Hedda Gabler
-
vr 20 mrt20:30Grote Zaal
Rang 1 Standaard € 23,00 -
za 21 mrt20:30pay what you canGrote Zaal
Rang 1 Standaard € 23,00 Pay what you can € 9,50 € 9,50 Pay what you can € 45,00 € 45,00 Pay what you can € 30,00 € 30,00
In Hedda keert Ibsens iconische personage terug als een jonge vrouw van kleur, klem tussen alle verwachtingen die omgeving, familie en samenleving haar opleggen. Ze weigert zich te laten reduceren tot stereotypes. Ze is geen slachtoffer, geen femme fatale, geen pion in andermans spel. Hedda wil controle. Over haar eigen leven, over haar verhaal. Maar hoe breek je los uit een wereld die jou al een vaste rol heeft toebedeeld?
Regisseur Abdel Daoudi geeft Hedda Gabler een stem die je nog niet eerder hebt gehoord. Rauw, compromisloos en doordrenkt met de dynamiek van macht en controle. In een maatschappij die marginaliseert en exotiseert, vecht Hedda niet alleen voor vrijheid – ze eist ruimte op. Ze speelt met percepties, manipuleert niet uit machtslust, maar uit pure noodzaak: om haar eigen waarde te bepalen in een wereld die haar vaak alleen als object ziet. Ze is de ultieme brat in ballingschap – brutaal, scherp en zonder angst om de waarheid onder ogen te zien.
Hedda’s relaties worden bepaald door sociale machtsverhoudingen: haar partner die haar controledrang niet begrijpt, de mannen in haar omgeving die haar als exotisch bestempelen zonder haar ooit écht te kennen. Ze zoekt de grenzen op van vrouw-zijn in een maatschappij die haar tegelijk vereert en veracht. Ze provoceert, ze tart, ze daagt uit.
Maar wat zie jíj, als je Hedda in de ogen kijkt?
"Hedda Gabler is voor mij een brat in ballingschap—een outsider die geleerd heeft hoe ze zich moet gedragen binnen de regels van een wereld die haar nooit helemaal accepteert. Ze is destructief, niet omdat ze slecht is, maar omdat ze gevangen zit in een systeem dat haar vrijheid belooft maar haar tegelijkertijd begrenst. In mijn bewerking wil ik laten zien hoe niet alleen gender, maar ook klasse en culturele identiteit haar bestaan bepalen. Haar rebellie is geen luxe, het is een wanhopige poging om te ontsnappen aan een maatschappij die haar voortdurend een spiegel voorhoudt waarin ze zichzelf niet herkent." Abdel Daoudi
Credits
regie Abdel Daoudi
geinspireerd op Hedda Gabler van Henrik Ibsen
met Hajar Fargan, Thomas Höppener, Aiko Beemsterboer
Meer over de makers
Abdel Daoudi (1985) studeerde in 2012 af als regisseur aan de Toneelacademie Maastricht. Sinds 2021 is hij een van de vaste regisseurs van Toneelschuur Producties. Voor zijn eerste regie koos hij voor Antigone, bewerkt door Abdelkader Benali, ontwikkeld op recente oorlogen in het Midden-Oosten. In 2022 regisseerde hij het veelgeprezen Geschiedenis van geweld naar de autobiografische roman van Édouard Louis (coproductie Theater Oostpool). Het leverde hoofdrolspeler Eelco Smits de Louis d’Or op voor beste dragende rol van het seizoen. Daarnaast werkte hij de afgelopen jaren bij o.a. Het Nationale Theater (The Nation, Eric de Vroedt), TEN Producties, Bellevue Lunchtheater, De Toneelmakerij, Theater Sonnevanck, Rose Stories (233 graden) en George & Eran Producties (Leven). Onlangs oogstte hij veel lof voor zijn regie van Schuldig landschap in het kader van Theater na de Dam 2024, met eveneens Malou Gorter in de hoofdrol.
Toneelschuur Producties is het eerste productiehuis van Nederland. De jonge, talentvolle makers die aan Toneelschuur Producties verbonden zijn bevragen de verhalen en denkstructuren die onze wereld hebben gevormd. Persoonlijk, spraakmakend en altijd van hoge kwaliteit.