Foto: Annaleen Louwes, Esther Noyons

Orlando

Loek de Bakker / Toneelschuur Producties
wo 1 nov en do 2 nov

Orlando is een personage dat drie eeuwen leeft en in die tijd keer op keer verandert: van omgeving, sociale klasse, rol en sekse. Van zoekende jonge edelman tot succesvol schrijfster — steeds opnieuw verhoudt Orlando zich tot de veranderde normen en verwach­tingen van zijn/​haar tijd. 

De jonge edelman Orlando probeert zijn zwalkende hart ergens aan vast te klampen. Hij wil iets vinden wat hem richting geeft en zwerft drie eeuwen lang van ontmoeting naar ontmoeting. Wie voelt zich nog op zijn plek of trouw aan zichzelf? Honderd jaar geleden schreef Virginia Woolf al een verhaal over een zoekend mens dat voortdurend in een hokje wordt gedwongen door anderen, maar die pogingen doet om daar telkens aan te ontsnappen.

Loek de Bakker gaat in dit turbulente verhaal op zoek naar verstilling, twijfel en reflectie. In een humorvolle en muzikale voor­stel­ling volgen we de levens­lus­tige Orlando in een reeks ontmoe­tingen waarin hij/​zij zich steeds opnieuw vormgeeft, op zoek naar zichzelf. Een voor­stel­ling als een zwaard­ge­vecht, even kwetsbaar als gedurfd. Met livemuziek gecom­po­neerd door Reinier van Harten.

Loek de Bakker over Orlando
"In het fasci­ne­rende spel met iden­ti­teiten viel me op hoe eenzaam Orlando is. Alsof hij steeds toch niet op z’n plek is. Drie eeuwen lang zoekt Orlando naar de zin van het leven, de liefde, naar iemand waarin hij zich herkent, een plek voor zichzelf. Daar is een leven voor rollenspel voor nodig. Steeds terugkerend is de vraag: wie bepaalt wie we zijn? Wijzelf of onze omgeving?"

Milou van Duijnhoven zet een sterk geslaagde Orlando neer

Theaterkrant

Recensies
"Performer Milou van Duijnhoven maakt van Orlando een krachtig en eigenzinnig type." NRC

"Sterk aan Orlando is dat het een fraai kijkspel is dat de toeschouwer aan het
denken zet" 8WEEKLY

"Van Duijnhoven maakt pure poëzie van haar rol; heerlijk om een acteur zo begeesterd aan werk te zien, zo prachtig jonglerend met taal" ★★★ De Volkskrant  

Credits

regie Loek de Bakker
co-regie Emilie Pos
geïnspireerd op het boek van Virginia Woolf
vertaling Gerardine Franken
bewerking Loek de Bakker, Tjeerd Posthuma
spel Alicia Boedhoe, Milou van Duijnhoven, Michael Muller, Thom Vendrik
dramaturgie Tjeerd Posthuma
choreografie Xiomara Virdó
kostuumontwerp Rebekka Wörmann
scenografie Studio Dennis Vanderbroeck
muziek Reinier van Harten
lichtontwerp Casper Leemhuis
uitvoering decor Nelissen Decorbouw
met dank aan Valentijn Hoogenkamp
campagnebeeld Annaleen Louwes, Esther Noyons

Meer over de makers

Loek de Bakker studeerde in 2016 af aan de regie­op­lei­ding van de Toneel­aca­demie Maastricht met een eigen­zin­nige versie van Ibsens Hedda Gabler. Tijdens zijn afstuderen liep hij stage bij Toneelgroep Oostpool en het Nationale Theater/​HNTjong.

In het Schuur Atelier van Toneel­schuur Producties maakte hij de voor­stel­ling This will end in tears en zijn voor­stel­ling THE VERY TIRED GIRL was te zien op thea­ter­fes­tival de Parade. In seizoen 2017/2018 maakte hij de trail­er­voor­stel­ling Flikflak bij Het Laagland en regisseerde hij bij Toneel­schuur Producties Starring #21: Dorian Gray, gebaseerd op de roman van Oscar Wilde. In seizoen 2021/2022 maakte hij bij HNTjong de voor­stel­ling Super­nor­maal en bij Toneel­schuur Producties Het leven zelf, naar de gelijk­na­mige roman van Roelof ten Napel. 

In zijn voor­stel­lingen creëert Loek secuur vormgegeven werelden waarin personages op zoek zijn naar houvast, erkenning en verbinding. Met veel compassie en humor onderzoekt hij hoe we worden wie we zijn en hoe we ons verhouden tot de ander.