Een onfortuinlijke thriller-komedie

De Verschrikkelijke Wittgenstein

Theater Bellevue / Roeland Hofman
30 apr
-
26 mei
Data & kaarten
Meer speeldata

Paul Wittgenstein is een tiran. De eenarmige concertpianist* gelooft heilig in de verheffende waarden van muziek en kunst. Met iedereen die het hier niet mee eens is heeft hij zeer weinig geduld.

Een onfortuinlijke thriller-komedie

Elke zondag geeft Wittgenstein les aan huis. Zo ook aan de verwende kinderen Charlie en Mathilda. De Amerikaanse pubers zijn zó klaar met de ouderwetse ideologieën van de eenarmige pianotiran dat ze - tijdens de zoveelste pianoles - besluiten een gewelddadige punt te willen zetten achter de ellendige indoctrinatie.

Wat volgt is een spel vol vileine intriges, verfijnde scheldpartijen en botsende opvattingen over het belang van vingeroefeningen. Op slinkse wijze manoeuvreert butler Stiglitz door dit tragikomische schouwspel.

Een spel dat slechts kan eindigen met een dramatisch slotakkoord…

*Pianist Paul Wittgenstein, broer van filosoof Ludwig Wittgenstein, verloor in de Eerste Wereldoorlog zijn rechterarm, en liet componisten als Strauss, Ravel en Prokofiev pianostukken voor alléén de linkerhand schrijven.

Credits

tekst, regie Roeland Hofman
spel Martijn Nieuwerf, Tobias Nierop, ‎Isabelle Houdtzagers‎, Billy de Walle
kostuum Daphne de Winkel
decor Sascha van Riel
productie Nadin Topal
publiciteit Casper Koster

 BELLEVUE LUNCHTHEATER 

Deze ‘schrijfwerkplaats’ van Theater Bellevue in Amsterdam presenteert én produceert al 30 jaar nieuw Nederlandstalig repertoire dat ruimte biedt aan de stemmen van theatermakers die op de wereld om ons heen reflecteren. Bellevue Lunchtheater is dagelijks om 12:30 uur. 

Klik hier voor een overzicht van alle aankomende Bellevue Lunchtheatervoorstellingen.

Foto: Casper Koster
Foto: Casper Koster
Foto: Casper Koster
Foto: Casper Koster

Meer over de makers

Roeland Hofman (1982) is theaterregisseur en -schrijver. Hij werkte eerder bij o.a. Toneelgroep Oostpool, De Toneelmakerij, Het Zuidelijk Toneel en Generale Oost. Eerder bewerkte hij het gelauwerde Wittgenstein’s Mistress (2016). In zijn voorstellingen onderzoekt hij de functie van de taal en de groeiende invloed van het individualisme in de hedendaagse maatschappij.

De komische titanenstrijd tussen twee generaties was het uitgangspunt voor zijn nieuwste tekst. Wittgenstein is een onbeholpen vertegenwoordiger van een verloren beschaving, het oude Habsburgse Europa. Hij weet wat schoonheid is, en is er van doordrongen dat je daar moeite voor moet doen. Zijn pupillen zijn echter kinderen van De Nieuwe Wereld en het kapitalisme. Zij moeten daar niets van hebben.

Martijn Nieuwerf maakte op 13-jarige leeftijd zijn acteerdebuut als hoofdrolspeler Maarten in de populaire jeugdserie De Zevensprong. Hij was een van de oprichters van de theatergroep ‘t Barre Land, met wie hij vele voorstellingen in binnen- en buitenland maakte. Hij was de afgelopen jaren te zien in hits als Flikken Maastricht (Jens Bols), Gooische Vrouwen, De Gelukkige Huisvrouw en Sonny Boy. Op het toneel stond hij onlangs in producties van DeLaMar en Toneelgroep Oostpool. 

Eerder dit seizoen was hij te zien in Caligula van Theater Utrecht, waarvoor hij onderscheiden is met de Arlecchino, op het Nederlands Theater Festival.