foto Deen van Meer

Farewell Future Welcome World

Leine Roebana
wo 4 feb en do 5 feb

Na het overweldigende succes van GhostTrack (2011) en LIGHT (2016), die het publiek in Nederland, Europa en Indonesië in vuur en vlam zetten, presenteert dans- en muziekgezelschap LeineRoebana, dit keer in samenwerking met het avontuurlijke muziekensemble Black Pencil, het derde deel van hun Indonesië-trilogie: Farewell Future Welcome World.

Andrea Leine: in deze tijd waarin alles misgaat, houden we de moed erin. We doen er alles aan om te blijven geloven waarin we geloven. Met scherpe blik ontmaskeren we verhalen die ons dat onmogelijk maken. Niet uit morele overweging of goede bedoelingen, maar uit pure noodzaak – omdat er simpelweg geen andere weg is. Farewell Future Welcome World!

Oktober 1960. Op een koude, zonnige zondagochtend lopen vader en zoon van vijf hand in hand over de uitgestorven Oostelijke Handelskade. Het is stil. De Javaanse vader, perfect gekleed want kleermaker van beroep (maar kelner in restaurant Bali voor de broodwinning) stopt, kijkt uit over het water en wijst naar een plek aan de kade: ‘daar legde De Oranje aan; daar kwam ik aan wal’.

Zoon, atheïstisch en zo westers als het maar kan, groeit op, vindt antwoorden in Duitse en Angelsaksische rationalisme, omarmt kunst en cultuur en westerse muziek van middeleeuwen tot avant-garde en is die zondagochtend in oktober allang vergeten. Hij torst later het predicaat 2e generatie migrant mee zonder enig gevoel daarbij en nog later beschouwt hij zichzelf met terugwerkende kracht als Indonesisch. In discussies over het koloniale verleden van Nederland voelt hij zich - met een Nederlandse moeder - dader noch slachtoffer.

Harijono Roebana. Indonesische naam, maar met de grote neus van zijn moeder. Wie is hij nu werkelijk? Die verwarrende gevoelens en gedachten kennen we allemaal, omdat er altijd meerdere verhalen te vertellen zijn over een individu. Wat doen al die verschillende verhalen met onze identiteit, onze loyaliteit, ons zelfbewustzijn? 

Samen met de muziekcollega’s van Black Pencil, componist Iwan Gunawan en zijn ensemble Kyai Fatahillah, de dansers van LeineRoebana en gastdansers uit Indonesië maken choreografen Andrea Leine en Harijono Roebana de gelaagdheid en dynamiek zichtbaar van wat we ‘culturele identiteit’ noemen. Culturele identiteit is voor hen geen statisch, onveranderbaar iets dat verdedigd moet worden, maar een vertrekpunt dat telkens in beweging is en zich ontwikkelt. Zij gaan in de weer met tegenstelling, vervlechting en ontknoping van de verschillende tradities en werkwijzen om te zoeken naar de gemeenschappelijke wortels van verwondering en creativiteit.

Farewell Future Welcome World verweeft de vezels en haarvaten van Indonesische en Nederlandse klassieke- en hedendaagse dans, de opwindende klankwereld van Sundanese gamelan met die van het eigenzinnige Black Pencil, van westerse stemmingen met oosterse microtonaliteit. Zij biedt, voorbij het idee van culturele eigenheid en identiteit niet alleen een verrijkend artistiek avontuur, maar tevens een hoopvolle, diep menselijke ervaring.

Dans en muziek zwepen elkaar op. Meeslepend.

