Foto: Sanne Peper

De wanen

Ingmar Heytze / Olivier Diepenhorst / Alwin Pulinckx
Bellevue Lunchtheater
za 3 dec - za 17 dec

In een maatschappij die meer focust op successen dan kwetsbaarheid is De wanen een voorstelling die ruimte geeft aan de onaangepaste geest. Over de vrijheid van fantasie en de realiteit van onze verbeelding.

Wegens succes extra voorstellingen van 30 nov t/m 17 dec!

De Wanen is het theaterdebuut van dichter Ingmar Heytze.

Heytzes fascinatie voor wanen begon al op jonge leeftijd met zijn moeders verhalen uit haar tijd in de 'krankzinnigenzorg' en werd versterkt door een reisfobie, die hem ruim tien jaar aan Utrecht bond. In 2011 onderzocht hij tijdens een residentie in kunstenaarsverblijf Het Vijfde Seizoen (eerder in gebruik als bezigheidsruimte voor 'onrustige mannen en vrouwen') alle mogelijke psychiatrische stoornissen en schreef mee aan De Atlas van wanen. Een dichtbundel over de mooiste en meest verschrikkelijke wanen.

Hoewel de residentie allemaal ander materiaal opleverde, is die dichtbundel er nooit gekomen. Na een vruchtbare eerdere samenwerking met regisseur Olivier Diepenhorst (Eenzame begeerte, Theatergroep Suburbia, 2017) ontstond het idee om de Atlas uit te werken tot een toneeltekst: De wanen. Een monoloog met vele gezichten, met acteur Alwin Pulinckx als krachtig middelpunt.

“Op een ochtend sta ik in de keuken met al dan geen koffie in al dan niet mijn hand, en ik weet niet meer waar ik begin en waar de rest van de wereld ophoudt.
Ik ben volmaakt doorwaadbaar.
Je kunt het je niet voorstellen.
Maar ik wel.
Ik kan niet anders.”

Voor het Applaus | Ingmar Heytze, Olivier Diepenhorst, Abke Haring

De onaangepaste geest, daar mag best meer ruimte voor zijn. De wanen gaat over de vrijheid van fantasie en de (harde) realiteit van onze verbeelding. In de buitentuin achter het repetitielokaal praten…

Smoezen met Ingmar Heytze

Dichter Ingmar Heytze maakt met De wanen zijn debuut in het theater. We vroegen hem naar zijn inspiratie voor en ervaring met het schrijven van deze nieuwe toneeltekst.

De Wanen, het theaterdebuut van Ingmar Heytze, is wondermooi.

★★★★★ Trouw

"De wanen is theater waar je gelukkiger van wordt. Dat is het waanzinnige eraan. Zo aanstekelijk is deze verbeelding." ★★★★ De Volkskrant

"Pulinckx laat je in de ziel kijken. Diens “Doe maar gek, dan doe je gewoon!” werkt na. Troostend en bevrijdend."- ★★★★★ Trouw

"Bijna elke zin is het citeren waard in dit theaterdebuut van Ingmar Heytze (...) Een mooie, poëtische maar ook geestige tekst. (...) In een spectaculair mooi decor"  Theaterkrant, keuze van de cricitus

“Het is groots, in alle bescheidenheid. Of misschien mede daardoor.” ★★★★★ 8weekly

In de media


Interview schrijver Ingmar Heytze in het NRC
"Ik dacht: een toneelstuk schrijven, dat doe ik wel even.” 

Interview Alwin Pulinckx en Olivier Diepenhorst in De Volkskrant
"Het theater draait door, met dank aan de ‘understudy’"

Interview regisseur Olivier Diepenhorst in het Parool
De wanen is een heel poëtische voorstelling, maar raakt aan hoe we allemaal de wereld op een andere manier waarnemen.”

