The Imposter
-
wo 4 mrt20:30PAY WHAT YOU CANGrote Zaal
Rang 1 Standaard € 23,00 CJP € 12,50 Pay what you can € 9,50 € 9,50 Pay what you can € 45,00 € 45,00 Pay what you can € 30,00 € 30,00 Student € 13,00 -
do 5 mrt20:30Grote Zaal
Rang 1 Standaard € 23,00 CJP € 12,50 Student € 13,00 -
vr 6 mrt20:30Grote Zaal
Rang 1 Standaard € 23,00 CJP € 12,50 Student € 13,00
Haar beschuldigers zijn haar acteurs, met feiten die bijna verjaren. Zij grijpen de rechtszaak aan om hun kant van het verhaal te vertellen en hopen op gerechtigheid.
In haar films hanteert Donna een documentaire stijl waarin feit en fictie met elkaar versmelten. Nu kiest ze ervoor om de pers en hun camera’s toe te laten in de rechtszaal: ze wil dat alles vastgelegd wordt want ze heeft geen geheimen.
Er ontvouwt zich een spannend spel, waarbij filmmateriaal door beide partijen wordt ingezet als bewijsmateriaal. De werkelijkheid vervaagt wanneer scènes uit de rechtszaal overlopen in scènes uit haar films. Kijkt de rechter hier wel naar een rechtszaak, of is ze onderdeel geworden van het maakproces van de nieuwste film van Donna?
In The Imposter tonen regisseur Ada Ozdogan en schrijvers iona&rineke het spanningsveld tussen grensverleggende kunst en grensoverschrijdend gedrag. Ze presenteren een complex, vrouwelijk hoofdpersonage dat creëert, misleidt, twijfelt en aanvalt, maar zich bovenal verdedigt tegen het beperkende frame dat haar wordt opgelegd. The Imposter is een bevlogen zoektocht naar de werkelijkheid, voortgestuwd door folkloristische koor-arrangementen en opzwepende elektronische soundscapes, gecomponeerd door het muzikale fenomeen Naaz.
Recensies eerder werk
Regisseur Ada Ozdogan en schrijver Momo Samwel maakten met GRACE een Hollandse versie van de film van Quentin Tarantino (Django Unchained). (…) De theatertaal die Ozdogan gebruikt is hoogst origineel” ★★★★ de Volkskrant over Grace
“De tekst van Iona Daniel en Rineke Roosenboom, die zich via de nieuwe makerssubsidie van het FPK onder de vleugels van Orkater ontwikkelen, is scherp, geestig, ontregelend en sterk opgebouwd” Theaterkrant (keuze van de criticus) over Kill All Kids
“Een zangeres met een geweldige stem, volwassen songteksten en prachtig geproduceerde, altijd perfect in balans zijnde popsongs” OOR over het album Never Have I Ever van Naaz
Credits
regie Ada Ozdogan
tekst iona&rineke
compositie Naaz
spel en muziek Rosa van Leeuwen, Imke Smit, Jip van den Dool, Ziggy Knel
kostuums Lotte Goos
decor Janne Sterke
Meer over de makers
Ada Ozdogan (1989) is schrijver en regisseur. In 2021 werd ze met het collectief Johnny Comes Lately geselecteerd voor Orkater/De Nieuwkomers. Haar werk is politiek geëngageerd en put uit een waaier van cultuurreferenties: van Quentin Tarantino tot Turks-Koerdische volksmuziek tot actuele popcultuur. Dat levert eclectische, gulle en muzikaal gedreven voorstellingen op, bevolkt door personages die weigeren zich neer te leggen bij het systeem waarin ze leven en al vechtend proberen te ontsnappen aan de blik waarin ze gevangen worden gehouden. Ozdogan maakte eerder de succesvolle voorstellingen Grace en The Returned bij Theater RAST.
Iona Daniel en Rineke Roosenboom (1989) vormen samen iona&rineke: een Utrechts gezelschap dat eigenzinnig muziektheater maakt op basis van nieuwe teksten en composities. Het werk is een mengvorm van concert en theater, van fictie en realiteit. iona&rineke startte als gezelschap bij Orkater/De Nieuwkomers en maakten de voorstellingen Rumspringa (2016), Kill All Kids (2018) en XX (2020).
Naaz (1998) is een Koerdische artiest, zangeres, schrijfster en regisseur uit Nederland. Ze leerde zichzelf schrijven, produceren en componeren, en creëerde haar eerste EP Bits of Naaz, in haar slaapkamer als tiener. Ze heeft vier keer door Europa getourd en wordt geprezen om haar ongelooflijke podium présence en haar unieke mix van Engelse en Koerdische muziek. In 2023 keerde Naaz terug in de muziek met het album Never Have I Ever. Naaz is bekend om op haar eigen, unieke manier gevoelige onderwerpen aan te spreken, zoals het zijn van een muzikant met autisme, opgroeien in de diaspora, een vrouw van kleur zijn in de muziek, en de kunst van het produceren van de muziek die ze schrijft.
Orkater is al vijftig jaar hét muziektheatergezelschap van Nederland, waar verhalen worden verteld die nu belangrijk zijn en waar muziek evenveel waarde heeft als taal. Orkaterproducties zijn direct, gevoelig, gewaagd en gul.