Een onfortuinlijke klavier-komedie

De Verschrikkelijke Wittgenstein

Theater Bellevue / Roeland Hofman
30
apr
-
26
mei
Data & kaarten
  • 30 apr - 30 apr
    Bellevue Lunchtheater | try out
    Paloni Zaal
  • 1 mei - 1 mei
    Bellevue Lunchtheater | try out
    Paloni Zaal
  • 2 mei - 2 mei
    Bellevue Lunchtheater | try out
    Paloni Zaal
  • 3 mei - 3 mei
    Bellevue Lunchtheater | try out
    Paloni Zaal
  • 5 mei - 5 mei
    Bellevue Lunchtheater | première
    Paloni Zaal
    Besloten
  • 7 mei - 7 mei
    Bellevue Lunchtheater
    Paloni Zaal
  • 8 mei - 8 mei
    Bellevue Lunchtheater
    Paloni Zaal
  • 9 mei - 9 mei
    Bellevue Lunchtheater
    Paloni Zaal
  • 10 mei - 10 mei
    Bellevue Lunchtheater
    Paloni Zaal
  • 12 mei - 12 mei
    Bellevue Lunchtheater
    Paloni Zaal
  • 14 mei - 14 mei
    Bellevue Lunchtheater
    Paloni Zaal
  • 15 mei - 15 mei
    Bellevue Lunchtheater
    Paloni Zaal
  • 16 mei - 16 mei
    Bellevue Lunchtheater
    Paloni Zaal
  • 17 mei - 17 mei
    Bellevue Lunchtheater
    Paloni Zaal
  • 19 mei - 19 mei
    Bellevue Lunchtheater
    Paloni Zaal
  • 21 mei - 21 mei
    Bellevue Lunchtheater
    Paloni Zaal
  • 22 mei - 22 mei
    Bellevue Lunchtheater
    Paloni Zaal
  • 23 mei - 23 mei
    Bellevue Lunchtheater
    Paloni Zaal
  • 24 mei - 24 mei
    Bellevue Lunchtheater
    Paloni Zaal
  • 26 mei - 26 mei
    Bellevue Lunchtheater
    Paloni Zaal
Meer speeldata

Paul Wittgenstein is een tiran. De eenarmige concertpianist* gelooft heilig in de verheffende waarden van muziek en kunst. Met iedereen die het hier niet mee eens is heeft hij zeer weinig geduld.

Een onfortuinlijke klavier-komedie

Elke zondag geeft Wittgenstein les aan huis. Zo ook aan de verwende kinderen Charlie en Mathilda. De pupillen hebben zo’n hekel aan hun veeleisende pianoleraar dat ze besluiten een gewelddadige punt te willen zetten achter de ellendige indoctrinatie.

Wittgenstein krijgt lucht van dit plan en bedenkt
- op zijn beurt - een tegenzet om Matilda en Charlie te straffen voor hun amorele gedrag.

Wat volgt is een vilein spel vol intriges, verfijnde scheldpartijen en botsende opvattingen over het belang van vingeroefeningen. Het enige wat dan nog klinkt is een dramatisch slotakkoord…

*Pianist Paul Wittgenstein, broer van filosoof Ludwig Wittgenstein, verloor in de Eerste Wereldoorlog zijn rechterarm, en liet componisten als Strauss en Ravel pianostukken voor alléén de linkerhand schrijven.

Credits

tekst, regie Roeland Hofman
spel Martijn Nieuwerf, Tobias Nierop, ‎Isabelle Houdtzagers‎, Billy de Walle
kostuum Daphne de Winkel
decor Sascha van Riel
publiciteit Casper Koster

Foto: Casper Koster
Foto: Casper Koster
Foto: Casper Koster
Foto: Casper Koster

 BELLEVUE LUNCHTHEATER 

Deze ‘schrijfwerkplaats’ van Theater Bellevue in Amsterdam presenteert én produceert al 30 jaar nieuw Nederlandstalig repertoire dat ruimte biedt aan de stemmen van theatermakers die op de wereld om ons heen reflecteren. Bellevue Lunchtheater is dagelijks om 12:30 uur. 

Klik hier voor een overzicht van alle aankomende Bellevue Lunchtheatervoorstellingen.

Meer over de makers

Roeland Hofman (1982) is theaterregisseur en -schrijver. Hij werkte eerder bij o.a. Toneelgroep Oostpool, De Toneelmakerij, Het Zuidelijk Toneel en Generale Oost. Eerder bewerkte hij het gelauwerde Wittgenstein’s Mistress (2016). In zijn voorstellingen onderzoekt hij de functie van de taal en de groeiende invloed van het individualisme in de hedendaagse maatschappij.

In De verschrikkelijke Wittgenstein beschrijft hij een titanenstrijd tussen twee brute krachten. De piano-pupillen Charlie en Matilda zijn rijk, verwend en beschouwen zichzelf als het middelpunt van de wereld. Docent Paul Wittgenstein is een onbeholpen vertegenwoordiger van een verloren beschaving.

Martijn Nieuwerf maakte op 13-jarige leeftijd zijn acteerdebuut als hoofdrolspeler Maarten in de populaire jeugdserie De Zevensprong. Hij was een van de oprichters van de theatergroep ‘t Barre Land, met wie hij vele voorstellingen in binnen- en buitenland maakte. In de bioscoop was hij de afgelopen jaren al te zien in hits als Flikken Maastricht (Jens Bols), Gooische Vrouwen, De Gelukkige Huisvrouw en Sonny Boy. Op het toneel stond hij onlangs in producties van DeLaMar en Toneelgroep Oostpool.