Credits

van Ingmar Heytze, Olivier Diepenhorst, Abke Haring, Alwin Pulinckx

wegens persoonlijke omstandigheden heeft Abke Haring zich terug moeten trekken uit het project. Haar rol wordt overgenomen door Alwin Pulinckx. 

tekst Ingmar Heytze
regie Olivier Diepenhorst
spel Alwin Pulinckx
dramaturgie Janine Brogt
decor Lidwien van Kempen
kostuum Rebekka Wörmann
muziek Christiaan Verbeek
lichtontwerp Yuri Schreuders
Een voorstelling van Theater Bellevue

Mede gesteund door twee particuliere begunstigers

Meer over de makers

Ingmar Heytze schrijft poëzie voor mensen die niet van gedichten houden. Hij is dichter, schrijver, columnist, performer en presentator. Hij publiceerde elf dichtbundels. Als columnist werkte hij onder meer voor de Volkskrant en AD Utrechts Nieuwsblad. Hij stond, alleen of met zijn band Asfaltfeeën, op festivals als Lowlands, Dichter aan Huis, het Tuinfeest, Poëzie in Carré (2006) en de Nacht van de Poëzie, waarvoor hij ook enkele jaren de programmering en co-presentatie verzorgde. Hij was huisfilosoof van het Centraal Museum en de eerste Utrechtse Stadsdichter, ontving de C.C.S. Croneprijs voor zijn gehele oeuvre en de Maartenspenning van de stad Utrecht. Zijn twaalfde bundel, Met wat geluk, verschijnt in de herfst van 2022. 

"Heytze is in zijn eentje The Beatles van de Nederlandse Poëzie" Joost Zwagerman

Olivier Diepenhorst studeerde in 2013 af aan de Regie Opleiding van de Theaterschool Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, waar zijn afstudeervoorstelling werd bekroond met de ITS Ton Lutz Award voor meest veelbelovend regietalent.

Sindsdien is hij als regisseur verbonden aan Toneelschuur Producties (o.a. Andromache) en Suburbia (o.a. Eenzame begeerte, Mamma Medea). Driemaal werd hij genomineerd voor de BNG Bank Nieuwe Theatermakersprijs. Afgelopen jaren deed Diepenhorst gastregies bij Oostpool, Over het IJ en de Tekstsmederij en regisseerde hij voor Korthals Stuurman Lichter dan ik, dat is genomineerd voor het Nederlands Theater Festival 2022. Olivier is tevens regieassistent bij Internationaal Theater Amsterdam voor onder andere Ivo van Hove.

Abke Haring is een Nederlandse theatermaakster, regisseuse en actrice. In 2014 won ze een Theo d'Or voor haar hoofdrol in Hamlet vs Hamlet van Het Toneelhuis en Toneelgroep Amsterdam (nu ITA). Ze studeerde van 1997 tot 2002 in Antwerpen bij Studio Herman Teirlinck, onderdeel van de Vlaamse toneelopleiding. Na haar opleiding bleef ze in de Belgische stad wonen. Tot en met 2018 schreef en speelde ze daar in diverse voorstellingen van Het Toneelhuis. Haring schrijft eigen toneelstukken, waarin ze vaak ook zelf een rol speelt. Haar voorstellingen zijn veelal rauw, intens en fysiek van aard. Van haar hand verschenen onder meer recente werken als Trainer, Unisono, Platina en SAFE SPACE. Laatstgenoemde is de eerste productie die ze heeft gemaakt vanuit haar eigen stichting, Stichting Haring.

Alwin Pulinckx studeerde in 2001 af aan de Toneelopleiding Dora van der Groen te Antwerpen. Van 2001 en 2016 was hij vast verbonden aan Internationaal Theater Amsterdam (voormalig Toneelgroep Amsterdam), waar hij in talloze producties te zien, zoals o.a. Kings of War, Romeinse Tragedies en Scènes uit een Huwelijk.

In 2017 verliet hij het gezelschap en sindsdien speelde hij in diverse producties bij Het Nationale Theater, Rudolphi Producties, Black Sheep Can Fly en de Bellevue Lunchtheatervoorstelling Niemandsland. Bovendien vertolkte Alwin diverse muzikale rollen bij onder andere de IJ-salon. 
Voor tv heeft Alwin o.a. rollen gespeeld in Flikken Rotterdam, Odds en Tropenjaren (nu in pre-productie).

Wegens persoonlijke omstandigheden heeft Abke Haring zich terug moeten trekken uit het project. Haar rol wordt overgenomen door Alwin Pulinckx. 

Deze voorstelling is onderdeel van