De staat van het circus + Like a Clown
-
di 27 jan20:00 - 21:10Grote Zaal
dummy Standaard € 23,00
Pers over eerder werk
“Zelf spelen ze met veel gevoel voor mime, slapstick en melodrama... hilarische clowneske acts.” de Volkskrant ★★★★ over STROOM, Cirque de la Liberte
”Maar hen omschrijven als ‘acteurs’ is waarschijnlijk te kort door de bocht: Helena Bittencourt en Goos Meeuwsen hebben niet alleen gespeeld (in een andere taal dan hun moedertaal: zij is Braziliaanse en hij is Nederlander), maar ook gezongen, gespeeld (gitaar en zaag) en clownerie en acrobatiek uitgevoerd. Op het podium bewegen de twee zich lichtvoetig en creëren ze met grote precisie tragikomische situaties." Altarimininews, Italië over Bianco su Bianco
Credits
creatie, concept, regie, tekst, spel Helena Bittencourt, Goos Meeuwsen
productie, creatieregie Luana Lessa
onderzoek, dramaturgische samenwerking en regie-assistentie Luisa Espindula
artistieke en dramaturgische samenwerking: Renato Linhares
grafisch ontwerp, inhoud en videoresearch Estudio Radiografico
muzikale leiding Helena Bittencourt, Rodrigo Marçal
originele soundtrack Rodrigo Marçal
lichtontwerp Tainã Miranda, Lina Kaplan
decorontwerp Goos Meeuwsen, Marieta Spada
ontwerp en bouw van het spreekgestoelte en de gordijnbasis Dodô Giovanetti
kostuumontwerp Marieta Spada, Geraldine Lodders
assistent decorontwerp Sarah Pachu
kleermaker Claudia Phoenyx
gemaakt door Trestada Produções, Stichting Touchstones, Cirque de la Liberté, Helena.and.Goos
mogelijk gemaakt door Sesc Pulsar Copacabana Rio de Janeiro, Gemeente Arnhem
Meer over de makers
Goos Meeuwsen, geboren in Arnhem, volgde zijn opleiding aan de École Nationale de Cirque in Montréal. Hij trad op als hoofdclown in LOVE van Cirque du Soleil (Las Vegas) en werkte als clown, acteur en acrobaat mee aan verschillende producties, waaronder Paradis Perdu (Dominic Champagne), Aaatchoum (Théâtre de l’Aubergine), Adios (Argentinië/Nederland) en Angell (Cirque Bouffon, GOP Varieté). Daarnaast regisseerde hij Circus Starlight (Zwitserland) en Cirque du Soleil’s productie voor Expo 2010 in Shanghai. In 2008 ontving hij de prestigieuze Annie Fratellini Prize op het Festival Mondial du Cirque de Demain in Parijs.
Helena Bittencourt, afkomstig uit Rio de Janeiro, studeerde aan Uni-Rio en de Nationale Circusschool van Brazilië. Ze sloot zich aan bij Cirque du Soleil’s Corteo als zangeres, clown en acrobate. Met Cia Finzi Pasca speelde ze in Donka, A Letter to Chekhov, waarmee ze meer dan zes jaar lang internationaal toerde langs gerenommeerde podia zoals BAM (New York), Teatro Nacional (Uruguay/Ecuador) en verschillende SESC’s in Brazilië. Ze werkte onder meer met Manicomics Teatro (Italië), Intrepida Trupe (Brazilië), Circus Klezmer en Circ Ozo (Spanje), en richtte Coletivo OH! Céus! op, waarmee ze meerdere theatervoorstellingen in Brazilië creëerde en regisseerde.
Samen creëerden Helena en Goos de voorstelling The Clown (Funniest Festival, 2021) en een reeks bekroonde korte films, waaronder Show (Honorable Mention – London Worldwide Comedy Short Film Festival), Kit-Chen (Best Comedy Short – Istanbul Film Festival) en Tales of Lovely Locked Losing Heroes (Best Creative Short – European Film Festival, Best Screenplay – Sydney Multicultural Film Festival). De afgelopen 10 jaar creëerden zij met hun stichting Touchstones/Cirque de la Liberte jaarlijks een locatiespecifieke voorstelling in Arnhem.
Ze co-regisseerden Cupido, Paraíso, Celeste, Angelo en recent Carrousel met Cirque Bouffon. In 2024 regisseerden ze de jaarlijkse voorstelling van de École Nationale de Cirque de Montréal en brachten ze de voorstelling WIJK in première in Nederland. In 2025 creëerden en presenteerden ze hun nieuwste productie Like a Clown in Rio de Janeiro.