Programma December

Beste bezoeker,

Bijzonder hoe erg je kunt verlangen naar ‘open’ zijn voor 30 mensen. Want dat doen we!
We kijken uit naar u, naar onze bespelers, naar warmte en ontmoeting.

Dankzij u houden wij de moed erin. Sterker nog, onze programmeur Frank Noorland heeft december omgetoverd tot een heuse feestmaand, waarin wij u graag met open armen ontvangen. Want 30, 60 of (heel ouderwets…) 250 mensen in de zaal, onze vlam brandt voor iedereen even hard. Komt u zich vooral daaraan warmen!

Jeannette Smit
directeur Theater Bellevue

VONDELS EEUWIGE HOUDBAARHEID

Carel Alphenaar over zijn bewerking van Gijsbreght van Amstel

Het toneelstuk Gijsbreght van Amstel heeft meer dan 350 jaar dienst gedaan in de Amsterdamse Stadsschouwburg. Het is de enige Nederlandse klassieker en veel mensen kennen een paar regels uit dit stuk. Het is geschreven in alexandrijnen en dat betekent dat je per regel zes maal in je handen kunt klappen – als je gevoel voor ritme hebt. Als een acteur  de zinnen niet goed indeelt en niet goed begrijpt, kan hij met alexandrijnen een menigte wakkere scholieren binnen vijf minuten  in een diepe slaap brengen...

Lees meer

BELLEVUE PODCAST

Luister naar inspirerende theaterschrijvers en -makers. Met nieuwe theaterteksten ingesproken door gerenommeerde acteurs, achtergrond over het maakproces en verdieping op de actuele thema’s van theaterproducties. Nu in je favoriete Podcast App.

NIKS GEEN KUT KERST

Kirsten van Teijn over haar Kerst 2020

Toen ik het verlossende telefoontje kreeg vanuit Bellevue dat ik mag spelen tijdens de kerstdagen, daalde er een engel neer op mijn schouder. ‘Ik hoef niet te kiezen bij wie van mijn schoonouders ik ga gourmetten deze kerst, halleluja.’

Driehonderddrieënzestig dagen in het jaar weet ik precies waarom ik een relatie heb met mijn vriend én mijn vriendin, maar twee dagen per jaar ben ik in totale paniek.

Lees meer

 

PROGRAMMA DECEMBER

  • (S)EXPERIMENT

    Kirsten van Teijn
    Intiem en kleurrijke voorstelling van Kirsten van Teijn over liefde anno nu
    succesreprise
    vr 25 dec
    -
    wo 30 dec

    In (S)EXPERIMENT onderzoekt Kirsten nieuwe vormen in de liefde. Een intieme voorstelling rondom 21e-eeuwse liefde over gender, seksualiteit en identiteit.

    De wereld barst uit haar hokjes, en oude denkpatronen. Is kerst niet juist de tijd om de wereld te herdefiniëren? Kirsten begint bij de liefde. Vol optimisme en zelfspot neemt ze je mee in haar leven met haar vriend én haar vriendin. Want waarom zou je moeten kiezen voor één liefde of één sekse?

    Ze is überhaupt heel blij te mogen spelen deze kerst, dan hoeft ze tenminste niet te kiezen aan welk kerstdiner ze aanschuift.

    "(S)EXPERIMENT staat voor mij niet letterlijk voor ‘seks’, maar voor ‘sekse’; vrouw / man en alle kleurrijke vormen daar omheen en tussenin. Het staat voor de fluïde zoektocht in de liefde. Het hoofd denkt te móéten kiezen omdat we zijn opgegroeid in een zorgvuldig ontworpen systeem. Maar wat als je daar ineens niet meer aan mee doet? Volgens mij is het tijd voor next level. Daar staat het voor. En liefde. Veel liefde." 


     COLUMN 

    NIKS GEEN KUT KERST
    Kirsten van Teijn over haar kerst 2020

    Driehonderddrieënzestig dagen in het jaar weet ik precies waarom ik een relatie heb met mijn vriend én mijn vriendin, maar twee dagen per jaar ben ik in totale paniek. Toen ik het verlossende telefoontje kreeg vanuit Bellevue dat ik mag spelen tijdens de kerstdagen, daalde er een engel neer op mijn schouder. ‘Ik hoef niet te kiezen bij wie van mijn schoonouders ik ga gourmetten deze kerst, halleluja.’

    Lees de volledige column hier

    Een intieme en kleurrijke voorstelling over liefde anno nu.

