Foto: Annaleen Louwes en Esther Noyons

Geschiedenis van geweld

Toneelschuur Producties / Toneelgroep Oostpool / Abdel Daoudi
vr 16 dec - zo 18 dec

Abdel Daoudi regisseert de toneelbewerking van Geschiedenis van Geweld, de tweede autobiografische roman van sterauteur Édouard Louis (o.a. Weg met Eddy Bellegueule). 

Let op: dit stuk behandelt onderwerpen als (sexueel) geweld. 

Édouard loopt na een feestje op kerstavond ‘s nachts in het donker naar huis als hij Reda ontmoet, een geheimzinnige jongen. Ze praten, flirten en brengen uiteindelijk samen de nacht door in Édouards appartement. Reda vertelt over zijn jeugd, over zijn vader die moest vluchten uit zijn geboorteland en het geweld waarmee hij te maken kreeg. De stemming is speels, ze lachen, wisselen liefkozingen uit en hebben seks. Wanneer Édouard de volgende ochtend ontdekt dat hij zijn smartphone kwijt is en Reda hiermee confronteert, trekt deze een pistool en verkracht hem. De reacties op het dramatische incident leggen het racisme, de homofobie en de obscure machtsstructuren bloot die zich diep geworteld hebben in onze
maatschappij.

Het is voor het eerst dat Geschiedenis van Geweld in Nederland op toneel wordt opgevoerd.
Het is de tweede toneelbewerking van Toneelschuur Producties van de Franse
bestsellerauteur, na de gelauwerde voorstelling Weg met Eddy Bellegueule in regie van Eline
Arbo.

“Geschiedenis van geweld is zowel genadeloos als vol van genade. Édouard weigert om van de dader alleen maar een dader te maken, of zelf de rol van slachtoffer te spelen. Hij staat het zichzelf en anderen niet toe om medemensen te reduceren. Hoe vanzelfsprekend of troostend dat soms kan zijn. Edouard neemt ons mee in een nietsontziende ontleding van de gebeurtenissen die nacht. Hij maakt zichtbaar wat onzichtbaar is: hoe systemen van klasse, cultuur en seksualiteit ons allemaal in de greep houden. Zijn persoonlijke verhaal wordt een ‘case study’ in radicale empathie.”  Abdel Daoudi

Column Abdel Daoudi

Ik sta op de eerste repetitiedag van Geschiedenis van geweld. Ik ben excited, zenuwachtig. Ik ben altijd zenuwachtig als er weer eens iets groots staat te wachten waar ik zin in heb. Terwijl ik in de …

Theaterbewerking van Edouard Louis’ roman is hartverscheurend.

NRC ★★★★

"Verrassend veel lucht en humor […] Eelco Smits is schitterend."  Volkskrant ★★★★

"Knap de hokjesgeest ontrafeld."  Trouw ★★★★ 

"De hoofdrol van Eelco Smits breekt je hart." NRC ★★★★

"Waanzinnige span­nings­op­bouw door de ijzersterke dialogen en handelingen […] Indruk­wek­kend." Theaterkrant

Credits

regie Abdel Daoudi
tekst Édouard Louis
vertaling Jan Pieter van der Sterre, Reintje Ghoos
bewerking Nic Bruckman
spel Eelco Smits, Lotte Dunselman, Sia Cyrroes
dramaturgie Thomas Lamers
dramaturgie stagiaire Lotte Melkert
intimiteitscoach Markoesa Hamer
scenografie Marloes van der Hoek, Wikke van Houwelingen
uitvoering decor Nelissen Decorbouw, Decoratelier Toneelschuur Producties
geluid Jelle Hoekstra
kostuum Dymph Boss
licht Casper Leemhuis
coproductie Theater Oostpool

Meer over de makers

Abdel Daoudi (1985) studeerde in 2012 af als regisseur aan de Toneelacademie Maastricht. Sinds 2021 is hij een van de vaste regisseurs van Toneelschuur Producties. Voor zijn eerste regie koos hij voor Antigone, bewerkt door Abdelkader Benali, geïnspireerd op recente oorlogen in het Midden-Oosten waar breuklijnen niet alleen door steden, wijken en straten lopen, maar ook door huizen, families en mensen. Samen met Abdelkader Benali, die ook de bewerking van Antigone maakte, bewerkte hij in 2018 August Strindbergs stuk, Freule Julie in het Schuur Atelier van Toneelschuur Producties. De afgelopen seizoenen werkte hij o.a. als regieassistent bij Het Nationale Theater mee aan de theatermarathon The Nation van Eric de Vroedt. En schreef en regisseerde hij bij Ten Producties de jeugdvoorstelling No joke, over framing van het individu en de macht en kracht die woorden daarin dragen.