Zie de mannen vallen

Hauser Orkater
Nederlands Theater Festival | NTF SPECIAL
za 4 sep

“Hauser Orkater is weer grandioos, nee – eigenlijk beter dan ooit... Een wonderlijke versmelting van slapsticks en poëzie die de zeldzame indruk nalaat dat je in een andere wereld gekeken hebt, waar alles mogelijk lijkt en waar waanzin en diepzinnigheid samenvallen” Het Parool

Een ervaring die bij 'wie erbij was' in het geheugen staat gegrift. In de jaren ’70 zorgde Hauser Orkater voor een sensatie in het Nederlandse Theater. Hun laatste voorstelling Zie de Mannen Vallen is misschien wel de bekendste.

In 1979 werd de voorstelling in een gereproduceerd decor door de VPRO opgenomen in een Hilversumse televisiestudio. Deze registratie is opgediept uit de archieven van Beeld en Geluid en wordt vandaag op veler verzoek worden vertoond.

Hauser Orkater (1972 - 1979) bestond uit de broers Rob en Dick Hauser, Alex, Marc en Vincent van Warmerdam, Eddy B. Wahr, Gerard Atema, Thijs van der Poll, Chris Bolczek, Jim van der Woude, Peer Mascini, Dicky Schuttel en Reinier Tweebeeke. Het einde van Hauser Orkater was het begin van Orkater als huis voor nieuw muziektheater.  

Over Zie de mannen vallen schreef Henk Langerak in het Algemeen Dagblad van 29 december 1979;

“Met een gevoel dat dieper gaat dan teleurstelling is Hauser Orkater, het absurdistische muziektheater uit Amsterdam, dit weekend ingegaan. Het programma Zie de Mannen Vallen komt morgenavond bij de VPRO op de televisie, maar de meerderheid van de 13 leden tellende groep vindt dat maar niks”

Hij vervolgt "Alex van Warmerdam, met zijn broers Vincent en Marc, behorend tot de grondleggers van het gezelschap, is nog het meest geschokt door het uiteindelijke resultaat. “Ik ben er zondag niet in elk geval. Ik denk dat ik ergens in een keldertje ga zitten met een flesje wijn. We hadden het nooit moeten doen. Dat theaterwerk van ons is zo ondefinieerbaar. Wil je dat op televisie overbrengen dan moet je dat òf bewerken òf er een hele sterke vorm voor bedenken. En dat is niet gelukt.” 

“In het theater kun je zelf bepalen waar je naar kijkt. De man naast je ziet al een heel andere voorstelling dan jij. Voor ons is dat des te meer belangrijk omdat wij er op werken, dingen tegelijk te laten gebeuren. Probeer dat maar eens in televisiebeelden te vangen.”