foto Sebastiaan Rodenhuis

Enfin, Barbin.

Marleen Hendrickx
za 28 feb 20:00
  • za 28 feb
    20:00
    Klein Bellevue

Jij en ik verschillen niet zoveel van elkaar.
We leven in parallelle werelden, gescheiden door decennia.
We zijn parallelle levens die werden verstopt en stilgezwegen.
Maar wij zijn er.

Enfin, Barbin. is een multimediale voorstelling waarin fysieke performer Marleen Hendrickx de 19e eeuwse Franse intersekse Herculine Barbin tot leven brengt. Met dans, projectie en lichtvoetig spel bevrijdt Marleen Herculines ervaringen van dwangma9ge pogingen hen te categoriseren als man of vrouw.

Uitgangspunt voor Enfin, Barbin. zijn de memoires van de 19e-eeuwse Franse intersekse Herculine Barbin, waarin ze beschrijL hoe ze na een verborgen relatie met een vrouwelijke collega juridisch tot man wordt verklaard. De filosoof Michel Foucault vindt haar memoires ruim een eeuw later en publiceert ze samen met Herculines doktersrapporten, een geromantiseerde versie van haar verhaal van de Duitse psychiater Oskar Panizza en zijn eigen beschouwing. Zo leggen drie mannen genadeloos Herculine hun stem op.

Met Enfin, Barbin. legt Marleen Hendrickx de zeggenschap over het verhaal terug bij de rechtmatige eigenaar. Eindelijk komt Herculine zelf aan het woord. Marleen switcht in één beweging van zichzelf naar Herculine, naar de Duitse Oskar Panizza en de Franse Foucault. Glitterbaard en snor blijven aan haar lichaam hangen alsof hun mannelijke blik er niet helemaal af te wassen is. Tegelijkertijd verwijst de voorstelling naar de drag-cultuur van nu. Zo geeft Marleen aan Herculine wat zij zelf de afgelopen jaren kreeg na haar coming out als intersekse: liefde, een queerfamilie en applaus. Maar bovenal: het recht om jezelf te vieren wanneer de wereld jou als een probleem ervaart.

Enfin, Barbin. is een vervolg op Marleens solo X Y I. Theaterkrant gaf die voorstelling het predikaat ‘Keuze van de criticus’ mee. Dagblad van het Noorden sprak van een “topvoorstelling – luchtig en indrukwekkend”.

Credits

concept en uitvoering Marleen Hendrickx
eindregie Hanna Timmers
spelcoaching Lars Brinkman
tekst Jorg van den Kieboom
muziek Marc Alberto
vormgeving Gerbrand Bos 

foto Sebastiaan Rodenhuis
Inzoomen

Meer over de makers

Marleen begon als performer in het werkveld bij DOX Utrecht (Marjan Barlage en Sassan Saghar Yaghmai), nadat ze twee jaar aan de Fontys dansacademie studeerde (Tilburg, 2008-2010) en het bachelorsdiploma Theater-, film- en televisiewetenschap behaalde (Universiteit Utrecht, 2010 – 2013). Ze ontwikkelde zich tot ervaren performer bij o.a. DOX, 155, ID Theatre Company, Boys Won’t Be Boys en Stormkamer.

In 2020 studeerde Marleen af aan de opleiding Theaterdocent Verkort aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Als onderdeel van haar afstuderen maakte ze de solo X Y I en de groepsvoorstelling X Y WE, over de intersekse ervaring van haar en haar spelers. Hiermee won ze de AHK Eindwerkprijs en de Cultuurprijs van Zundert (haar woonplaats).

Na haar afstuderen werd ze gevraagd voor het Art & Society programma van de AHK, het postgraduate hounoursprogramma op het marineterrein in Amsterdam (2021). Daar kreeg Marleen de kans haar sociaal artistiek makerschap verder uit te werken, wat ze vervolgens verder in praktijk kon brengen in haar eigen campagne X Y WE en bij productiehuis Bureau Pees (o.a. Iets Met Boeren). Marleen wordt ondersteund door VIA ZUID Limburg en is actief betrokken bij Boys Won’t be Boys.

Wachtlijst

Wenslijstje

Toegevoegd:

Naar wenslijstje

Inschrijven voor onze nieuwsbrief