Smoezen met Minou Bosua

Smoezen met... Minou Bosua


Minou Bosua, voorheen de helft van cabaretduo De Bloeiende Maagden, is terug in het theater! Met haar gezelschap MINOUX ontwikkelt ze een eigen vorm van theater, die ze ‘Bewustzijns-amusement’ noemt. Vanaf 24 oktober is Minou samen met haar moeder Jopie (87) te zien in Bellevue Lunchtheater met de voorstelling Moeder mag niet dood.

Dit is de tweede voorstelling met je eigen gezelschap. Wat een groot project gelijk!

Het is een beetje onder m’n handen vandaan gegroeid. Op een hele positieve manier hoor!

In eerste instantie zou ik in mijn eentje op het podium staan, met een documentaire over m’n moeder. Over haar onuitputtelijke levensdrift, hoe zij houvast heeft gevonden in rituelen en over het effect dat deze dwingende opvatting om nooit op te geven heeft op mij - haar dochter.

Tijdens de voorbereiding van het project kwam ik in contact met Gouden Dans, een organisatie die dansvoorstellingen maakt met kwetsbare ouderen. Hun overtuiging is dat het samen in beweging zijn, het collectief ergens naar toe werken levensverlengend is. Zo is het idee voor een levensverlengende dansmiddag ontstaan en staan er sindsdien zes oudere dansers met mij op het toneel!

Het werken met deze oudere dansers is voor jou vast heel anders dan je gewend bent?

Het vraagt om een efficiënte planning en het maken van hele heldere keuzes. En we moeten natuurlijk wel een lekker kopje koffie en stukje taart voor de dansers regelen. Het moet wel levensverlengend zijn!

Ook voor mijn moeder natuurlijk, want die kwam er uiteindelijk ook nog eens live bij…

Wilde jij dat graag? Je moeder er live bij?
Niet in eerste instantie. Maasja Ooms, de documentairemaakster met wie ik deze voorstelling aan het ontwikkelen was zei; zou het niet nog sterker zijn als je moeder ook daadwerkelijk aanwezig is? Dat vond ik nogal een ingreep, maar voelde ook direct dat het een spannend idee was.

Ik ben gaan onderzoeken wat er met mijn moeder gebeurt als ze voor zo’n zaal staat. Die bleek op het podium als een vis in het water te zijn... En ze vond het geweldig!


Hoe is het om met haar op het toneel te staan?
Ik kan er iedere keer nog met veel verwondering naar kijken. De impact van haar aanwezigheid kan mij nog steeds overvallen en maakt me soms verlegen. Maar juist die ontmoeting met mijn moeder is de kern van de voorstelling geworden. Zo’n relatie is liefdevol en complex tegelijkertijd.

Is ‘ontmoeting’ een kernwoord van deze voorstelling?

De ontmoeting tussen moeder en kind, maar ook de ontmoeting met ouderdom en met de dood. In die ontmoeting hoop ik antwoorden te vinden op levensvragen die iedereen herkent.

Deze voorstelling is deel één van het drieluik Moeder, Vader en Kinderen, waarin ik een openbaar onderzoek doe naar de wortels waardoor je als mens gevormd wordt en de gevolgen hiervan. Je krijgt een genen-pakket en de overtuigingen van je ouders mee en zie je dan maar eens los te weken…! Ik denk wel dat deze worsteling uiteindelijk ook bevrijding betekent. Het besef dat je geen genoegen hoeft te nemen met de structuren en paden uit je jeugd en je eigen weg kan kiezen.


Moeder mag niet dood is van wo 24 okt t/m za 10 nov te zien in Bellevue Lunchtheater. Meer info en kaarten: theaterbellevue.nl/moedermagnietdood