Jeanette Smit onderscheiden
Maandagavond 9 mei is Jeannette Smit, scheidend directeur van Theater Bellevue, door loco-burgermeester Touria Meliani onderscheiden met de Frans Bannick Cocqpenning. Dit gebeurde tijdens een feestelijk afscheidsprogramma in haar eigen Theater Bellevue.
Hier kwamen vrienden en relaties nog een keer samen om de ‘koningin van de Leidsekade’ uitbundig toe te zwaaien. Net zoals zij zelf altijd deed naar spelers en bezoekers van het theater. Smit gaat na ruim 21 jaar als directeur van Theater Bellevue met pensioen.
Afscheid van een culturele gangmaker met een immens groot hart.
Directeur Theater Bellevue Jeannette Smit zwaait af
Ze gaat, Jeannette Smit. Zoals altijd met pittige pas (meestal op hakken) en een lach op haar gezicht, maakt hier en daar nog een praatje, klaar om de mouwen op te stropen voor een nieuw avontuur. Ze gaat, na ruim 21 jaar Theater Bellevue, met pensioen.
Ze ging, met de dwarsfluit in haar hand van het Sweelinck Conservatorium naar de Nederlandse mimewereld en richtte in 1985 samen met Michiel van Blokland en Gé Wegman Het Veem Theater op. Ze ging weer, vanuit Het Veem naar Muziek & Theater Netwerk Nederland. Vanuit daar, naar de Theatercombinatie Bellevue/Nieuwe de la Mar. Altijd nam ze haar daadkracht mee. En de gave om mensen te verbinden. En zorgde zij er met het team om haar heen voor dat het werkplezier er van af spatte.
Ze bleef, vanaf 2006, voor een nieuw avontuur aan het roer van het onafhankelijke Theater Bellevue. Zij creëerde op deze historische plek aan de Leidsekade een theater vol reuring. Samen met haar voelsprieten Frank Noorland (programmeur) en Tom Helmer (dramaturg). Ze kent als geen ander (behalve misschien hoofd techniek Jan Sol) ieder hoekje van het theater. Met zakelijk directeur Thomas vormt ze een hecht duo; Mr. & Mrs. Smit. En ze is als mater familias voor haar medewerkers.
Ze ging voorop bij de succesvolle crowdfundingsactie ten behoeve van de verbouwing van Theater Bellevue (de gulle gevers gaven haar vleugels). Gangmaker was ze bij het initiatief van de Podiumpas. Als bestuurslid sloot ze gezelschappen als Orkater, Ashton Brothers, Dansgroep Kriztina de Châtel en Toneelgezelschap Dood Paard in haar theaterhart. En ze roerde zich voor de landelijke cultuur in diverse commissies als De Raad voor Cultuur Theater, Fonds Cultuurparticipatie en de jury’s van het Nederlands Theater Festival en de VSCD toneelprijzen.
Jeannette Smit is: OOG voor wat de culturele sector nodig heeft, LEF om iets nieuws neer te zetten, WARS van te veel zakelijkheid of regels, ZIN in reuring, maar is vooral heel veel LIEFDE voor de mensen die kunst maken en zich met kunst vermaken. GUL, GENEREUS en GOEDLACHS.
En nu gaat ze, met pensioen. Met kordate stappen door de hal, dat laatste praatje bij de kassa, nog een keer zwaaien naar de mensen op het terras van De Smoeshaan, haar rode haren in de wind, de gulle lach op het gezicht, op de fiets, de Leidsekade af.
Interviews
‘Ik houd ervan mijn zaak te bepleiten, overal’ – Theaterkrant
"Theaterdirecteur is geen vak, het is wie je bent." - Het Parool
“Als je zolang op een plek hebt gewerkt zegt dat veel over de inhoud van het werk. En over de mensen die daarbij betrokken zijn. De grote hoeveelheid schoonheid en troost die ik daarin heb ervaren, daar kan ik nog heel lang op teren. […] Het huis staat, het publiek is een meer dan trouwe bondgenoot en de medewerkers zijn het beste wat een nieuwe directeur kan overkomen. Zij zijn het die ik het meest van alles ga missen.”
Podcast voor het applaus
Na 21 jaar lang leiding te hebben gegeven aan ons fijne theater in Amsterdam neemt directeur Jeannette Smit afscheid. In deze aflevering zit ze nog één laatste keer op haar vertrouwde werkplek om samen met huisdramaturg Tom Helmer herinneringen op te halen. Er wordt teruggeblikt, vooruitgekeken én Jeannette beantwoordt de vragen van trouwe bezoekers en partners van Bellevue.
|