foto Lisa Oijevaar

Fábrica

Corpo Máquina Society
di 17 mrt 20:30
  • di 17 mrt
    20:30
    Grote Zaal

For English see below
In Fábrica transformeert choreograaf Guilherme Miotto het theater tot een werkplaats van ritme en beweging. Drie dansers en twee live percussionisten bouwen een universum waarin elke klank en elke stap voelbaar is. De arbeid wordt niet verborgen, maar gevierd.

De percussie vormt het hart van de voorstelling. Met een arsenaal aan instrumenten – van Tibetaanse kommen tot kettingen, van vibrafoons tot glazen platen, met als centrale punt een basdrum – ontstaat een spel tussen muziek en dans. Elke aanraking produceert een reactie. Elk geluid trilt door het lijf. Ritme is geen achtergrond, maar de hoofdrolspeler.

Miotto: “Percussionisten komen het dichtst bij de essentie van mijn werk. Ik heb altijd geprobeerd om de lijn te laten vervagen tussen innerlijke en uiterlijke werkelijkheden en denk dat de sonische trillingen van de percussie het dichtst komen bij die ervaring. Er wordt vibratie gecreëerd. Buiten het lichaam vibreert het net zo hard als binnenin het lichaam. Fábrica viert de verstrengeling ervan.”

Fábrica is tegelijk rauw en speels. Een danser brengt haar lichaam in beweging door het te laten trillen tegen de lucht. Een percussionist laat objecten trillen en bereikt daarmee de trommelvliezen. Lichaam en geluid raken met elkaar verweven. De grens ertussen vervaagt, waardoor een zintuiglijke ervaring ontstaat die zich onttrekt aan het alledaagse. Wat zichtbaar en hoorbaar is, opent een ruimte voor verbeelding en associatie – een werkelijkheid waarin klank en beweging samen een eigen taal spreken.

Laat je meeslepen in deze rituele fabriek, waar klanken worden gebouwd, lichamen reageren op het ritme en verbeelding wordt opengesteld. Een voorstelling die vibreert van begin tot eind.

ENG
In Fábrica, choreographer Guilherme Miotto transforms the theatre into a workshop of rhythm and movement. The performers build a universe in which every sound and every step can be felt. The labour is not hidden, but celebrated.

Percussion forms the heart of the performance. With an arsenal of instruments – from Tibetan bowls to chains, from vibraphones to glass plates, with a bass drum at the centre – a dialogue between music and dance emerges. Every touch produces a reaction. Every sound vibrates through the body. Rhythm is not a backdrop, but the protagonist.

Miotto: “Percussionists come closest to the essence of my work. I have always tried to blur the line between inner and outer realities and think that the sonic vibrations of percussion come closest to that experience. Vibration is created. Outside the body, it vibrates just as hard as inside the body. Fábrica celebrates this intertwining.”

Fábrica is both raw and playful. Body and sound become intertwined. The boundary between them blurs, creating a sensory experience that transcends the everyday. What is visible and audible opens up a space for imagination and association: a reality in which sound and movement together speak their own language.

Let yourself be swept away in this ritual factory, where sounds are constructed, bodies respond to the rhythm and imagination is unleashed. A performance that vibrates from start to finish.

 

Credits

choreografie Guilherme Miotto
performers Daniela Rodrigo, Johnny Lloyd, Julia Nielsen
muzikanten Joaquim Osório, Pedro Paixāo
toneelbeeld en kostuums Anne Haberman
licht Erik van de Wijdeven
dramaturg Moos van den Broek

mede mogelijk gemaakt door Fonds Podiumkunsten, Provincie Noord-Brabant, Gemeente Breda, Gemeente Tilburg.

Meer over de makers

Corpo Máquina Society is het dansgezelschap waarmee oprichter en artistiek leider Guilherme Miotto sinds November 2017 met zijn Instinctive Performance-aanpak keer op keer onderzoekt wat ‘dans maken’ kan zijn. Radicaal en open. Met indrukwekkende dansperformances tot gevolg. Onder de vlag van Corpo Máquina Society maakte Miotto producties als Mondo Perfetto (2024), Poles (2023), It takes a child to raise a village / football meets dance (2022), Bolistas (2021), Portraits (2019) en Ball (2018).

Instinctive Performance stimuleert de verbeelding die voortkomt uit het lichaam zelf. In tegenstelling tot het gebruik van het lichaam om ideeën uit te beelden. Instinctive Performance gaat ervan uit dat onze ervaring van de wereld zich in ons lichaam nestelt, in het diepste van ons onderbewustzijn. Het nodigt uit tot beweging die het lichaam uit zijn keurslijf van sociale conventies bevrijdt en moedigt aan lagen van instinctieve, fysieke kennis te activeren.

Een even belangrijk onderdeel van Corpo Máquina Society is de ontwikkeling van participatieprojecten die gericht zijn op het samenbrengen van verschillende groepen en individuen door middel van beweging en performance. In deze projecten benaderen we het lichaam als basis om mensen te verbinden, ongeacht leeftijd en achtergrond.

Wachtlijst

Wenslijstje

Toegevoegd:

Naar wenslijstje

Inschrijven voor onze nieuwsbrief