Smoezen met... Ulrike Quade

over haar nieuwe Lunchtheatervoorstelling Vrouw of Vos, geïnspireerd op het boek Lady into Fox van David Garnett dat direct na publicatie een sensatie werd.
 

Waarom wilde je een voorstelling maken van dit boek?
Ik was te gast bij een radioprogramma en de presentator vertelde mij over dit boek, dat bij De Wereld Draait Door was getipt. Ik ben het gaan lezen en wat ik er direct zo mooi aan vond zijn de verschillende transformaties die de twee personages doormaken, waardoor je steeds een andere dimensie van hun relatie te pakken krijgt. 

De eerste transformatie begint al op pagina twee, wanneer de vrouw verandert in een vos. We zien hoe de vos probeert in een huis te leven en hoe de man met haar omgaat. Een tweede grote verandering is wanneer hij haar achterna gaat als ze wegloopt en hij als een dier poogt te leven.

Hij blijft van haar blijft houden. Zelfs wanneer zij kinderen van een andere vos krijgt. Die strijd; dat mensen veranderen en geliefden van hen blijven houden, terwijl die mensen niet meer hetzelfde zijn, dat vind ik super interessant. Een veelzeggend gegeven ook voor deze tijd, waarin wij in een enorme verandering zitten die ons anders naar het leven, werk en relaties laat kijken. 

Daarnaast gaat het ook over ‘wat is een relatie? Is dat altijd met één partner? Wat als dat voor de ander anders is?’ Daarin zitten in het boek ook vele verwijzingen naar het leven van de schrijver (Garnett) zelf, waarbinnen de grenzen van het huwelijk werden opgezocht, of eigenlijk niet bestonden.

Jullie vertellen dit verhaal met veel theatrale vormen; waarom?!
Met al die elementen kunnen we extra lagen toevoegen. Zo werken we naast acteurs met poppen van de personages. Een vrouwelijke vossenpop die in delen uit elkaar kan en een 3D miniatuur van de mannelijke acteur. Deze pop zit juist vast in zijn harnas en toont daarmee het onvermogen van de man om te veranderen, terwijl de acteur hier wel een poging toe doet.

Daarnaast werken we met nieuwe technologieën als robotwelpjes (de kinderen van de vos) en robotarmen die video projecteren. Hiermee kunnen we die verandering en de toekomst invoelbaar maken. Al deze lagen gaan door elkaar heen en dat zegt wat mij betreft heel veel. Ik werk altijd graag met andere disciplines. Voor het decor werken we samen met beeldend kunstenaar Alexa Meyerman, zij heeft een ontwerp gemaakt dat gedurende het stuk eveneens een transformatie doormaakt, van huis tot vossenhol.

Je werkt voor deze productie ook samen met schrijver Judith Herzberg. Hoe is deze samenwerking ontstaan?
In het boek Vrouw of Vos stond een nawoord, waarin Judith Herzberg schreef dat zij in de jaren 80 een film had willen maken over deze thematiek. Toen ik haar belde of zij in plaats daarvan nu met mij een voorstelling wilde maken, zei ze “hier was ik zelf niet opgekomen, maar dat lijkt me heel mooi”. Ondanks dat ze nog nooit met deze beeldende theatervorm had gewerkt, heeft ze de tekst echt op een andere laag geschreven. Het is pure poëzie. Ik ben onder de indruk van het dunne lijntje houvast dat haar tekst geeft en de vele ruimte die is gelaten voor beeld. Dat toont voor mij echt een groot meesterschap.

Hoe zijn jullie na dat bewuste telefoontje aan het werk gegaan?
We zijn allebei vertrokken vanuit het boek. Judith is daar vanuit gaan schrijven en ik ben gaan maken met de acteurs en de objecten. We hebben dat vanaf het begin af aan afgewisseld in het proces. Het stuk blijft in ontwikkeling en de tekst ook. 

Wat kan het publiek van deze beeldrijke voorstelling verwachten? 

Het is een emotionele reis van een uur. Van een beginnend huwelijk, de verandering, het bij elkaar proberen te  blijven… De teksten maken het heel poëtisch, de muziek (een soundscape van Rutger Zuydervelt) gaat van lieflijk tot dreigend en het geheel is ook hoopvol en luchtig door het spelen met nieuwe technologieën en het idee van een nieuwe wereld.

Kunnen we deze voorstelling qua taal en vorm vergelijken met jullie succesvolle Lunchtheaterproductie Mahler&Kokoschka?
Ik denk dat het leuk is als het publiek met die voorstelling in het achterhoofd komt. Het is een soort vervolg, dat speelt met dezelfde elementen. Deze nieuwe vorm van theater ontwikkelen we steeds door. Van poppen-, naar beeldend, naar interdisciplinair, naar hybride theater. Steeds nemen we een element meer mee. Ondanks de complexiteit van al die verschillende elementen en perspectieven, is het toch één geheel en hopelijk een magische ervaring.

Vrouw of Vos is te zien inBellevue Lunchtheater van 21 sep t/m 17 okt 
Meer info en kaarten: theaterbellevue.nl/vrouwofvos