foto Casper Buitendijk

Zou Je Van Mij Houden?

Leendert Vooijce
zo 18 jan en zo 25 jan

Ben jij een man of een vrouw? 
Ik ben geboren in de branding. Tussen wal en schip.

In de persoonlijke performance ZOU JE VAN MIJ HOUDEN gaat kunstenaar Leendert Vooijce niet op zoek naar een antwoord. Hier zal alles worden bevraagd. Op het snijvlak van poëzie, theater en beeldende kunst creëert Leendert ruimte voor ruimte.

Als kind kroop Leendert onder de tafel met oma’s hakken aan en fluisterde: ‘Mam, zou je van mij houden als ik een meisje ben?’ Het bleef stil. Tegelijkertijd ontstond er ook de vrijheid om zichzelf buiten de binaire structuren te ontwikkelen. Hoe koesteren we een plek in onze samenleving voor iemand die zichzelf wil scheppen?

Leendert neemt je mee op een beweging tussen masculiniteit en femininiteit. Los van de vaak beladen politieke context onderzoekt die de betekenis van identiteit en identificatie in onze wereld. Want iedereen kent gedachten, ideeën of fantasieën die soms buiten de binaire norm vallen. Toegewijd aan dat wat zich aandient, neemt Leendert je mee in diens eigen gender-queeste, en onderzoekt de betekenis van identiteit en identificatie. Want iedereen kent gedachten, ideeën of fantasieën die soms buiten de binaire norm vallen. Leendert nodigt je uit om de beweging tussen masculiniteit en femininiteit te verkennen.

Theatercollectief Female Economy olv. Adelheid Roosen presenteert met trots Leenderts eerste solo ZOU JE VAN MIJ HOUDEN. Een dichterlijke vertelling omlijst door een muzikale compositie.In het Bellevue Theater in Amsterdam ontvouwt zich deze performance als een voorstel tot introspectie en verbinding.

Credits

performance Leendert Vooijce / Female Economy olv. Adelheid Roosen
regie Mokhallad Rasem
dramaturgie  Pieke Pleijers
muziek Max van Westerop, Ruben van Weegberg
techniek Esther Bernart
decor Leendert Vooijce
met dank aan Oosterkerk Amsterdam - Stadsherstel

Meer over de makers

​​Mokhallad Rasem (eindregie) is acteur en regisseur, geboren en opgeleid in Bagdad. De oorlog in Irak veranderde de loop van zijn leven, waarna hij in 2005 naar België verhuisde om daar te wonen en werken. Sinds 2013 is hij verbonden aan Toneelhuis, het stadstheater van Antwerpen, waar hij begon met het werken aan klassiek theaterrepertoire. Gaandeweg is zijn aanpak echter steeds meer documentair van aard geworden. Projecten zoals Body Revolution en Zielzoekers tonen zijn bijzondere gevoeligheid voor wat ontheemding met een mens doet. Pakkend, universeel, en koppig hoopvol.

Meer over het werk van Mokhallad Rassem Met performers afkomstig uit het Midden-Oosten en Noord-Afrika maakte hij voor Toneelhuis Body Revolution, een installatie en performance over de effecten van geweld en lijden op het lichaam. In 2017 zette hij Zielzoekers op, een performance en documentaire die een stem geeft aan asielzoekers in Menen (2017).

In 2019 maakte hij Dagboek van een leeg bed, een solovoorstelling waarin hij dagboeknotities verwerkte tot een hoogst persoonlijke vertelling die uitnodigde tot reflectie over het leven. In 2021 ging Ik ben mijn straat in première. Daarin verbonden Jessa Wildemeersch en Mokhallad Rasem via woorden, beelden en herinneringen hun respectieve leefwerelden in Irak en België met elkaar. Van deze productie creëerden Jessa en Mokhallad ook een wandelversie in de openlucht.

Zielzoekers (en zijn spin-offs) touren, net als Delivery Theatre en Dagboek van een leeg bed.

Leendert Vooijce is een jonge kunstenaar, verbonden aan het theatercollectief Female Economy o.l.v. Adelheid Roosen. Met een krachtige samensmelting van taal, beeldende kunst en performativiteit ontleedt die de dramaturgie van de dagelijkse routine: waarom handelen we zoals we doen, en welke diepere betekenis draagt dat in zich? Altijd sprekend vanuit nabijheid, benadert Leendert de kwetsbaarheid van de dingen met scherpe aandacht en openheid.

