De Tekstsmederij presenteert

De Tekstsmederij / Anne Maike Mertens / Nick Bruckman / Mohamed Aadroun
di 11 jun 20:00 - 22:00
  • di 11 jun
    20:00 - 22:00
    Klein Bellevue

Na een enerverende inspiratieweek vol workshops van diverse professionals selecteerde de organisatie een aantal nieuwe talentvolle schrijvers en regisseurs. Zij rammelen momenteel aan de poorten en ontwikkelen zich binnen de smederij.

Deze editie met: Anne Maike Mertens, Nick Bruckman, Mohamed Aadroun

Op dinsdag 11 en woensdag 12 juni worden in Theater Bellevue de eerste resultaten getoetst en getoond van maandenlang smeden, schrijven, verdiepen, schrappen, bijstellen en meer. Wees getuige van het werk van de nieuwe generatie!

Iedere smeder volgt een eigen traject binnen De Tekstsmederij. Tijdens deze avonden Op worden verschillende fases van een tekst getoond, gepresenteerd of gelezen.. Dat het een uniek inkijkje biedt in het maakproces staat voorop!

Tijdens voorgaande edities volgden onder meer Jade Olieberg, Lisa Giezen, Maarten Hopman, Sterresoet van Schooten, Simone van Saarloos, Nina Spijkers, Zen Roorda en Michiel Westbeek een traject bij de smederij.

Meer over de makers

Nick Bruckman studeerde aan Drama Centre at Central St Martin's en University of Oxford. Hij werkte als regieassistent bij onder andere De Utrechtse Spelen (Theater Utrecht) en het Staatstheater Stuttgart. Daarnaast was Nick lid van de Royal Court Writers Group en zit hij momenteel bij de huidige Studio Group. Zijn eerste toneelstuk Kogelvis werd geselecteerd voor het Nederlands Theaterfestival (regie: Marcus Azzini) en is in Londen bij het VAULT Festival te zien (regie: Ng Choon Ping).
Meer info: Nick Bruckman 

Anne Maike Mertens
(1984) studeerde eerst Theater Film en Televisiewetenschappen voordat ze haar weg naar de Toneelschool in Amsterdam vond. Na het afstuderen als theatermaker begon ze Nineties Productions (samen met Yannick Noomen en Floor Houwink ten Cate). Een nomadisch muziektheater collectief dat veelal op locatie voorstellingen maakt. Nineties is te vinden op bijzondere plekken in Amsterdam, maar zwerft ook met veel liefde door de rest van Nederland. Bij de voorstellingen van Nineties doet Anne Maike vaak de eindregie. Bij hoge uitzondering is ze op de vloer te zien zoals bij de eerste Nineties, de Nacht van de Collectieven of het theaterprogramma van Broadcast Away TeeVee voor festival Down the Rabbit Hole. Ze is een maker die een voorliefde heeft voor 'gewoon doen', en is altijd op zoek naar plekken net buiten het gebaande paden van het theaterlandschap. Naast Nineties heeft ze de regie over de breiclub "Brei", waarmee al vier jaar theaterdecors van wol worden gebreid met een club dames in Amsterdam Noord. In 2017 won Nineties de BNG nieuwe makers prijs met de voorstelling Untitled, 2017, inmiddels is Nineties bezig aan haar zevende voorstelling; Merkel.
Meer info: Anne Maike Mertens

Mohamed Aaron
(1982) werd geboren in Amsterdam. Na de middelbare school volgde hij de studie Bedrijfskunde aan de VU. Een brede opleiding voor mensen die niet exact weten wat ze willen worden als ze groot zijn. In de periode na zijn studie is Mohamed gaan reizen. Bij terugkomst in Nederland kon hij aan de slag als beleidsmedewerker bij Het Ministerie van Economische Zaken. Maar na vier jaar was het hem duidelijk dat het leven hem onbewust ontvoerd had. Alle dromen om verhalen te vertellen raakten platgedrukt door de ambtelijke verplichtingen. Mohamed verbrandde zijn schepen en besloot een creatieve carrière op poten zetten. In 2011 richtte hij samen met een aantal vrienden Het Amsterdams Andalusisch Orkest op; een muzikaal ensemble dat inmiddels een bekende naam draagt binnen en buiten Amsterdam. Bij het Orkest houdt hij zich bezig met de regievoering, beeldtaal en alle theatrale projecten. Sinds de 'scheepsverbranding' heeft Mohamed een aantal muziektheater voorstellingen geschreven, zoals, 'Ik had het niet geweten' en 'Leo Africanus'. Bij NT-jong ontwikkelde hij dit jaar een concept voor een kindervoorstelling. Reizen en nadenken over bij wie je hoort vormen een rode draad door zijn werk. Naast de geschreven taal beschouwt hij muziek als een tweede instrument waarmee zijn verhalen verteld kunnen worden. Beide leven gelijktijdig in zijn voorstellingsvermogen.
Meer info: Mohamed Aaron