Smoezen met Steef de Jong

Het was dé hit van Theaterfestival De Parade: SISI BOY door Steef de Jong. Met de vaste Steef-ingrediënten – kartonnen pop-up decors, operette en humor – nam hij iedereen mee in zijn ode aan het anders-zijn. Nu gaat SISI BOY op tournee in een geheel nieuwe theaterversie. Uiteraard doet Steef hierbij ook het Bellevue Lunchtheater aan, waar hij eerder te zien was met o.a. De Modern Art Revue en Steef’s Operette Uurtje.

Wat fascineert je zo aan Sisi dat je er een voorstelling over wilde maken?
Ik ben fan van Sisi sinds de films van Romy Schneider die we vroeger op videoband hadden over de Oostenrijkse keizerin Elisabeth. De romantiek van de 19e eeuw en de wereld van Sisi zijn voor mij een manier om uit de werkelijkheid te ontsnappen. De wereld van keizers, koningen en koninginnen in Europa lijkt een geschiedenis uit lang vervlogen tijden, maar het is eigenlijk nog kort geleden. Sisi was nog geen 100 jaar dood toen ik werd geboren.

Herken je iets in jezelf van Sisi?
Sisi was een vrije geest, maar zat gevangen in strenge hofregels. Haar zoektocht naar vrijheid herken ik. Dat heeft niet alleen te maken met mijn geaardheid; het gaat ook over andere dingen. Hoe lelijker en vreselijker ik de wereld om me heen begin te vinden, hoe meer behoefte ik voel om het over Sisi en rozentuinen te hebben.

Uiteindelijk gaat de voorstelling over dat verlangen naar vrijheid, over de mogelijkheid om te zijn wie je diep van binnen bent. Ik heb bijvoorbeeld tijdens mijn studietijd heel lang gevonden dat mijn liefde voor operette niet kon. Dat ik het niet mooi mocht vinden, dat het sentimenteel en kitsch was. Wat dat betreft is SISI BOY ook mijn coming out als romanticus.

En waarom kies je voor dit verhaal opnieuw voor karton?
Karton en operette zijn naast Sisi mijn grote liefdes. Ik vertaal mijn verwondering in de kartonnen stukken en maak hiervan iets moois dat zich letterlijk ontvouwt voor ieders neus. Met karton kun je met je handen, van iets plats, iets driedimensionaals maken. Daar kan geen beamer tegenop.

Ik ben aan de Gerrit Rietveld Academie opgeleid als beeldend kunstenaar. Op de academie maakte ik pop-up boeken, waaruit als je de bladzijden omsloeg allerlei figuren tevoorschijn kwamen. Die techniek gebruik ik ook in mijn voorstellingen.

SISI BOY was dé hit van De Parade. Is het anders om deze voorstelling nu in de theaters te spelen?
De omgeving op De Parade doet altijd mee. Er hangt een drukke, opgewonden sfeer. Het is fijn om het nu in de theaters te spelen en met de rust van de theaterzaal tot bloei te laten komen. Deze theaterversie geeft ook meer ruimte om het echte verhaal van Keizerin Sisi te vertellen. De films met Romy Schneider laten een heel ander beeld zien dan haar ware leven, dat vele malen tragischer was.

Je bent eigenlijk een soort lunchvedette, hoe is om voor de derde keer in het Lunchtheater te staan?
Het is heerlijk om weer terug te zijn in Theater Bellevue, het is altijd een feest. Ik voel me er thuis, met een warm publiek. Het voordeel van ’s middags spelen is dat de mensen nog lekker scherp zijn. En als ze geïnspireerd zijn geraakt, kunnen ze daarna bijvoorbeeld nog naar een museum.

SISI BOY is van 17 mrt t/m 4 apr te zien in het Bellevue Lunchtheater
Meer info en kaarten: theaterbellevue.nl/steef