Smoezen met... Adelheid Roosen en Lineke Rijxman

door Sarah Sluimer
 

Lineke Rijxman, Adelheid Roosen, Titus Muizelaar en George Groot, vier theatermakers met verweven levens, onderzoeken in een speels ritueel de staat van de liefde in Rijsen&Rooxman, DeDikkeMuiz&Sjors. Van 23 maart t/m 13 april te zien in Bellevue Lunchtheater en van 8 t/m 12 mei als avondvoorstelling in de Grote Zaal.

Hoe ontstond het idee om met z’n vieren een voorstelling te maken?
Adelheid: Titus is mijn vriend en heeft een relatie gehad met Lineke. Nu wist ik dat Lineke bij Titus is weggegaan en ik voel regelmatig die pijn bij Titus. Hij heeft een grote liefde voor Lineke. Het is nu míjn relatie, maar waarom eigenlijk? Zou het niet wonderschoon zijn als het anders kan. Misschien hebben Titus en Lineke nog wel iets uit te minnen.

Uitminnen?
Lineke: Zoals Adelheid het formuleert bestaat dat wel ja, uitminnen. Het idee voor deze voorstelling ontstond bij Adelheids gedachte over Titus, want wij kenden elkaar eigenlijk niet.
Adelheid: Nou ja, van goedendag zeggen, maar we wisten niets van elkaars levensverhaal.
Lineke: Ik dacht heel lang, ik heb helemaal geen behoefte om iets uit te zoeken met Titus. Toen ik over de gedachte heen was, besloot ik het aan te gaan, en te kijken wat ik vind.

Hoe kwam George Groot erbij in deze liefdesdriehoek?
Adelheid: George is mijn oude taaldocent en dit is de zevende of achtste voorstelling samen op het podium. We hebben een soort maak-relatie, een beetje zo’n toneelhuwelijk. Het waren deze drie mensen tot wie ik me wilde verhouden om het ‘uitminnen’ te onderzoeken.

Wordt het kunst of zou je het ook therapie kunnen noemen?
Adelheid: Ik vind de vergelijkende duiding of etiketten van andere disciplines verwarrend. Dan vraag ik jou even; is dit een interview of tandheelkunde?!. Het autobiografische is tegelijk het meest universele. Over de disciplines heen probeer ik een reflecterende vraag te formuleren, en er een vorm aan te geven.
Lineke: Therapie is meteen zo’n besmet woord, zeker voor acteurs. Het etiket doet er niet toe: het is persoonlijk theater, iets dat raakt.

Maar waar gaat de voorstelling dan over?
Lineke: We zitten er nog middenin dus het is nog te vroeg voor een antwoord, dan raakt de vrijheid van het zoeken kwijt. Gisteren ging het bijvoorbeeld over de mogelijkheid om een andere vorm van liefde te creëren. Kun je dingen uitspreken zonder dat daar schuld, jaloezie of wat dan ook aan kleeft?
Adelheid: Naast m’n regisseursschap heb ik als speler het zeer persoonlijke nodig, om mijn taal en beeld vocabulair uit te breiden. Ik wil blijvend onderzoeken hoever ik kan kantelen. De mens, mijzelf zien, in haar diepste fantasie. Anderen hoeven dat niet te doen van mij, maar de val naar bevrijding uit je eigen gevangenschap fascineert mij enorm.

Zouden jullie een constructie waarin je met meerdere mensen bent beter vinden dan alle exclusieve monogame relaties?
Lineke: Misschien niet voor iedereen. Maar ik kan me wel voorstellen dat het meer adem en ruimte geeft.
Adelheid: Als het in de opvoeding anders geformuleerd wordt, dan heb ik hetzelfde als jij Lien, dan is het geen verplichting, maar dan ligt er een ander veld open.
Ik zou meer liefde willen inbedden in de wereld. Ja, dat wil ik echt. In de medicijnen voor Parkinson zit een stofje en dat maakt een fractie empathischer, zo’n druppel zou ik wel in de waterleiding willen doen. Ik denk dat dit vermogen al in de mens zit en zo begreep ik als kind ook het sprookje Doornroosje: elkander wakker kussen.

Vinden jullie het leuk om een Bellevue Lunchtheatervoorstelling te maken?
Lineke: Dit is de eerste keer dat ik in Bellevue Lunchtheater speel.
Adelheid: Oooh, wat leuk Lien! Ik vind het juichend leuk, de lunchvoorstelling, een meesterconcept.


Rijsen&Rooxman, DeDikkeMuiz&Sjors is van 23 maart t/m 13 april te zien in Bellevue Lunchtheater en van 8 t/m 12 mei als avondvoorstelling in de Grote Zaal. Klik hier voor meer informatie en kaartverkoop.


Credits
tekst en spel Lineke Rijxman, Adelheid Roosen, George Groot, Titus Muizelaar
regie Luk Perceval
regie-assistentie, dramaturgie Lauren Rissik
co-productie Adelheid+Zina, mugmetdegoudentand