Foto: Anne Claire de Breij

En ze maakte een kind

Nita Kersten, Sarah Sluimer, Meral Polat / Orkater
wo 13 dec - zo 14 jan

Regisseur Nita Kersten benaderde schrijver Sarah Sluimer en actrice en zangeres Meral Polat vanuit het verlangen om ruimte te creëren voor het thema moederschap in al haar verscheidenheid. Met de voorstelling En ze maakte een kind geven zij gezamenlijk vorm aan een nieuwe iconische moederrol.

‘Ik wieg mijn stem en veeg het snot van mijn woorden. Heb slapeloze nachten, omdat een lied me wakker houdt’

Een vrouw (Meral Polat) schept de mogelijkheid om het moederschap vorm te geven op haar manier, als kunstenaar en als ritueel. In regie van Nita Kersten ontrafelt zij in de speciaal geschreven tekst van Sarah Sluimer wat moederschap is. Want we hebben de dood tot literatuur gemaakt en het sterven eindeloos weergegeven in de kunsten, maar het krijgen van een kind speelt op het podium nauwelijks een rol. Het geven van leven behoort nog steeds tot het intieme domein, waar moeders wonen en scheppende kunstenaars ver weg van blijven. Terwijl het wel of niet willen of kunnen krijgen van kinderen en het dragen van het zorgen, van generatie op generatie, voor velen een existentiële ervaring is. 

En ze maakte een kind, de verdiepingsavond

19 december 20:00 uur

Moederschap en kunstenaarschap zijn twee grootse thema’s die in onze geschiedenis vaak maar moeizaam samen gingen. Vanuit een diepe wens om meer perspectieven te verzamelen, organiseert Orkater in samenwerking met Theater Bellevue en Stichting Babisko op 19 december En ze maakte een kind, de verdiepingsavond. Een avondvullend programma met live-performance, dans, muziek, spoken word en verdiepende gesprekken, onder leiding van Mahutin Awunou en Nita Kersten. Met o.a. Sarah Sluimer, Goda Žukauskaitė, Anne-Fay Kops en Mina Etemad. Meral Polat en Anne-Fay Kops zullen de avond muzikaal begeleiden met eigen muziek en composities uit de voorstelling.
Lees meer

En ze maakte een kind, de tentoonstelling

In En ze maakte een kind, de tentoonstelling, tonen drie kunstenaars elk een ander perspectief op het scheppende lichaam. Ze onderzoeken de invloeden van de binnen- en buitenwereld op het moederschap in al z’n verscheidenheid en ambiguïteit. Het vrouwelijk lichaam als instrument om kunst te scheppen, om in te schuilen, afscheid van te nemen en door rond te dwalen. Door middel van sculptuur, foto’s, tekst en tekeningen, kijken kunstenaars Verena Blok, Emmie Liebregts en Emma Talbot met een intuïtieve en poëtisch blik naar het (zwangere) vrouwelijk lichaam.

curator Lara den Hartog Jager
met dank aan Fonds Podiumkunsten

Meral Polat geeft in een weergaloze solo een nieuwe invulling aan het thema moederschap

Theaterkrant

"Zo put deze voorstelling optimaal uit de reikwijdte van Polat als performer. De enorme kracht en emotionaliteit die ze in haar stem en aanwezigheid kan leggen, maar ook haar nuchtere relativering." Parool

"Met haar diep doorvoelde liederen en zorgzame omgang met toeschouwers slecht Polat de muur tussen kunstenaarschap en moederschap door ter plekke een ‘hoofdkind’ te baren." ★★★★★ de Volkskrant

Credits

spel, zang, muziek Meral Polat
tekst Sarah Sluimer
regie Nita Kersten
muziek Anne-Fay Kops, Meral Polat, Jeremia Jones
decor- en kostuumontwerp Marjolijn Brouwer
kostuumontwerp met dank aan Lotte Goos
lichtontwerp Stefan Dijkman
techniek Steven Raapis Dingman

Meer over de makers

Orkater is al vijftig jaar hét muziektheatergezelschap van Nederland, waar verhalen worden verteld die nu belangrijk zijn en waar muziek evenveel waarde heeft als taal. Orkaterproducties zijn direct, gevoelig, gewaagd en gul.