Foto: Jean van Lingen

Oogentroost

Ayşegül Karaca / Theater RAST
do 18 mrt - vr 8 apr

Ayşegül Karaca is twintig procent van de wereld geschonken, zo slecht zijn haar ogen. Maar waar haar ogen twintig procent opvangen, vangt haar hart de volle honderd, of nóg meer?

Ze is een jonge Nederlands-Turkse theatermaker, groeide op in een gezin met huiselijk geweld. In Oogentroost vertelt en zingt ze met een flinke dosis humor over dit lang verborgen familiegeheim. Met de nodige zelfspot en keihard positivisme laat zij zien dat ze niet blijft hangen in pijn en verdriet maar haar blik op de horizon richt en iedereen in haar hart sluit.

Kleinkunst over een slechte start en een groot hart

Voor Oogentroost breekt Karaca met de beklemmende traditie om de vuile was binnenkamers te houden. Samen met Sophie Kassies en Saman Amini verwerkt ze haar ‘vuile was’ en veerkracht tot een niet te missen one-woman show.

vrijdag 8 april: Meet & Feel 

Voor mensen die, net als Aysegül, slechtziend zijn, geeft zij op 8 April voorafgaand aan de voorstelling een rondleiding op het podium. Om 19:15 uur verzamelen we voor deze rondleiding in onze hal. Medewerkers van ons theater begeleiden u naar de Kleine Zaal. Hier leidt Ayşegül u rond in haar decor en laat u kennis maken met de muzikanten en hun instrumenten. 

Aanmelden voor de rondleiding kan via onderstaand aanmeldformulier. Vul uw gegevens in en u ontvangt van ons bericht over deze persoonlijke rondleiding.  Uw kaartjes kunt u via de reguliere wegen kopen of reserveren. 

aanmeldformulier

 

Voor het Applaus | Ayşegül Karaca

Ayşegül Karaca vertelt over haar ouders, Turkse muziekprogramma's, cassettebandjes en hoe je van een studie Logopedie toch op de Toneelschool terecht kan komen. En natuurlijk over haar voorstelling 'O…

Column Ayşegül

Inclusief theater “Jij zal het nooit maken als acteur, want jij bent scheel, slechtziend én een Turkse”, werd er tegen mij gezegd toen ik besloot te gaan acteren. Regelmatig bezocht ik theaters, de pl…

"Aysegül Karaca schittert in haar veelkantige tweede solovoorstelling Oogentroost. " de Volkskrant

"Telkens wanneer het sentiment de overhand dreigt te nemen, heeft ze een nuchtere opmerking of ironisch commentaar. Het maakt haar verhaal des te aangrijpender." - Theaterkrant

"Ik sprak er als klein meisje niet over dat we klappen kregen" - De Telegraaf

"Heel indrukwekkend is een ontmoeting met slechtziende actrice, zangeres en theatermaker Ayşegül Karaca na een jeugd van verwaarlozing – dapper, dapper." De Groene Amsterdammer over Ayşegül  in het tweeluik NederTurken van de NTR

"In onze cultuur zeg je niet tegen je vader: je hebt me kapot gemaakt" - Algemeen Dagblad

 

Credits

spel Aysegül Karaca
regie Anouk Beugels
script Sophie Kassies
compositie Jeroen Sleyfer
liedteksten Saman Amini, Jeremy Baker, Leovegildo Vieira
muzikanten Emine Bostanci, Roel Goedhart, Alper Keleç 
sound design Charlotte Dommershausen
decor Thomas Boudewijn
lichtontwerp Ingeborg Slaats

Meer over de makers

Ayşegül Karaca (1990) is actrice en zangeres. Haar zicht is slechts twintig procent. Deze jonge Nederlands-Turkse theatermaker groeide op in een gezin met huiselijk geweld. Karava vertelt urban verhalen, waarbij ze gebruikmaakt van een mix van storytelling, spoken word, rap en levensliederen.

Anouk Beugels creëert sterk beeldende en symbolische voorstellingen met vaak een politieke onderstroom. Om de urgentie hiervan te duiden is vaak een zekere ‘culturele bril’ nodig. De persoonlijke weg die hij als Koerd heeft afgelegd, klinkt door in zijn selectie van producties.

Theater RAST staat al twintig jaar met haar voeten in de veranderende samenleving. Vanuit hun Turks-Nederlandse DNA reageren de makers op theatrale wijze op wat er om hen heen gebeurt, zowel in Amsterdam, Nederland als de wereld. RAST heeft de kracht een persoonlijk gezicht te geven aan culturen en conflicten die voor veel mensen ver van hun bed lijken. RAST hanteert een scala van moderne theatervormen: van muziektheater en vertelkunst tot repertoiretoneel en klassieke libretto’s. RAST maakte eerder de toneelbewerking van Wees Onzichtbaar. Dubbelgangers werd in 2019 opgenomen in de top 4 van ‘Het beste theater’ NRC.