foto Miek Uittenhout

Perfect Girl

Mevrouw Ogterop
vr 27 mrt en za 28 mrt

'Perfect girl' gaat over de discrepantie tussen de binnenwereld van mensen en het beeld dat zij van zichzelf neerzetten. In hoeverre weten wij hoe we overkomen op anderen? En als dat niet samenvalt met wie we ‘van binnen’ zijn, hoe kunnen we dan oprecht en eerlijk zijn? 

We ontmoeten Anna in de intimiteit van een sessie met haar coach Cor. Ze blijkt (van zichzelf) duizend ballen hoog te moeten houden om te voldoen aan haar ideaalbeeld. Anna heeft altijd het beeld opgeroepen en bevestigd van iemand met een perfect, op alle fronten geslaagd leven. In haar poging om haar échte verhaal te vertellen, wordt ze belemmerd door angst voor wat de buitenwereld daarvan vindt. Maar die buitenwereld zit - zoals bij iedereen - ook maar in haar hoofd. De therapiesessie ontpopt zich in een psychologische thriller met verrassende plotwendingen.

Het is niet wat ik er van verwacht had.
Laat me eerlijk zijn.
Of niet. Natuurlijk. Waarom zou ik.
Eerlijkheid is de nieuwe leugen.
(Uit De verlosser of de lege plek van Jibbe Willems)

Na het succes van Ik zou liever Angel heten (2023) maakt het gezelschap nu opnieuw een voorstelling over ‘identiteit’ en ook deze keer geschreven door Jibbe Willems. Ik zou liever Angel heten is een knap gespeelde carrousel van sociale verwachtingen,” de Volkskrant ★★★★.

Recensies eerder werk

“Mevrouw Ogterop zet zich zichzelf hiermee op de kaart als een serieus te nemen speler.” Theaterkrant over Ik zou liever Angel heten

‘Ik zou liever Angel heten’ is een knap gespeelde carrousel van sociale verwachtingen.” ★★★★ de Volkskrant over Ik zou liever Angel heten 

“Lotte Dunselman en Wouter van Oord plaatsen de personages fenomenaal in een patroon van fantastische regie-effecten. Het is een obsederende ervaring, hoe ze als onderdeel van een hermetisch gemetseld proces van spel, mimiek en intonatie hun figuren naar de realiteit slepen.” ★★★★★ Dagblad van het Noorden over Ik zou liever Angel heten 

“Dunselman zet een kwetsbaar en invoelbaar personage neer.” ★★★★ NRC over De kant van Ada 

“Hoe pak je zo’n beladen onderwerp aan? Lotte Dunselman doet dit met humor en tederheid.”★★★★ Dagblad van het Noorden over De eeuwige jachtvelden 

Credits

concept en artistieke leiding Lotte Dunselman
tekst Jibbe Willems
eindregie Mara van Vlijmen
spel Lotte Dunselman en Wouter van Oord
muziek Julia Dubbelboer
decor Miek Uittenhout 

Meer over de makers

Mevrouw Ogterop Producties is opgericht door Schouwburg Ogterop in Meppel met als doel om eigenzinnig toneel op Drentse bodem te ontwikkelen. De producties zijn toneelmatig, met een maatschappelijke relevantie en van hoge kwaliteit. De artistieke leiding is in handen van Lotte Dunselman.

Na kort als acteur en regisseur gewerkt te hebben, richtte Jibbe Willems zich op het schrijven. Hij heeft gewerkt voor tal van toneelgezelschappen. Waar het Vlakke Land gaat Plooien werd genomineerd voor de Taalunie Toneelschrijfprijs, Pretpark en Leo&Lena wonnen een Zilveren Krekel, met The Truth About Kate won hij de ARTES Jongtheaterschrijfprijs. In 2019 kreeg hij de Gouden Krekel voor "de meest indrukwekkende podiumpresentatie in het jeugdtheater" voor zijn libretto voor Jabber bij Theatergroep Kwatta. Dunselman en Willems werkten al vijf keer succesvol samen.

Lotte Dunselman speelt onder andere bij het Noord Nederlands Toneel, NTGent, Dood Paard, Toneelschuur Producties, Het Zuidelijk Toneel en tgECHO. Sinds 2021 is zij artistiek leider, maker en actrice bij Mevrouw Ogterop. Voor de rol van Anna in De Poolse Bruid van het Noord Nederlands Toneel en tgECHO werd Lotte in 2020 genomineerd voor de Theo d’Or, prijs voor de meest indrukwekkende vrouwelijke dragende rol. Voor haar rol in Volpone, door Dood Paard, ontvangt Lotte in 2017 de Colombina. De solovoorstelling Zotte Zorgen wordt in 2011 genomineerd voor de VSCD Mimeprijs.

Inschrijven voor onze nieuwsbrief