De Rode Klauw

DE RODE KLAUW

Ada Ozdogan / Theatergroep RAST
"De voorstelling is uitbundig en het tempo ligt hoog" ★★★★ NRC
di 9 okt en wo 10 okt

“Zeg voor een keer in je klote leven je klote tekst GOED!“
schreeuwt een woedende Recep Tayyip Erdogan in een middelgroot theater tegen zijn doodsbange topacteurs. Foeterend loopt hij de backstage in om een eenzame Turkse peuk te rollen.

In De Rode Klauw zien we Erdogan struggelen met de wereld en zijn plek daarin. Alles in een poging het toneelstuk dat bepaalt hoe hij herinnerd zal worden tot een goed einde te brengen. 

Zijn coltrui kriebelt en zijn schrijfhand zweet. “Wie ben ik? Wat ben ik? En wat ben ik in godsnaam aan het maken?” mompelt hij terwijl hij zijn snor gladstrijkt in het licht van een theaterspiegel. En voelt hoe de blik van de hele theaterwereld op zijn schouders drukt.

Erdogan heeft nog zeven dagen voor de première van zijn toneelstuk.
En oh boy, het is nog helemaal niet goed.

Ja. Net als in Birdman.
Maar dan met Erdogan.

Over macht, beeldvorming en de maakbaarheid van identiteit

Credits

regie Ada Ozdogan
tekst Kasper Tarenskeen
spel Anne Chris Schulting, David van Uuden, Gonca Karasu, Thomas Höppener
dramaturgisch advies Florian Hellwig
producent Theater RAST

Meer over de makers

In 1975, lang voor hij president van Turkije werd, speelde Erdogan de hoofdrol in het toneelstuk Maskomyah waarin de vrijmetselarij, het communisme en het jodendom werden voorgesteld als het ultieme kwaad. In de jaren die volgden veranderde hij in zijn politieke carrière regelmatig van gezicht, slim inspelend op de actualiteit, zoals een goed theatermaker betaamt.

Hierdoor geinspireerd schreef Kasper Tarenskeen een volledig nieuwe tekst. Samen met Tarenskeen gaat regisseur Ada Ozdogan op zoek naar de wortels van Erdogans politieke gedachtengoed. Met absurdisme legt zij het schrijnende opportunisme van politicus en theatermaker Erdogan bloot.