Leendert Vooijce geeft vorm aan het verlangen naar ruimte voor ruimte. Als interdisciplinair kunstenaar gebruikt Leendert performance en performativiteit, literatuur, poëzie, video en fotografie om rigide en binaire structuren af te breken. Door diens eigen autobiografie te tonen stelt die opvattingen over (gender)identiteit, liefde, menselijke verhoudingen en andere sociale constructen continu ter discussie en legt een zacht alternatief terug in de wereld.

In 2018 sloot Leendert zich aan bij Female Economy om daar als performancekunstenaar mee te werken aan verschillende producties en bij te dragen aan het collectieve gedachtegoed. Leenderts fotografie heeft een gezicht gegeven aan projecten als WijkJury en WijkVoorstelling AZC.
Leendert studeerde in 2017 af aan de Gerrit Rietveld Academie, afdeling Beeld & Taal. Ook is het werk van Leendert te zien geweest op plekken als het Stedelijk Museum Amsterdam, Kunstinstituut Melly, Amsterdam Museum. En onderzoekt die specifiek sociale onderwerpen om die vervolgens ook in diezelfde sociale omgeving te presenteren, zoals het werk Mannen & Emancipatie dat in de verschillende Openbare Bibliotheken van Amsterdam werd gepresenteerd. Leendert werkt ook samen met Josilda da Conceicao Gallery in Amsterdam, en wordt gepubliceerd door uitgeverij EzoWolf.

Pieke Pleijers (dramaturg) (Utrecht, 1993) is een kunstenaar en fotograaf gevestigd in Amsterdam. Hij is recent afgestudeerd aan de VAV-afdeling van de Gerrit Rietveld Academie. Zijn afstudeerwerk bestond uit een serie van 36 zwart-wit portretten, bevestigd aan de muur, het tekstwerk The Body Is Rocked In Disbelief gedrukt als een poster multiple, en een video-opname van het werk Mutual Weight, uitgevoerd als onderdeel van het Rietveld Uncut 2023-programma in het Stedelijk Museum Amsterdam. 

In zijn werk streeft hij ernaar een radicaal ruimte van inclusie te creëren die lichamen verbindt en onderdak biedt. In de fotografie van Pieke wordt het lichaam geïsoleerd, waardoor de stille, sculpturale kwaliteiten ervan worden benadrukt.

Max van Westerop (componist) (1999) is een componist, producer en muzikant, momenteel gevestigd in Utrecht. Na zijn afstuderen aan de HKU in Muziek & Technologie, is Max actief als autonoom componist en muzikant voor de groepen LOEMA, Salutingrome en onder het pseudoniem ‘Hainesii’. Daarnaast heeft hij verschillende multidisciplinaire projecten van klank voorzien, vooral in film en dans. In zijn werk verweeft Max diverse invloeden, waarbij klank en textuur een centrale rol spelen. De basis van zijn muziek ligt vaak in akoestische songwriting, die hij combineert met een elektro-akoestisch klankpalet, geïnspireerd door vroege elektronica, spirituele jazz en ambient muziek.

Theatermaker en regisseur Adelheid Roosen is artistiek leider van het collectief Female Economy. Zij werkt sinds 2010 met de door haar ontwikkelde ‘adoptiemethode’. Deze methode ligt aan de basis van de veelgeprezen wijkvoorstellingen waarmee het collectief zowel nationaal als internationaal succes boekten. 

In het verkennen van wat er in de wijken leeft, gaat Female Economy geen onderwerp uit de weg: alles mag in de openbaarheid, maar altijd met de groots mogelijke zorgvuldigheid en zachtmoedigheid. In die beweging van theater naar wijk en andersom, komt Adelheid met haar collectief Female Economy in contact met de diverse gemeenschappen die reflecteren op wat er speelt in de samenleving. 

Het aanpakken van een maatschappelijk probleem is altijd de kunst: iedere voorstelling van FE is een voorstel naar de wereld, gevoed door de verbeeldingskracht; voor een nieuwe beweging en een ander perspectief.

In 2023 ontving Female Economy de Cultuurprijs als ‘groot voorbeeld van hoe cultuur verbindt.'

Inschrijven voor onze nieuwsbrief