Foto: Sara Schoon

Meta-moe

Emma Buyse en Luna Joosten
zo 10 mrt 20:30

Aan een opgespoten strand van een all-inclusive resort ontmoeten twee vakantiegangers elkaar.

Hannelore (25) ligt in haar Björn Borg bikini op haar Ajax handdoek. Terwijl ze Kanye West luistert op haar Airpods, draait ze om de twintig minuten van buik naar rug en weer terug. Berry (40), ligt op zijn hyper- flexibele strandbedje, afwisselend Nietzsche en Dostojevski te lezen, terwijl hij zijn Volkskrant Magazine-app refresht. Ze raken in gesprek over de lauwe frieten van het ellenlange buffet, het gemak van zelfbruiner en de zevende symfonie van Beethoven. Totdat ze erachter komen dat ze elkaar kennen en beiden niet meer kunnen ontkennen wie ze ooit waren.

Meta-moe is een dialoog over wannabe’s en intellectuelen, het bevraagt onze drang naar authenticiteit en onze afkeer van pretentie. Maar zijn de mensen die wij veroordelen als pretentieuze sukkels niet eigenlijk mensen die de moed hebben zich uit een hokje te vechten? Zou het ons niet verder brengen als we onszelf openlijk wat serieuzer zouden nemen?

Credits

concept en tekst Emma Buysse, Luna Joosten
regie Luna Joosten
spel Emma Buysse, Mark Kraan
campagnebeeld Sara Schoon
organisatie Via Rudolphi Producties

Meer over de makers

Emma Buysse en Luna Joosten studeerden in 2021 af aan de Toneelacademie in Maastricht, respectievelijk aan de acteurs- en de regieopleiding. Hun samenwerking startte al tijdens de opleiding met de voorstelling Great People (2019). Hun maakstijl werd in deze voorstelling meteen duidelijk. De voorstelling is persoonlijk, onderzoekend en gericht op generatiegenoten. Hun focus op jong publiek is niet alleen inhoudelijk te zien, maar ook in taal: de teksten, waarin hedendaagse referenties zijn verwerkt, zijn up-tempo, speels en humoristisch. Met Great People wonnen Emma en Luna de Best of Fringe Award 2019. De samenwerking bouwden ze verder uit in CRYBABY (2021). Voor deze voorstelling werkten ze voor het eerst met een artistiek team en namen meer tijd voor het schrijven. Dit had effect: de tekst werd door NRC benoemd tot één van de vijf beste toneelteksten van 2021.