Foto: Stijn Stumpel

SatisFactory

Feikes Huis / De Nieuwe Oost / Booi Kluiving
wo 22 mrt en do 23 mrt

WhisperingWieke, LynnieZ & Ay_mazing willen meer volgers. Ze besluiten zich op te geven voor de SatisFactory. Een stoomcursus die hen van compleet onbekende content creators tot wereldberoemde influencers omtovert. Al snel komen ze erachter dat hoe sensationeler ze zijn, hoe meer volgers ze aan zich verbinden. Langzaam zie je ze kapotgaan aan de content die ze zelf creëren.

SatisFactory is een voorstelling over het fenomeen van ASMR (Autonomous Sensory Meridian Response). Je weet wel, dat tintelende gevoel wat je krijgt als je ziet hoe een kaars platgedrukt wordt door een hydraulische pers. Of wanneer iemand kleine stukjes zeep van een groot blok afsnijdt met een stanleymes. 

Over ASMR en vooral de ASMRtists is veel te doen. Ze vechten continu tegen het stigma dat hun werk een soort verhulde softporno is. In hoeverre zijn ze zelf verantwoordelijk voor de giftige cultuur die er rond ASMR is ontstaan, in hoeverre zijn het de algoritmes en de kijkers die hen daartoe dwingen?

De wereld die Kluiving schept in SatisFactory doet denken aan de dystopische tragikomedies van Black Mirror.

Theaterkrant

Credits

concept, regie Booi Kluiving
spel Wieke van Rosmalen, Lindsay Zwaan, Ayisha Siddiqi
scenografie Kars van den Heuvel
dramaturgie Pol Eggermont
digitale dramaturgie Ioana Stanescu
kostuums Carlijn Veurink
storyboard Thomas de Wit
technisch advies Gertjan Biasino
productie Feikes Huis
co-Productie Theater a/d Rijn, aangesloten bij De Nieuwe Oost
ondersteund door: Fonds Podiumkunsten

Meer over de makers

Booi Kluiving (Amsterdam, 1994) studeerde in juni 2018 af aan de Toneelschool Arnhem en maakt voorstellingen over digitale cultuur. Vanuit zijn persoonlijke fascinatie onderzoekt hij de communicatie in deze werelden en de invloed hiervan op de populaire cultuur. Hij dompelt zich volledig onder in deze digitale subculturen en omringt zich met mensen uit deze werelden. Hierdoor kan hij de voor- en nadelen die de verschillende digitale werelden met zich meebrengen laten zien. Hierbij zoekt Kluiving ook naar nieuwe vormen van vertelling en gebruikt hij elementen die hij in deze online werelden aantreft. In 2020 maakte hij de voorstelling Let’s Play waarin hij door middel van games op zoek ging naar de betekenis van het leven. Na Let’s Play maakte hij in 2022 De Memers. Een ode aan al die typerende plaatjes online. Kluiving maakte door 200-300 memes te ensceneren de vertaalslag naar het theater.