Foto: Ruben Hamelink

Aardappelbloed

Emma Lesuis
Bellevue Lunchtheater
di 3 dec - za 14 dec

Met Aardappelbloed  won Emma Lesuis de Roel Verniersprijs 2018 voor jonge podiumkunstenaars op Het Theater Festival in Antwerpen.

In Aardappelbloed neemt Emma je live mee naar Mama Sranang en hoor je haar gedachten terwijl ze die reis beleeft. Het geheel wordt ondersteund door de klanken van een contrabas, gespeeld door Nana Adjoa. 

Tijdens haar reis wordt ze geconfronteerd met een slavernijverleden waar ze tot dusver weinig vanaf wist. Maar is het niet ook al zo lang geleden? Of..? Al mijmerend over de Surinamerivier, vraagt ze zich af hoe Surinaams ze zelf eigenlijk (nog) is. 

 In de pers 


'Rijke en mooie voorstelling!’  NPO Radio 1

'Mooi, grappig, aangrijpend en ontroerend'  Bodil de la Parra (theatermaker)

'Puntgaaf, want ontegensprekelijk neergezet'
  Theaterkrant

'Emma Lesuis heeft voor haar zoektocht een prachtige vorm gevonden.' LNSV

Credits

tekst en beeld Emma Lesuis
muziek Nana Adjoa
regie Mike van Wetten
dramaturgie Selm Wenselaers
research Raul Balai en Lieve Sonderen
animatie Bas Mooij
camera Sander Coumou en Fabian Vas
technisch ontwerp Thomas Glorieux
in samenwerking met Impact Makers
met dank aan Roel Verniersprijs 2018
onderdeel van: het Verve project van de Nederlandse Ambassade in Belgie

Meer over de makers

Emma Lesuis deed haar master Woordkunst aan het Koninklijk Conservatorium in Antwerpen. In beeld onderzoekt ze, regisseert ze, filmt én monteert ze documentaires. In woord schrijft ze, presenteert ze en modereert ze. Daarnaast maakt ze een combinatie van woord en beeld in documentaire performances.

In de live-documentaire 'Aardappelbloed' schrijft Emma Lesuis met woord en beeld een brief aan Zaire, haar Surinaamse bet-bet-overgrootmoeder. Zaire werd tot slaaf gemaakt op plantage Mon Souci aan de Commewijnerivier.

Heeft Emma recht op de grond waar Zaire's navelstreng is begraven? In haar zoektocht of ze juridisch en/of moreel recht heeft op de plantage, trekt ze met haar camera door het binnenland, over wateren en oude plantages met namen als Einde Rust en La Révolution.