foto Diederick Bulstra

Het Debuut

Via Rudolphi
vr 7 nov en za 8 nov

Tijdens Het Debuut ontdek je de meest opvallende afstudeervoorstellingen van 2025. Op één avond drie verschillende voorstellingen van dé theatermakers van de toekomst.

En op zaterdag kun je nog meer aanstormend talent zien tijdens de extra voorstelling om 17u: Ik ben Funny door Funny Bergman / Bibi Roos

Dit jaar in Het Debuut:

Sem Abelskamp
BIBI LOLA

Met een wasserette als haar decor en de draaiende machines als live orkest, neemt BIBI LOLA je mee in een hartstochtelijk en intiem relaas: over de vuile was niet buiten willen hangen en je voor altijd willen verliezen in show, glitter en spektakel. 

BIBI LOLA is een kwetsbare én tragikomische muziektheater solo over het leren omgaan met een trauma. Een persoonlijke voorstelling waarin acteur Sem Abelskamp je laat kennismaken met zijn alter-ego: de fenomenale BIBI LOLA

Achter de façade schuilt het verhaal van een jongen wiens leven op een avond compleet veranderde. Het trauma dat hij opliep en zijn verlangens, dromen, humor en pijn leiden tot een zoektocht van iedere dag opnieuw jezelf proberen te zijn. BIBI LOLA is een handreiking naar iedereen die ooit het gevoel heeft gehad niet mee te mogen doen. Als je niet mee mag doen, moet je het zelf doen.

Ramez Basheer
Ramlet

Zijn dit jullie verwachtingen of zijn dit mijn verwachtingen van jullie verwachting? Spelend met verwachtingen en gewoontes zoekt Ramez Basheer naar zijn plek in de wereld. Hij is aanwezig, maar niet zeker of hij er mag zijn. 

Hoe blijf je trouw aan jezelf als je verleden je blijft achtervolgen? Hoe breek je los van verwachtingen en labels? En hoe vind je je eigen stem in een wereld vol meningen en oordelen?

In dit autobiografische theaterstuk deelt Ramez zijn persoonlijke verhaal over identiteit, zelfacceptatie en de kracht om je eigen weg te kiezen. Wat betekent het om jezelf te zijn, terwijl de wereld je steeds opnieuw definieert? Zijn verhaal is geen uitleg of conclusie — maar een oefening. Een oefening vol zelfspot, absurditeit, tedere twijfel en onverwachte humor.

Ramlet nodigt uit om te lachen, te luisteren, te twijfelen. Niet om te begrijpen. Niet om op te lossen. Maar om samen even stil te staan bij wat nog geen vaste vorm heeft.

Neele Kamerbeek & Demi Dijstelberge
La Blood Under La Nails

Twee vrouwen in een steriel witte kamer, scherp afgetekend tegen de omringende duisternis. Één spreekt de tekst. De ander playbackt en belichaamt het lichaam. Dan komen hun werelden samen. De vrouwen belanden in een trip die veel wegheeft van een jaren ‘80 erotische thriller. In deze surrealistische, onheilspellende maar toch alledaagse wereld zoeken de vrouwen hun vrijheid, terwijl de ruimte bloederiger en bloederiger wordt.

Dompel jezelf onder in een visuele en emotionele ervaring die doet denken aan de intense stijl van Quentin Tarantino’s Kill Bill, de schoonheid van Charlie’s Angels en het psychologische surrealistische drama van David Lynch. Hier staat de vrouw centraal als gedurfde agressor.

La Blood Under La Nails is een bloederige, rauwe en erotische trip waarin twee vrouwen hun grenzen doorbreken en tot het uiterste worden gedreven. Een intense performance doordrenkt met geweld en verlangen.

Tijdens Het Debuut ontdek je de meest opvallende afstudeervoorstellingen van 2025. Op één avond zie je drie verschillende voorstellingen van dé theatermakers van de toekomst. Drie makers, ieder vanuit een andere opleiding, achtergrond en met een eigen ‘theater taal’. Met Het Debuut geeft Via Rudolphi Producties al bijna 15 jaar de nieuwe generatie theatermakers een podium. Als één van de eersten zie je de makers van de toekomst, pioniers waar je ongetwijfeld nog veel van gaat horen. 

Tijdens afstudeerpresentaties, festivals en middels een open call in het voorjaar worden de debutanten gescout. De jonge makers worden dit jaar voor het eerst begeleid door Debuut-er van het eerste uur George Tobal. 

