Foto: Nick Helderman

Saboteurs

Mathieu Wijdeven / Productiehuis Theater Rotterdam
wo 22 mei en do 23 mei

In Saboteurs blikt een jonge illusionist terug op zijn leermeester; een mysterieuze overbuurman, geboren aan de andere kant van de oceaan, die hem de kneepjes van het vak bijbracht. Vanachter zijn goocheltafel probeert hij zijn lessen in de praktijk te brengen en de rol die hem is aangeleerd plichtsgetrouw te vervullen. Maar hoe meer hij zich over zijn leermeester herinnert, hoe minder betrouwbaar zijn herinneringen blijken te zijn.

Een theaterstuk over onbetrouwbare vertellers, verbroken beloftes, macht en overmacht. Een magische zoektocht naar manieren om te ontsnappen aan de verhalen die ons zijn aangeleerd om grip te krijgen op de werkelijkheid. Kun je je fundament herzien? En als je erin getraind bent om jezelf altijd door andermans ogen te bekijken, kun je dan nog ontsnappen aan de blik van de ander? Ook als je die ander zelf bent? 

 ‘Je voelt je eigenlijk altijd een fraudeur’

Interview Mathieu Wijdeven in NRC Handelsblad

Nagesprek

22 mei

Na afloop van de voorstelling ben je welkom om na te praten over de voorstelling met maker en speler Mathieu Wijdeven en schrijver Daphne Huisden. Zij deed zeven jaar onderzoek naar Illusionisme voor haar boek Charlatans, waarmee ze mede aan de basis stond van de voorstelling Saboteurs. Het nagesprek wordt geleid door Xiara Esseboom, lid van de Raad van de Toekomst van Theater Bellevue. 

Credits

makers en spel Mathieu Wijdeven
script Daphne Huisden
productie Productiehuis Theater Rotterdam
eindregisseur Maarten van Hinte (RIGHTABOUTNOW Inc.)
dramaturgie Mathieu Charles
artistiek advies Raoul de Jong
tekstadvies Eva Maria Staal

Meer over de makers

Mathieu Wijdeven is een creatieve duizendpoot. Hij maakt sculpturen, creeert performances met deze sculpturen (onder meer voor de tentoonstelling Surinaamse School in het Stedelijk Museum) en schrijft, voor theater en meer. Hij vertrekt vaak vanuit een fascinatie voor de symbiotische  relatie die mensen aangaan met objecten. Via abstracte sculpturen nodigt hij het publiek uit om over persoonlijke en existentiële thema’s na te denken.

Zijn solovoorstelling Het waarom beantwoord brengt hij een ode aan zijn betovergrootvader, dichter en veelzijdig kunstenaar, G.G.T. Rustwijk (1862 - 1914) die leefde in Suriname in de periode net na de afschaffing van de  slavernij. Hoe meer Mathieu over hem te weten kwam, hoe meer hij zich met hem verbonden voelde. Toen Mathieu op Rustwijks theaterstuk Het waarom beantwoord stuitte, besloot hij de maatschappijkritische onemanshow opnieuw op de planken te brengen.

Het waarom beantwoord werd geselecteerd voor Het Theaterfestival (2022), genomineerd voor de BNG Bank Theaterprijs(2022) en won de Toneelschrijfprijs (2022).

‘Wijdeven, gevoed door het toneelstuk van zijn betovergrootvader, ontpopt zich als activist en zo ontstijgt de voorstelling het persoonlijke verhaal en wordt de vertelling universeel en zeer actueel. Zo weet Wijdeven op zachte, maar indringende wijze de gespannen koloniale relatie tussen Nederland en Suriname invoelbaar te maken.’  - Juryrapport Toneelschrijfprijs


Daphne Huisden debuteerde eind 2010 bij Uitgeverij Prometheus met de roman Alles is altijd fictie die genomineerd werd voor de Academica Literatuurprijs en die door Wim Brands werd opgenomen in de bloemlezing De Nederlandse literatuur van de 21e eeuw. In 2013 verscheen haar tweede boek Dit blijft tussen ons, genomineerd voor de Halewijnprijs in datzelfde jaar. Daarnaast publiceerde ze verschillende stukken en korte verhalen, o.a. in literair tijdschrift Das Magazin, Tirade en het Rotterdam-katern van NRC Handelsblad. In 2021 verscheen haar derde roman, Charlatans.