Een vrouw blijft thuis
Foto: Bart Grietens

Een vrouw blijft thuis

Theater Bellevue / Nina Polak
Theater Bellevue op tournee
do 16 sep - zo 12 jun

Romanschrijver en journalist Nina Polak debuteert in het theater met Een vrouw blijft thuis, speciaal geschreven voor actrices Ariane Schluter en Sophie van Winden.

We gebruiken diensten als Youtube en Vimeo voor video's en andere media. Om deze te kunnen zien, moet u toestemming geven tot het plaatsen van cookies. Meer informatie…

Cookies zijn nodig om de website goed te laten functioneren. Zo wordt uw winkelmandje onthouden tijdens de bestelling en kunt u inloggen op de website.

Maar cookies zijn ook nodig om de ervaring op de website te verrijken. Bijvoorbeeld media van derde partijen, zoals video's, gaan vaak gepaard met cookies. Ook houden we statistieken bij om de site doorlopend te verbeteren.

Als laatste worden cookies ook gebruikt om informatie rond onze marketing-activiteiten, zoals nieuwsbrieven en advertenties, zo efficiënt en persoonlijk mogelijk uit te kunnen uitvoeren.

Cookie instellingen

Twee vrouwen, een weduwe en haar stiefdochter, hebben beiden de man van hun leven verloren. Waar de dochter zich vastbijt in idealen probeert de stiefmoeder te nemen wat het leven haar geeft. 

Hoe ga je om met pijn? Maak je er kunst van, of laat je je ervoor behandelen?

Dochter Daantje, kunstenares met een angst voor middelmatigheid, heeft net op het vliegveld besloten de wereldreis, die zij met haar vriend zou beginnen, niet te maken. Haar appartement is verhuurd en ze keert terug naar haar ouderlijk huis, waar haar stiefmoeder woont. Er zijn dingen veranderd in het huis en dat zint Daantje niet.

Haar stiefmoeder, de succesvolle psychotherapeute Stien, ontvangt Daantje met open armen, en probeert door te dringen tot de kern van haar ongenoegen. Maar Stiens beroepsgedeformeerde kijk en haar gepraat over kwetsbaarheid is aan Daantje niet besteed. Stien kan zichzelf bovendien niet buiten beschouwing laten. 

Ondanks hun goede band navigeren de twee rond een generatiekloof en nemen elkaar de maat over liefde, seks, autonomie, ambitie én de man die respectievelijk hun vader en geliefde was.

Nina Polak schreef de romans We zullen niet te pletter slaan (2014 Prometheus) en Gebrek is een groot woord (2018 Prometheus), die bekroond werd met de BNG literatuurprijs en de Inktaap. Ze schrijft voor De Correspondent over moderne liefde, psychiatrie en de samenleving – met als belangrijkste vraag: hoe lijdt de moderne mens. Een vrouw blijft thuis is haar debuut in het theater.

"In goede dialogen hoor je wat niet gezegd wordt." interview Nina Polak NRC Handelsblad 

"Schrijver Nina Polak: ‘Ik ga het toneelrepertoire bevolken met vrouwen van middelbare leeftijd" interview Nina Polak de Volkskrant

"De wervelwind van taal, ideeën en halve en hele verwijten die Daantje aan Stien opdringt is overweldigend.[...] Het is bijzonder mooi hoe schrijver Nina Polak en regisseur Ada Ozdogan snelle, hoofdelijke dialogen inzetten om de emotionele stormen van de dochter te verhullen en tegelijkertijd bloot te leggen." Theaterkrant

Credits

tekst Nina Polak
spel Ariane Schluter, Sophie van Winden
regie Ada Ozdogan
scenografie Miek Uittenhout
externe tekstbegeleider Lot Vekemans
productie Lena Meijer | ProductieCollectief
geluid Marijn Brussaard
lichtontwerp Prem Scholte Albers
techniek Lucas de Groen
een productie van Theater Bellevue
mede mogelijk gemaakt door Fonds Podiumkunsten

Meer over de makers

Bellevue Podcast: Voor het Applaus

Intelligente vrouwen, kunst en therapie, ze passeren deze week allemaal de revue in gesprek met schrijver Nina Polak, regisseur Ada Ozdogan en actrices Ariane Schluter en Sophie van Winden. In een volle studio bespreken zij hun samenwerking, de thema's van Een vrouw blijft thuis en het leven van theatermakers in deze gekke tijd.

