Who's afraid of Oscar Wilde

Compagnie Red Yellow & Blue
di 17 okt - do 16 nov

Het is weer vrijdagavond en broer en zus Bram en Vera zetten de hapjes en drankjes op tafel voor de wekelijkse borrel met hun partners Manu en Sinem. Een vast ritueel om de hectische week af te sluiten en het weekend in te luiden, waarin ze de wilde parties uit hun twintiger jaren inmiddels dankbaar hebben verruild voor rust, reinheid en regelmaat. Normaal is de borrel hét moment om even met z’n viertjes te relaxen, maar deze week hangt er spanning in de lucht. 

Waar het besluit van Vera en Sinem om ‘aan kinderen te beginnen’ begon als een prelude op een roze wolk, is het onderwerp inmiddels een touchy subject. Want wie had nou kunnen bedenken dat zij beiden het kind wilden dragen om zo ‘een stukje van zichzelf terug te zien’? Daarom hebben Bram en Vera voor vanavond een pitch voorbereid. Een oplossing voor de onvervulde en inmiddels uitgestelde en doodgezwegen kinderwens van Vera en haar vriendin Sinem. Een out of the box idee, waarvan ze geen idee hebben hoe het bij hun wederhelften gaat vallen.

Tekst en spel zijn beide vlijmscherp in deze verrukkelijke relatiekomedie

★★★★ NRC

Who’s afraid of Oscar Wilde is een keukentafelkomedie die een respectvolle knipoog geeft naar het originele relatiedrama van Albee. Wie zijn de Martha’s en George’s van deze tijd? Wat zijn de hobbels die zij moeten nemen om over hun eigen ego’s heen te kunnen stappen en de bureaucratische barrières die ze moeten doorbreken om een kinderwens in vervulling te laten gaan?

Daan van Bendegem schreef het op in rake dialogen en schetst een portret van een generatie waarin vier queer Millennials worstelen met treurig makende uitdagingen, maar vooral ook lachwekkend herkenbaar zijn.   


Nagesprek - 17 okt

Schuif na de voorstelling op dinsdag 17 oktober aan bij het nagesprek waarin acteur en theatermaker Olivier van Klaarbergen in gesprek gaat met experts en ervaringsdeskundigen op het gebied van queer relaties, -ouderschap en -storytelling, iemand van de cast en het publiek.

De gast van deze avond is Martijn Kemna. Hij is GZ-psycholoog en heeft een praktijk in Amsterdam voor individuele- en relatietherapie. Niet enkel vanwege zijn eigen identiteit, maar ook vanwege zijn ervaring, ruimdenkendheid en kundigheid op dit gebied, ziet hij veel LHBTI+ individuen en stellen in zijn praktijk.   

In een open gesprek met Martijn, een acteur uit de voorstelling en elkaar kan je terecht met al je vragen en eigen ervaringen op het gebied van (queer) relaties. 


Recensies

“‘Who’s afraid of Oscar Wilde’ is een uitermate geestig en sterk ontroerend relatiedrama, dat door iedereen moet worden gezien.” ★★★★  NRC

“Geweldig eigentijdse queer-variant op beroemd relatiedrama.” Theaterkrant

"De voorstelling geeft een scherpe inkijk in queerliefde anno 2023. Weinig voorstellingen verdiepen zich zo sterk in deze thematiek als Compagnie Red, Yellow & Blue het voor elkaar bokst met Who's afraid of Oscar Wilde. Meer van dit alsjeblieft." Het Parool 

Credits

concept en tekst Daan van Bendegem
spel Eline van Gils Daan van Bendegem, Sharlee Jo Daantje, Tobe Vandekerckhove, e.a.
eindregie Ellen Goemans
productie Anna Huizing
pr Dagmar Bokma
zakelijke leiding n’ More, Ellen van Bunnik 

Meer over de makers

Compagnie Red Yellow & Blue is een jong gezelschap opgericht door theatermaker Daan van Bendegem. Zijn voorstellingen zou je het beste kunnen typeren als energiek, dynamisch en direct; in hoog tempo gaat hij op zijn doel af, zonder al te veel omwegen. Wanneer het helpt is hij zelfs niet vies van platvloerse middelen, een grote dosis humor en grotesk spel. Daan wil de toeschouwer bij de lurven pakken om niet los te laten. Maar nooit zonder reden. Al deze middelen dienen één doel: door te dringen tot de kern van de absurde (en uitvergrote) wereld die wordt opgevoerd. De voorstellingen van Compagnie Red Yellow & Blue gaan nadrukkelijk over het ‘hier en nu’. En meer in het bijzonder: over de moeizame opdracht om samen te leven. Ook wanneer wordt teruggegrepen naar repertoire - zoals in zijn bewerking van Anna Karenina (2019) – dient het keurslijf van negentiende-eeuwse conventies dat de hoofdpersoon gevangen houdt als metafoor voor verstikkende conventies waar wij nu tegenaan lopen. Daan schrikt er niet voor terug om die parallel expliciet op te zoeken.