Stand Up

Dood Paard / Timen Jan Veenstra / Theater Bellevue / Over het IJ Festival
di 24 sep - za 19 okt

De voorstelling Stand Up is afgelast. Kaartkopers ontvangen een persoonlijk bericht.

Een primeur: toneelgezelschap Dood Paard staat voor het eerst in Bellevue Lunchtheater. Op initiatief van schrijver Timen Jan Veenstra creëren ze een voorstelling over klimaatverandering; een poëtische theatrale happening met losse flarden, dialogen, waanbeelden, dromen en hersenspinsels. Een requiem voor de laatste mensen op aarde.

Hier resteert slechts het verder leven;
twee soorten van bestaan
van voor en na het snijden
van voor en na
het afgesneden zijn
Ondertussen doorgaan
want de tijd
en de wereld
en die ene voet
voor de andere
keer op keer
Met je vingers
in je oren en
elke vraag van waarom
beantwoorden met
waarom niet?


Timen Jan Veenstra: "Ik heb niet de illusie dat we met de bezoekers de wereld gaan redden." 

Lees het volledige interview met de schrijver en initiator van Stand Up hier.

Credits

coproductie Dood Paard, Theater Bellevue, Over het IJ Festival
met, door, van Kuno Bakker, Manja Topper, Timen Jan Veenstra, Janneke Remmers, Jouman Fattal, Sara Haeck, Michael Yallop, Iwan Van Vlierberghe  
tekst Timen Jan Veenstra

Stand Up - Dood Paard / Timen Jan Veenstra

Meer over de makers

Timen Jan Veenstra (1984) studeerde in 2009 af als toneelschrijver aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. In zijn teksten neemt hij maatschappelijke thematiek als uitgangspunt. Zijn taal is poëtisch maar altijd gegrond in de werkelijkheid. Door middel van interviews, buurtonderzoek en allerhande speurwerk reconstrueert hij complexe gebeurtenissen die anders verborgen zouden blijven in de chaos van de moderne wereld.
Timen schreef onder meer voor Toneelschuur Producties, Over het IJ Festival, de Toneelmakerij, Theater Bellevue, De Utrechtse Spelen, Urban Myth en het Fringe Festival. Daarnaast is hij artistiek leider van De Tekstsmederij.
 

Het werk van Dood Paard komt tot stand zonder dat er een externe autoriteit (regisseur of vormgever) is die de uitgedragen visie, de speelstijl of het beeld bepaalt. Iedere beslissing is de uitkomst van een gesprek tussen gelijkwaardigen - de spelers. Daarnaast is elke voorstelling een expliciete poging van de spelers om zich tot de wereld van nu te verhouden. Iedere handeling en iedere uitgesproken zin is bedoeld om de geesten van de makers te scherpen en daarmee de geest van het publiek. Of het nou om een toneelstuk van Shakespeare gaat, om een tekst van Rob de Graaf of om een zelfverzamelde tekstcollage, de vragen die gesteld worden zijn altijd deze: wat weten we, waar staan we en wat vinden we.

Met hun collectieve werk- en organisatievorm creëren de leden van Dood Paard een utopische samenleving. Tegelijk staan hun voorstellingen midden in de rauwe werkelijkheid van nu en treden de spelers op als deelnemers aan hetzelfde dagelijkse leven als de toeschouwers. Ze tonen hoe ze zich laten beïnvloeden door reclameslogans en politieke beloftes, hoe machtsmechanismen werken en hoe idealen kunnen verworden tot holle frasen. De kritische houding ten opzichte van de wereld waarin wij leven is in de ogen van de Dood Paard-leden de eerste voorwaarde om theater te maken. Maar die kritiek wordt gedragen door een groot en aanstekelijk optimisme ten aanzien van de (mentale) kracht van het individu, dat met zijn denkvermogen en creativiteit elke tragedie kan overstijgen.