Foto: Casper Koster


Smoezen met... Wieke ten Cate en Sanne Schuhmacher


Schrijver Sanne Schuhmacher en regisseur Wieke ten Cate maken een muzikale opeenstapeling van alle seks gedurende een leven: Een leven langs seks. Een meerstemmig gedicht voor drie mannen; vanaf januari te zien in het Bellevue Lunchtheater.

Waarom een voorstelling over seks?
Wieke: Tijdens een buurt-etentje waar ik even geleden was ontstond een grappig en
ontwapenend gesprek tussen meerdere oudere vrouwen uit allerlei culturen; over de eerste keer. Het had een soort ‘normale toon’ die bevrijdend was, dat hoor ik zelden. Het past niet binnen onze cultuur om dat deel van ons leven collectief te bekijken.
Sanne: Dat niet-weten maakt het een spannend onderwerp om over te schrijven. Esther Perel zei vorig jaar in Zomergasten dat een relatie als een gebouw is. Je ziet het vanaf de buitenkant, maar je moet naar binnen om erachter te komen hoe het echt is. Zo is het ook met seks. Je weet dat iedereen ervaringsdeskundige is, maar hoe iemand anders het doet, hoe diegene het ervaart en wat het voor hem of haar betekent, dat weet je niet.

Maar als iedereen een ervaringsdeskundige is, waarom focust Een leven lang seks zich dan alleen op de verhalen van mannen?
Wieke: Er is de afgelopen decennia veel veranderd rondom de vrouwelijke seksualiteit: de pil, de emancipatie, financiële onafhankelijkheid hebben onze relatie tot seks radicaal veranderd, waardoor wij gedwongen werden over onze positie en verlangens na te denken, erover te praten en te schrijven… Het perspectief van de man is vanuit minder hoeken belicht en dus uitdagender om te onderzoeken.
Sanne: Daarnaast is het voor ons interessant om ons te verdiepen in een wereld die we nog niet van binnenuit kennen.

Dus toen zijn jullie mannen gaan interviewen?
Wieke: Ik wilde met mannen praten over je kwetsbaar voelen, de heersende norm,
verlangens, etc. Het waren hele verschillende gesprekken, maar wat ze gemeen hadden is dat de mannen hun verhouding tot seksualiteit nauwelijks met elkaar bespreken. Zeker niet de twijfel, eenzaamheid, wat je mee hebt gekregen vanuit huis; de meer precaire zaken. Dat die losse anekdotes samen een vorm hebben gekregen in deze voorstelling maakt het verhaal alleen al de moeite waard.

Wat voor vorm hebben jullie hier dan voor gevonden?
Sanne: Het is een muzikaal gedicht van een uur, waarin alle seks gedurende een leven voorbij komt. Of eigenlijk alle seks gedurende meerdere levens, want je leert niet maar één man kennen, maar meerdere en dus meerdere levens.
Wieke: Sanne’s teksten zijn poëtisch, maar nooit een woord te veel. Dat is fijn bij dit onderwerp: niet te wollig en ook niet te simplistisch.

En de vormgeving door Studio Maison the Faux… Dat is ook alles behalve simplistisch!
Wieke: Hun werk is uitgesproken, laat zich niet makkelijk duiden. Het is enerzijds barok,
anderzijds futuristisch, altijd handwerk en wars van theaterconventies. Je ziet de ambachtelijkheid en autonomie van hun mode-achtergrond terug in hun theaterwerk. Het zijn ontwerpers die ‘een gebaar’ durven maken dat op zichzelf artistiek is en niet enkel dienstbaar aan het verhaal. Het is voor mij een uitdaging om wat zij maken te integreren met de tekst en het acteerwerk van de spelers.

Wat hopen jullie teweeg te brengen met deze voorstelling?
Wieke: Ik hoop dat de voorstelling op een vrolijke manier verbindt. Seks is alom aanwezig in onze maatschappij, maar je ziet alleen maar fitte twintigers. Het wordt ingezet om je iets te laten kopen, je te laten denken dat je niet genoeg sport, of om een orgasme te bezorgen, maar in die verbeelding herkennen maar weinig mensen zichzelf. Dit theaterstuk is een ode seks in zijn volle complexiteit en onvoorspelbaarheid.

Hoe vinden jullie het om dit een maand lang in het Bellevue Lunchtheater te presenteren?
Sanne: Het Bellevue Lunchtheater is een bijzondere plek voor toneelschrijvers. Je krijgt er de mogelijkheid om een tekst te schrijven waarin je iets nieuws kan onderzoeken en uitproberen.
Wieke: En omdat we niet telkens een decor hoeven op en af te bouwen, kunnen we de hele ruimte naar onze hand zetten en doen we dat ook. Het Bellevue Lunchtheater kent een lange traditie waarbinnen echt prachtige voorstellingen zijn gemaakt. Het vaste publiek maakt het intiem, alsof ik in de huiskamer van die mensen op bezoek ben en er iets persoonlijks mag achterlaten.


Een leven langs seks
tekst Sanne Schuhmacher
regie Wieke ten Cate
spel Justus van Dillen, Minne Koole, Chiem Vreeken
vormgeving Maison the Faux
geluidsontwerp Joost van Bellen
een productie van Theater Bellevue

 14 jan t/m 8 feb, 12:30 uur
Bellevue Lunchtheater 


Klik hier voor meer info & kaarten