Strange Fruits
-
wo 15 okt20:30Grote Zaal
Rang 1 Standaard € 21,00 CJP € 12,50 Student € 13,00
Strange Fruit 2.0 - een korte voorstelling die Verwoert maakte tijdens TRACK: Sample, Scratch & Rewind bij Theater Rotterdam - is een hedendaags dansstuk dat reflecteert op de reis van zwarte mensen door de geschiedenis heen, verweven met een indringende blik op het politieke klimaat van vandaag. Het werk is geïnspireerd op het iconische kinderlied Faya Siton – een lied dat verwijst naar slavernij en het koloniale verleden in Suriname – en gebruikt het als poëtische lens om terug te blikken op dat verleden.
Voor het tweede deel van de voorstelling ontwikkelt Verwoert een nieuw werk, Rode Palulu, geïnspireerd op De rode paloeloe van Coen Ooft (1958). Oofts verhalenbundel Spanhoek, genoemd naar een centraal plein in Paramaribo, was de eerste Nederlandstalige verhalenbundel van een Surinaamse schrijver met literaire ambities. Geïnspireerd op het titelverhaal De rode paloeloe verweeft Sedrig Verwoert dans en videoprojecties op een nieuwe compositie van Phantom Wizard tot een visueel gelaagde ervaring waarin verleden en heden samensmelten.
Content warning
Er zijn beelden en scènes die emotioneel intens kunnen zijn en mogelijk shockerend. Strange Fruit 2.0 bevat expliciete beelden die verwijzen naar zelfdoding. Denk je aan zelfdoding? Neem dan 24/7 gratis en anoniem contact op met 0800-0113 of chat op 113.nl.
Credits
concept, choreografie en performance Sedrig Verwoert
performers Alanna Archibald, Aaron Faneyte, Marilou Fortuné, Elfriede Ritfeld, Sedrig Verwoert, Sydney Rabin,had Hope Landu (stage)
muziek Isha Forster a.k.a. Phantom Wizard, Rani Ribeiro
film Wouter Verberkt
gedicht Sedrig Verwoert
styling en kostuums Sedrig Verwoert, Martine Douma i.s.m. Kostuumatelier Theater Rotterdam
productieleiding Anka Pajor
dramaturgie en artistieke begeleiding Leo Spreksel
met dank aan Roderiges Robles de Medina, Dionne Verwey, Romana Vrede, Ranie Ribeiro, Alida Dors
Meer over de makers
De danstaal van Sedrig Verwoert is stevig verankerd in de hedendaagse moderne dansesthetiek, maar kent daarnaast vele schakeringen en invloeden uit de Surinaamse en Caribische cultuur. Zo breekt hij het eigentijdse dansidioom open en creëert hij ruimte voor andere verhalen en nieuwe invalshoeken. Zijn werk verrijkt het hedendaagse dansveld en biedt een podium aan dansers, muziek en muzikanten met wortels in de Afrikaanse diaspora.