Co(te)lette
-
do 25 jun20:30 - 21:30Grote Zaal
Rang 1 Standaard € 21,00 -
vr 26 jun20:30 - 21:30dernièreGrote Zaal
Rang 1 Standaard € 21,00
Een drang naar bevrediging, fysiek of mentaal. Ze worden heen en weer gesleurd tussen bekoorlijkheid, sensualiteit, lust, vleselijkheid, roem, succes, bezinning, controle en verstilling. Drift volgen, drift controleren. Lichamen in roes.
In Co(te)lette toont Ann Van den Broek drie vrouwelijke dansers in een intiem kader, in een vicieuze cirkel tussen verlangen en bevrediging. Er is geen confrontatie of rivaliteit, er wordt geen verhaal verteld, er is geen oplossing, geen einde. Co(te)lette is een onrustige, en uiteindelijk… lege schets.
Co(te)lette is een voorstelling uit 2007. Deze herneming vijftien jaar na dato is juist in de huidige neoconservatieve tijd van belang. Het confronteert ons met de stagnerende emancipatie van de vrouw en het aantasten van het recht op een eigen invulling van seksualiteit en lichamelijkheid. Tegelijk is het in het persoonlijk domein van Ann Van den Broek ook een confrontatie met het verstrijken van de tijd.
De originele uitvoering van Co(te)lette is bekroond met de Zwaan voor de meest indrukwekkende dansproductie van het seizoen 2007-2008.
Recensies
“Zelden zag ik een dansvoorstelling waarin de performers zo opgaan in de handeling. Ongegeneerd, vol overgave en nadrukkelijk uit op vurige reacties.” Het Financieel Dagblad
Credits
concept en choreografie Ann Van den Broek
assistent/repetitor Frauke Mariën
cast Isaiah Selleslaghs, Yoko Haveman, Olympia Kotopoulos / Frauke Mariën
muziek Arne Van Dongen
muziek editing en mix Arne Van Dongen, Yves De Mey
lichtontwerp Bernie van Velzen
styling kostuums Ann Van de Broek
Meer over de makers
WArd/waRD (Antwerpen, BE) is in november 2000 opgericht om het choreografisch werk van Ann Van den Broek mogelijk te maken. Sinds de oprichting heeft vzw WArd/waRD een aantal producties geproduceerd en gecoproduceerd. Door de enorme stroomversnelling waar haar creaties in terecht kwamen in Nederland, besloot Ann Van den Broek in 2008 ook een stichting WArd/waRD (Den Haag, NL) op te richten.
In de voorbije jaren is daarmee een structuur opgebouwd waarbinnen Ann Van den Broek in continuïteit producties heeft gemaakt, die hun basisspreiding zowel in Nederland als Vlaanderen hebben. Zo toont Ann Van den Broek aan dat werken vanuit twee landen geen belemmering hoeft te zijn, maar dat het juist kracht geeft. Het geeft haar als maker een unieke positie; een positie die niet conformeert aan een bepaald land of aan de danstrends die er binnen dit land heersen. Het is een visie die haar werk steeds sterk heeft bepaald en dat ook zal blijven doen in toekomstige projecten.
Verder is een groot deel van Ann’s artistieke visie inhoudelijk terug te vinden in de naam van haar vzw en stichting WArd/waRD. De vertaling van het Engelstalige Ward, volgens het woordenboek, is als volgt:
1) bewaking, wacht; verzekerde bewaring; voogdijschap, curatele;
2) pupil, beschermeling;
3) ’t pareren (schermen);
4) afdeling (zaal) in ziekenhuis, gevangenis, enz.;
5) stadswijk, stedelijk (kies)district; II ww.
6) bewaken; beschermen (tegen);
7) pareren, afweren.
Kortom, doorgevoerd naar de organisatie, een plaats waar ‘veilig’ kan worden samengekomen en gewerkt, met alle ruimte voor discussie: een plek waar men zich niet conformeert aan de heersende orde, maar deze met kritische blik benadert.
De herhaling van Ward in de naam impliceert de dualiteit die altijd aanwezig is in het werk van Ann Van den Broek. De titel raakt de kern van het karakter van de organisatie; Er is niet één Ward, er is er nog een, een spiegelbeeld, een schaduwzijde, een geweten, een sparringpartner. Deze andere Ward staat voor de kunstenaars en anderen met wie wordt samengewerkt, maar ook voor het publiek. Communicatie is het sleutelwoord zowel met kunstenaars als met publiek. In deze context en sfeer probeert de organisatie een creatieve en inspirerende omgeving te creëren waar de medewerkers zich kunnen ontplooien.