Hoopje Mens
-
za 15 nov20:30Grote Zaal
Rang 1 Standaard € 21,00 CJP € 12,50 Student € 13,00
Ze zijn, voor zover ze weten, de enige overlevenden. De airco draait, maar hun geweten knaagt. Ten koste van wie zitten zij daar? Hoe verhouden zij zich ten opzichte van elkaar wanneer de voorraden slinken en de buitenwereld steeds dreigender aanvoelt?
Na de succesvolle locatietheatervoorstelling BUNKER keert theatergroep ECHO terug naar de theaters met HOOPJE MENS. In deze absurdistische toekomstvisie zoeken de personages wanhopig naar behoud van hun eigen identiteit, zelfs wanneer alles instort. Een meeslepende voorstelling over overlevingsdrang en de (on)macht van gewoontes – in een wereld waarin niets meer vanzelfsprekend is.
Credits
tekst Magne van den Berg
regie Bram Coopmans
spel Anna Schoen, Titus Boonstra, Fiep Mulderije
sounddesign Mauro Casarini
scenografie Noa Helder
lichtontwerp Vera Selhorst
kostuum Jessica Helbach
dramaturgie Ninke Overbeek
techniek Matthijs Derksen
productie Clare Dowling
Meer over de makers
Actrice en theatermaker Anna Schoen (1979) studeerde in 2004 af aan de toneelschool in Arnhem. Sindsdien werkte ze bij diverse gezelschappen zoals D'Electrique, Keesen&Co, NNT en Oostpool. Daarnaast runt ze sinds 2010 haar eigen gezelschap, theatergroep ECHO, waarmee ze punkpoetisch teksttheater maakt. Ze woont met haar twee zoons en twee katten boven op een heuvel met veel bomen in Arnhem.
Schrijver Magne van den Berg studeerde af in 1994 aan de Mimeopleiding van de Theaterschool van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Na haar afstuderen maakte ze tot 1999 voorstellingen in het gezelschap Stichting Buk. Sindsdien werkt ze zelfstandig en regisseerde een aantal van haar eigen teksten. Vanaf 2006 laat ze haar teksten door anderen regisseren. In 2008 won ze de laatste H.G. Van der Viesprijs voor De lange nasleep van een korte mededeling, een toneeltekst waarna ze in 2014 in samenwerking met Joppe van Hulzen het gelijknamige filmscenario ontwikkelde.
Haar toneelstuk Ik speel geen Medea werd bekroond met de Taalunie Toneelschrijfprijs 2016. Haar eigen achtergrond in de mime en haar kale, uitgeklede stijl van dialoogschrijven passen precies bij HOOPJE MENS. In haar werk laat Magne vaak het intermenselijke, kleine, het innerlijke probleem zien.
Regisseur Bram Coopmans ging naar de Toneelacademie in Maastricht en studeerde af in 1999. Na zijn afstuderen begon Bram Coopmans met spelen bij Johan Simons en Paul Koek (ZT Hollandia). Naast grote rollen in teksttoneel, zoals Cyrano en Narziss&Goldmund, speelde hij bij mimegroepen Jetse Batelaan, Jakop Ahlbom, Carver en Boogaerdt/van der Schoot. In 2017 trad hij tot het ensemble van Het Nationale Theater toe. Naast acteren, regisseert, schrijft en doceert hij ook. Bij ECHO regisseerde hij eerder al het lovend ontvangen Burgerlijke Schemering, een komische theatervoorstelling over het schemergebied tussen wat normaal, abnormaal en geniaal is, naar een tekst van Jibbe Willems.
Mauro Casarini is acteur en componist/sound designer en studeerde in 2019 af aan ArtEZ voor de opleiding Muziektheater. Mauro heeft een fascinatie voor elektronische muziek. Hij ontleedt alledaagse geluiden, bewerkt en sampled ze en laat ze op meesterlijke wijze iets nieuws communiceren. Hij componeerde eerder de muziek/het geluid voor oa Merel Severs en Mart van Berckel (bij oa NITE en Bellevue Lunchtheater).
Acteur Titus Boonstra volgde de Vooropleiding Theater in Groningen en studeerde in 2001 af aan de Toneelschool Arnhem. Tijdens zijn afstuderen werd hij genomineerd voor de Phillip Morris Prijs. Hij speelt hoofdzakelijk in het theater, maar is ook bekend van film en televisie.
Hij is freelance acteur en speelt voor verschillende theaters en gezelschappen, waaronder het Nationale Theater, Golden Palace, Theater Compagnie, NT Jong en Suburbia.
Vormgever Noa Helder is een sterke conceptuele denker, die haar ideeën op ogenschijnlijk simpele wijze tastbaar maakt. Haar decors geven altijd stof waar de spelers zich toe moeten verhouden. Het zijn geen statische beelden, maar beelden die evolueren onder invloed van de spelers en het licht. Dat laatste is voor Noa altijd een belangrijk element en zal bij Hoopje Mens een extra grote rol gaan spelen.