Nina Polak schreef twee romans We zullen niet te pletter slaan (2014 Prometheus) en Gebrek is een groot woord (2018 Prometheus) en werd hiermee genomineerd voor de Anton Wachterprijs, de Opzij-literatuurprijs. Ook ontving zij het Charlotte Köhler-stipendium en de BNG-literatuurprijs. Zij schrijft kritieken, essays, reportages en interviews voor De Groene Amsterdammer en De Gids en is redacteur bij De Correspondent. Daar schrijf ze over populaire cultuur, moderne liefde en momenteel veel over psychiatrie en de samenleving – met als belangrijkste vraag: hoe lijdt de moderne mens.

Ada Ozdogan viel als regisseuse op met haar eerste creaties bij Theatergroep Rast Dubbelgangers en De Rode Klauw. “De razend intelligente regie geeft de tekst in Dubbelgangers vleugels.” – Theaterkrant.nl. Ozdogans regies kenmerken zich door absurdisme. “Ze is de Nederlandse, absurdistische Tarantino van het theater” zei theatermaker en generatiegenoot Babette Engels van Studio Danish Blue over haar.  Bij Theater Bellevue regisseerde zij de tekst van de jonge toneelschrijver Koen Caris voor de voorstelling MIJN. 

Actrice Ariane Schluter schittert zowel op het toneel, TV series, als op het witte doek. Haar toneelrollen bij Het Nationale Theater, Orkater, Het Toneel Speelt en Toneelgroep Oostpool brachten haar de Theo Mann-Bouwmeesterring, een nominatie voor de Colombina voor beste vrouwelijk bijrol (in People, Place & Things 2019) en de Theo d’Or voor de Beste Vrouwelijk Hoofdrol (in 2003 en 2004). Zij speelde recent in films als Instinct (regie Halina Reijn),  Lucia de B. (regie Paula van der Oest) en The Matchmaker (regie Jeroen Houben). Ook voor haar filmrollen werd zij gelauwerd met prijzen, zoals een Gouden Kalf voor beste actrice TV drama en de Prijs voor Beste Actrice op het Milaan International Film Festival.

Sophie van Winden heeft na haar opleiding aan de Toneelacademie Maastricht onder meer gespeeld bij het Noord Nederlands Toneel, het Nationale Theater, Orkater, Oostpool en maakte deel uit van De Ploeg. Hier vertolkte zij onder andere de rollen van Julia (Romeo & Julia, NT) en Tirza (naar het boek van Arnon Grunberg, NT). Ze ontving de Guido de Moor-prijs voor haar prestatie als beste jonge talent bij het Nationale Toneel voor haar rollen als Gretchen en Helena in Faust I&II.  Haar eerste filmrol speelde zij in Leef!, waarvoor zij het Gouden Kalf voor beste vrouwelijke bijrol kreeg. Zij speelde in de films Kenau en Prooi en de televisieseries Overspel, Heer&Meester, Dokter Deen en Ik weet wie je bent. In 2016 maakte Sophie samen met Eva Marie de Waal onder de naam Waal en Wind hun eerste voorstelling Holy F bij Rudolphi Producties, in september 2020 start de tournee van hun tweede voorstelling Mama Marlene

Bellevue Lunchtheater, het ‘toneelschrijfhuis’ van Theater Bellevue, ontwikkelt en presenteert al ruim 30 jaar nieuw Nederlandstalig toneelrepertoire. Theater Bellevue zoekt naar de autonome denk- en verbeeldingskracht van nieuw schrijftalent. Vele auteurs schreven voor het Bellevue Lunchtheater, zoals Nasrdin Dchar, Maria Goos, Magne van de Berg, Hannah van Wieringen, Rik van den Bos, Robert Alberdingk Thijm, Dilan Yurdakul en Dunya Khayame.

Cookies

We maken gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content van derden af te beelden, zoals ook video’s, en voor verschillende andere toepassingen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Door ‘akkoord’ te klikken, stemt u hiermee in. Als u niet akkoord bent, kunt u via de knop ‘Instellingen aanpassen’ uw voorkeuren opgeven. Meer informatie…

Cookies zijn nodig om de website goed te laten functioneren. Zo wordt uw winkelmandje onthouden tijdens de bestelling en kunt u inloggen op de website.

Maar cookies zijn ook nodig om de ervaring op de website te verrijken. Bijvoorbeeld media van derde partijen, zoals video's, gaan vaak gepaard met cookies. Ook houden we statistieken bij om de site doorlopend te verbeteren.

Als laatste worden cookies ook gebruikt om informatie rond onze marketing-activiteiten, zoals nieuwsbrieven en advertenties, zo efficiënt en persoonlijk mogelijk uit te kunnen uitvoeren.

Cookie instellingen