Muziektheaterbewerking van de toneelklassieker van Tsjechov

Een Kersentuin

Kameroperahuis / Mart van Berckel
21
mei
-
22
mei
Data & kaarten
  • di 21 mei
    20:30
    Theater Bellevue, Amsterdam
    Grote Zaal
  • wo 22 mei
    20:30
    Theater Bellevue, Amsterdam
    Grote Zaal

Een Kersentuin is een radicale tragikomische muziektheaterbewerking van de toneelklassieker van Anton Tsjechov

Over angst voor de toekomst en het idealiseren van je verleden

Ljubov in de laatste hallucinante momenten voor haar dood. Deze aan lager wal geraakte adellijke dame klampt zich vast aan alles wat er niet meer is. Langzaam verliest ze de grip op haar herinneringen. Hoogte- en dieptepunten flitsen als een grillig en muzikaal revue-requiem aan haar voorbij. Het onder ogen komen van haar eigen verval leidt tot een pijnlijke confrontatie met het verleden dat zij zo idealiseerde.

Een Kersentuin, een muziektheaterbewerking van de toneelklassieker van Tsjechov, is een bombastische muziektheaterproductie van Kameroperahuis in samenwerking met het Nationaal Jeugd Orkest. Een melancholische, tragikomische voorstelling over tijd, vergankelijkheid en herinneringen. Over angst voor de toekomst en het idealiseren van je verleden.

Credits

tekst Geïnspireerd op ‘De Kersentuin’ van Anton Tsjechov
regie Mart van Berckel
spel Juul Vrijdag, Laurien van Rijswijk, Tim Hammer, Roel Goedhart, Eva Traa, Alexander Schuitema
muzikale leiding Tijn Wybenga
dramaturgie Florian Hellwig
scenografie Vera Selhorst
kostuums Eleftheria Lavdaki
regieassistentie Merit Vessies

 

Erik Franssen
Erik Franssen

Meer over de makers

Het werk van regisseur Mart van Berckel kenmerkt zich door radicale bewerkingen van klassiek materiaal, vaak in een grootse en fantasierijke beeldtaal die de toeschouwer verrast en laat verwonderen. In 2017 maakte Van Berckel bij Kameroperahuis de voorstelling ‘Before I Die’ die in première ging op de Operadagen Rotterdam. Een Kersentuin is een voorstelling die Van Berckel maakt binnen de nieuwe makersregeling van het Fonds Podiumkunsten.

“In zijn eerdere voorstellingen gebruikt Van Berckel niet meer dan flarden van de oorspronkelijke tekst en werkt die beeldend en associatief uit, waarbij de zintuigelijke waarneming van het publiek nadrukkelijk wordt gethematiseerd. (…) als theatraal experiment is Blinden zeer geslaagd.” Theaterkrant

“In een broeierig zaaltje speelden drie actrices de voorstelling Play Maids, losjes gebaseerd op De Meiden van Jean Genet. De twee dienstmeisjes (…) acteren gepast geëxalteerd en madame wordt gespeeld door Margreet Blanken: heerlijk over de top. Blanken is terug, en die Van Berckel is ook al een ontdekking.”
★★★★ Volkskrant