Veel van de makers die eerder deelnamen aan Het Debuut groeien uit tot gevestigde namen, zoals: Rundfunk, George Tobal, Performancecollectief URLAND, Mathieu Wijdeven, Tarik Moree en Tim Olivier Somer, Caro Derkx. En ook veelbelovende makers als Myrte Siebinga, Just van Bommel, Koen ter Braak en Jeroen van Arkel hebben een vliegende start van hun carrière in Het Debuut.

 

Talenten van wie je de naam moet onthouden.

★★★★ NRC

"Het niveau van deze editie ligt als vanouds opvallend hoog." ★★★★ de Volkskrant

“Indrukwekkende, zelfgeschreven, autobiografische vertellingen over buitenstaanders.” De Groene Amsterdammer

“Wat de drie voorstellingen van afstudeerders in Het Debuut 2025 bindt, is een identiteitsvraag. Zowel ‘de queer’ als ‘de vluchteling’ als ‘de vrouw’ zijn gelabelde categorieën die de drager ervan opzadelen met een eeuwige worsteling om onder dat label zichzelf niet te verliezen.” Theaterkrant

Credits

Sem Abelskamp, BIBI LOLA
concept, tekst en spel Sem Abelskamp 
regie en begeleiding Nita Kersten 
kostuum Lisanne Bovée, Karolien van Mensvoort 
licht en geluid Eva De Jager, Daan Terhorst 
met dank aan Toneelschool ArtEZ

Ramez Basheer, RAMLET
concept, tekst en spel Ramez Basheer 
eindregie Benjamin Moen 

Neele Kamerbeek & Demi Dijstelberge, LA BLOOD UNDER LA NAILS
concept, tekst en spel Neele Kamerbeek, Demi Dijstelberge
eindregie Silke van Kamp, Solar Vlaar
begeleiding Mitzi Beesemer, Ika Schwander, Nico Pul
met dank aan Solar Vlaar, Levi Vos, Jef Uyttenhove, Julius van der Laan, Sil van Kalker, Emilio Pramatarov, Sem Abelskamp, Toneelacademie Maastricht

Het Debuut
concept Marie-Anne Rudolphi, Maarten van der Cammen
artistiek coach George Tobal
met dank aan Maarten van der Cammen, Bodil de la Parra, Floor Nicolas, Frank Noorland, George Tobal, Just van Bommel, Nicole van Vessum, Peer van den Berg, Sanne Boersma, Sheralynn Adriaansz en Silke van Kamp

 

Meer over de makers

Sem Abelskamp (2000) studeerde aan de Arnhemse toneelschool ArtEZ. Hij werkt vanuit een persoonlijke urgentie gecombineerd met maatschappelijke thema's en een flinke dosis humor. Zijn stukken gaan vaak over je niet gezien, gehoord of begrepen voelen.

Ramez Basheer (1987) is een Palestijns-Syrisch-Nederlandse acteur, afgestudeerd aan de Arnhemse toneelschool ArtEZ. Sinds 2015 woont hij in Nederland. Ramez ziet theater als noodzakelijk om mensen te verbinden en maatschappelijke thema’s invoelbaar te maken. Hij experimenteert graag en ziet kunst als een voortdurende ontdekkingsreis.

Neele Kamerbeek (2000) en Demi Dijstelberge (2002) studeerden aan de performance opleiding van de Toneelacademie Maastricht. Ze zijn beiden multidisciplinaire makers. Geïnspireerd door de innerlijke strijd van ieder mens creëren zij een visuele wereld waarin elementen van geweld, sensualiteit, absurditeit en schoonheid terugkomen.

Via Rudolphi Producties produceert sinds 2011/2012 jaarlijks Het Debuut. Via Rudolphi Producties is een theaterhuis dat werkt met autonome spelende makers. Van net afgestudeerde toptalenten tot door de wol geverfde professionals die de hele wereld hebben gezien. Makers met een missie: ze vertellen eigen verhalen die nog niet genoeg verteld worden en pogen daarop een nieuw licht te laten schijnen. Onze voorstellingen zijn herkenbaar, aansprekend, prikkelend, emanciperend, confronterend, soms ongemakkelijk, quasi realistisch, met een beetje tragiek en veel humor.

Wachtlijst

Wenslijstje

Toegevoegd:

Naar wenslijstje

Inschrijven voor onze nieuwsbrief