★★★★ de Volkskrant

Recensies

"Met Light laat LeineRoebana zien dat ze trefzeker tegen de stroom van negativiteit over het samenleven van verschillende culturen in vaart. Dat heeft niets met naïviteit te maken, zoals sommige politici ons dagelijks willen doen geloven. Het is juist het bewijs dat er van alles kan groeien uit openheid en uitwisseling zonder dat iemand alles achterwege hoeft te laten" ★★★★ Theaterkrant 

Meer over de makers

LeineRoebana, het dansgezelschap van choreografen Andrea Leine en Harijono Roebana, vervult door haar unieke, eigenzinnige danstaal en werkwijze een geheel eigen plaats in de Nederlandse en internationale danswereld. Het gezelschap staat bekend om het opwindende fysieke dansidioom en de centrale rol van live uitgevoerde muziek in het werk. De producties van LeineRoebana verrassen met bijzondere vervlechtingen van hedendaagse dans, tekst, vormgeving en de meest uiteenlopende muzikale klankkleuren.

Met nieuwsgierigheid zoekt LeineRoebana de dialoog op met andere culturen, subculturen, diverse maatschappelijke sectoren en verschillende kunstdisciplines. Met de overtuiging dat openheid en kwetsbaarheid de motor zijn voor vernieuwing. Muziek heeft een gelijkwaardige plaats in de gelaagde producties en bewegen zowel dansers als musici.

LeineRoebana werkte o.a. met componisten Tan Dun, Iwan Gunawan en Kate Moore en musici violiste Liza Ferschtman, gitarist Wiek Hijmans, luitist David Mackor en zangeres Elisabeth Hetherington. Naast producties voor het theater maakt LeineRoebana voorstellingen op speciale locaties zoals LOST INTIMACY in een voormalig industrieel gebouw of klooster en voor festivals zoals Wonderfeel, Terug naar Het Begin en Oerol. www.leineroebana.com

Choreografen Andrea Leine en Harijono Roebana werden in 2023 voor hun bijdragen aan de Nederlandse dans bekroond met de Prijs van Verdienste van Dansersfonds’79, opgericht door het beroemde balletechtpaar Alexandra Radius en Han Ebbelaar. Uit het juryrapport: “imponerende voorstellingen, die altijd volstrekt eigen zijn en vaak een verrassende wisselwerking laten zien tussen dans en de meest uiteenlopende muzikale stijlen.”

Black Pencil is een game changer band met meer dan duizend jaar muziekgeschiedenis als speelveld. De mogelijkheden van een enorme collectie blokfluiten, panfluiten, altviool, accordeon en percussie zijn eindeloos – net als de nieuwsgierigheid en fantasie van de vijf musici. Met respect, kennis en verfijning wordt de mooiste muziek van haar historische plaats getild en komt ze volledig fris voor het voetlicht. Zo kan het gebeuren dat ‘melancholische renaissancemelodieën ontsporen in jazzrock à la Miles Davis ’(NRC).

Black Pencil initieert de uitdaging tot het schrijven van nieuw werk, en inspireert vooraanstaande Nederlandse componisten als Roderik de Man, Martijn Padding, Klas Torstensson, Calliope Tsoupaki, Yannis Kyriakides, Aart Strootman, Klaas de Vries en Kate Moore. Uit het buitenland komt werk van onder andere Wim Henderickx, Moritz Eggert, Iwan Gunawan en van opkomende componisten met een grote diversiteit in cultuur en achtergrond. Inmiddels zijn er 450 nieuwe stukken voor de band gecomponeerd en reikt ze meerdere compositieprijzen uit. Black Pencil programmeert eigen concertseries in Amsterdam en Almere, en werkt samen met Land Art Flevoland en Schokland UNESCO Werelderfgoed. Recente projecten brengen de band samen met de wereld van virtual reality, theater, dans en landschapskunst.

Componist Iwan Gunawan zoekt steeds naar nieuwe speeltechnieken, compositiemethodes en klankwerelden voor de gamelan. In 2022 leidde dat tot het project met een ongehoord klankpalet Topeng Masquerade, een samenwerking van Iwan Gunawan, Black Pencil en Kyai Fatahillah dat in première ging tijdens festival November Music 2022.

Inschrijven voor onze nieuwsbrief