Foto: Milan Vermeulen

Smoezen met Aaf Brandt Corstius

Margreet heeft de groep verlaten is alweer de vierde samenwerking van mugmetdegoudentand en Aaf Brandt Corstius. Eerder maakten ze de succesvolle voorstellingen Fifty Fifty, Een Flinke Linkse Vrouw en Buik. Op 22 februari gaat deze nieuwe voorstelling over een buurt-WhatsAppgroep in première in het Bellevue Lunchtheater. In aanloop naar de première spraken wij Aaf.

Zit je zelf ook in zo’n buurt-WhatsAppgroep?
Ja, voor de kleine straat waarin ik woon. Daardoor kwam ik ook op het idee, en door de schok die ik altijd voel als mensen ineens een groepsapp verlaten.

Wie is Margreet?
Margreet is een heel normale vrouw in een heel normale straat. Op een dag verlaat ze de groepsapp, en door de shock daarover raakt de straat volledig uit balans. Want: waarom heeft ze de groep verlaten? En: waar hangt ze uit? Wat heeft ze - misschien wel - op haar kerfstok?

Het stuk gaat over een hele straat, maar er zijn maar twee acteurs?
Ja, de twee acteurs moeten best veel verschillende buren spelen! Heel spannend: dit is mijn eerste stuk met meer dan twee rollen. En dan die Margreet…

Hoe is het om voor de vierde keer voor mugmetdegoudentand een Lunchvoorstelling te schrijven? 
Het is iedere keer weer heel anders. Dit keer zeker. Het is de vierde samenwerking met actrice Lies Visschedijk, maar Marcel (Musters, red.) is wegens een burn-out vervangen door Mug-veteraan Dick van Toorn. Ik begon met het idee voor deze voorstelling met Lies en Marcel in mijn achterhoofd, maar toen Dick erbij kwam was er nog veel te schrijven en dat kon ik dus speciaal voor hem doen. Deze nieuwe samenwerking heeft weer inspirerende dingen opgeleverd. Bovendien is er dit keer een regisseur bij betrokken: Paul van der Laan.

Ik heb tot nu toe altijd voor het Bellevue Lunchtheater geschreven; ontzettend fijn. Het is een prachtige plek om dingen te proberen en het publiek is zo prettig, én de duur van de voorstelling – een uurtje - vind ik ook erg fijn.

Je schrijft ook columns voor De Volkskrant. Is het schrijven voor theater heel anders of pak je dat op dezelfde manier aan?
Het is heel anders, dit is natuurlijk fictie. Voor theater overleg ik veel meer dan bij mijn columns. En het moet ook een langere adem hebben. Een totaal andere discipline, en juist daarom zo fijn om te doen.

Je staat nu ook zelf op de planken met je solovoorstelling; heeft dat invloed gehad op hoe je nu als theaterschrijver te werk bent gegaan?
Ik kan me meer verplaatsen in de spanning die een acteur voelt, en hoe moeilijk sommige dingen zijn om over het voetlicht te brengen. Dus ja, ik denk wel dat het meespeelt. Ik zou bijvoorbeeld niet meer zo gauw vlak voor de voorstelling de kleedkamer in denderen om even hoi te zeggen. Dat is een heel belangrijk moment om je te concentreren!

Is er iets dat je de bezoekers mee wilt geven voordat ze deze voorstelling zien?
Nee, ik vind het leuk als ze er compleet open en onbevangen naartoe gaan.


Margreet heeft de groep verlaten is van 15 feb t/m 14 mrt te zien in het Bellevue Lunchtheater. Meer info en kaarten: theaterbellevue.nl/margreet