De Tekstsmederij presenteert: Sanne Smits en Marthe van Bronkhorst

De Tekstsmederij
do 10 okt 20:00 - 21:30
  • do 10 okt
    20:00 - 21:30
    Grote Zaal

Als een spin in het web koppelt De Tekstsmederij schrijvers aan regisseurs en wijzen hen op elkaars krachten. Ze bieden een veilige haven aan nieuw talent om een artistieke signatuur, ambacht en zakelijke inzichten te ontwikkelen en te toetsen.

Deze editie met: regisseur Sanne Smits en schrijver Marthe van Bronkhorst

Een openhartig, publiek programma waarin op inhoudelijke wijze feedback wordt gegeven en waar professionals en geïnteresseerd publiek elkaar ontmoet.

Tekst in ontwikkeling

Na een eerste kennismaking met het nieuwe werk van de huidige lichting smeders afgelopen zomer, kijken we nu naar het vervolg. Hoe is de feedback van het publiek verwerkt? Waar hebben de schrijvers en regisseurs aan gesleuteld? Zijn er nieuwe wendingen? ComplottheorienPersonage-ontwikkelingen? En hoe vergaat het de smeders zelf tijdens dit proces? Nestel je op een warme zetel in de zaal en aanschouw, onderga, ervaar, denk mee; Dit is een unieke situatie voor jou en voor de makers!

Tijdens voorgaande edities volgden onder meer Jade Olieberg, Lisa Giezen, Maarten Hopman, Sterresoet van Schooten, Simone van Saarloos, Nina Spijkers, Zen Roorda en Michiel Westbeek een traject bij de smederij. Meer informatie over De Tekstsmederij zie detekstsmederij.nl

Marthe van Bronkhorst (1993) is schrijver, theatermaker en dichter. Ze studeerde aan de VU en Harvard-universiteit af op de psychologie van slaap en dromen. Het droomachtige duikt ook vaak op in haar verhalen. Over haar tijd in Amerika schreef ze columns voor universiteitsblad Advalvas. Twee van haar gedichten werden gepubliceerd in Digressions. Verder schrijft ze toneelstukken voor o.a. het Shakespearefestival, waaronder Totdat het je eigen dochter is, het hoorspel Het Duister, columns, en behaalde haar verhaal White Guilt in 2018 de longlist proza van de El Hizjra Literatuurprijs. Meer info: Marthe van Bronckhorst

Sanne Smits (1994) studeert in 2019 af als regisseur aan de Toneelacademie Maastricht. Ze is een regisseur met een groot gevoel voor beeld en muzikaliteit. In haar voorstellingen toont ze dat wat grimmig, donker of ongewenst is in zijn volle glorie en voert het tot in het absurde door. Door zware onderwerpen te combineren met humor en kitscherigheid, roept ze een sfeer van vervreemding en ongemak op. Sanne laat de imperfecte mens zien, in al zijn naaktheid, maar doet dat altijd met nieuwsgierigheid en compassie.