melodie. De één gericht op gefakete geilheid, de ander vol van overlevingsdrift." Parool
"Stemmig en confronterend, soms licht poëtisch.” De Telegraaf
"De leden van Cello Octet Amsterdam weten je te raken.’’ 1e Rang


 BELLEVUE EXTRA 

Zaterdag 16 maart
De Ontmoeting van Via Berlin
Instant Love gaat gepaard met een uitgebreid verdiepingsprogramma: De Ontmoeting. In De Ontmoeting gaan artistiek leider Dagmar Slagmolen en cellist Sanne Bijker samen met prominenten en jonge denkers in gesprek over de inhoud van de voorstelling. Sophie van Hoorn leidt het gesprek.

Op zaterdag 16 maart is Corinne Dettmeijer-Vermeulen te gast. Zij is voormalig Nationaal Rapporteur Mensenhandel en Seksueel Geweld tegen Kinderen. Voor haar werkzaamheden als Nationaal Rapporteur was Dettmeijer-Vermeulen o.a. kinderrechter en vice-president van de rechtbank Den Haag. Momenteel bekleedt zij de Cleveringa leerstoel.

Credits

regie Ria Marks
tekst Ko van den Bosch
spel en muziek Dagmar Slagmolen, Harald Austbø, Cello Octet Amsterdam


Dagmar Slagmolen over Instant Love:

"In periode dat ik met Cello Octet Amsterdam begon met het ontwikkelen van een drieluik aan voorstellingen, begon mijn moeder met haar baan als coördinator van het Wereldvrouwenhuis Mariam van Nijmegen. In dit geheime opvanghuis worden uitgeprocedeerde asielzoeksters/vrouwen zonder status, voor maximaal zes maanden opgevangen en voorbereid op een leven in de illegaliteit, want dat is wat velen van hen wacht na het opvanghuis als zij toch in Nederland willen blijven. De verhalen van deze dappere vrouwen en meisjes die vaak zoveel verschrikkelijks hebben moeten doorstaan in hun zoektocht naar een veilige nieuwe thuishaven, raakten mij enorm. En vooral het feit dat deze verhalen zo heftig zijn, dat wij liever wegkijken omdat we denken niets te kunnen doen. Mijn persoonlijke motivatie voor deze voorstelling is om samen stil te staan bij zulke grote hevige thema’s. Dat is al een begin. Zo is Instant Love ontstaan."

Nichon Glerum
Nichon Glerum
Nichon Glerum
Nichon Glerum
Nichon Glerum
Nichon Glerum
Nichon Glerum
Nichon Glerum
Nichon Glerum
Nichon Glerum
Nichon Glerum
Nichon Glerum
Nichon Glerum
Nichon Glerum
Nichon Glerum
Nichon Glerum
Nichon Glerum
Nichon Glerum
Alles klopt in Instant Love. De muziek schrijnt, doet pijn of verleidt en vormt een sublieme eenheid met het spel.
★★★★★ Theaterkrant