    Credits

    van, met Kirsten van Teijn
    regie Vincent van den Elshout
    dramaturgie, tekstcoach Eva Gouda
    coach Jessica Borst, Stephanie Louwrier
    kostuum Lieke Arens
    sounddesign Jelle Bruinsma

  • Gijsbreght van Amstel

    Dood Paard / Theater Bellevue
    Een treurspel over de ondergang van de stad, in een virtuose bewerking van Carel Alphenaar
    Bellevue Lunchtheater
    wo 23 dec
    -
    zo 3 jan

    In de late middeleeuwen was Gijsbreght heer van Amsterdam. De stad werd een jaar lang belegerd door de omliggende dorpen onder leiding van de Kennemers en de Waterlanders omdat Gijsbreght betrokken zou zijn bij de moord op Floris V. Een moord gepleegd om de verkrachting van zijn nicht Machteld, de schone bloem van Velzen, te wreken. 

    Op de ochtend van 23 december zijn de vijandelijke soldaten voor de stadspoorten onverwacht verdwenen, om onverklaarbare redenen hebben ze het beleg opgegeven. Voor de stad ligt alleen nog ’t Zeepaerd, een met hout beladen schip dat overhaast verlaten lijkt….

    Geheel in traditie, sinds 1641, wordt Gijsbreght van Amstel rond kerst en oud & nieuw opgevoerd. Jorn Heijdenrijk en Manja Topper spelen alle veertien rollen in dit bijna vierhonderd jaar oude stuk over bedrog, wraak en geweld in een virtuose bewerking van Carel Alphenaar. Met live muziek van luitist Israel Golani.

     COLUMN 

    VONDELS EEUWIGE HOUDBAARHEID
    Carel Alphenaar over zijn bewerking van Gijsbreght van Amstel

    De Gijsbreght van Amstel heeft meer dan 350 jaar dienst gedaan in de Amsterdamse Stadsschouwburg. Het is de enige Nederlandse klassieker en veel mensen kennen een paar regels uit dit stuk. Het is geschreven in alexandrijnen, dat betekent dat je per regel zes maal in je handen kunt klappen – als je gevoel voor ritme hebt. Als een acteur de zinnen niet goed indeelt en niet goed begrijpt, kan hij met alexandrijnen een menigte wakkere scholieren binnen vijf minuten in een diepe slaap brengen... 

    Lees de volledige column hier

    Een treurspel over de ondergang van de stad van Joost van den Vondel (1638) - exclusief te zien tijdens de kerstvakantie in het Bellevue Lunchtheater.

    Meer over de makers

    Carel Alphenaar is een veelzijdig dramaturg, toneelschrijver en vertaler. Hij werkte o.a. met De Balie, Het Nationale Ballet, Conny Janssen Danst en componisten als Willem Jeths en Theo Loevendie. Als artistiek leider was hij 21 jaar verbonden aan Toneelgroep Centrum, dat gehuisvest was in Theater Bellevue. Het gezelschap stimuleerde Nederlandse toneelschrijvers, een traditie die is voortgezet in het Bellevue Lunchtheater.

    Credits

    van, met Jorn Heijdenrijk, Israel Golani, Manja Topper, Michael Yallop 
    bewerking Carel Alphenaar
    een samenwerking van Dood Paard en Theater Bellevue

  • De zachte kracht

    Simon Heijmans
    Een vrolijk melancholische voorstelling over eenzaamheid en vriendschap.
    di 22 dec
    -
    wo 23 dec

    Podcast inleiding 

    “Ik kan nu steeds beter alleen zijn, zonder dat ik me eenzaam voel”

    Simon Heijmans spreekt met Tom Helmer over de opkomende eenzaamheid onder jongeren en vriendschappen die je pas later in je leven sluit.

    "Wist jij dat als je in de buurt bent van een ontploffende atoombom
    Net ver genoeg om niet dood te gaan 
    Maar dichtbij genoeg om het echt mee te maken 
    Dat er dan zoveel licht is
    Dat je dan heel even 
    Voor een paar seconden 
    Iemands binnenkant kunt zien
    Alle botten
    Helemaal hoe iemand in elkaar zit
    Zo heb ik jou gezien”

    Twee mensen hadden elkaar al eerder kunnen kennen, maar hun levens raakten elkaar steeds net niet. In de jaren voorafgaand aan hun eerste echte ontmoeting hebben ze allebei verloren van hun eigen eenzaamheid. Hij trok zich terug, kwam het afgelopen jaar niet buiten en leefde alleen online. Zij nam de vlucht naar voren, vertrok met grote dromen naar Amerika en komt nu zonder terug. Maar vanaf vandaag is weer alles mogelijk. En anders morgen.

    Vorig seizoen maakte Simon de podcast De brand in het landhuis voor NPO Radio 1 en NTR. De podcast kreeg lovende kritieken en stond maandenlang bovenaan de podcast-hitlijsten. De serie ontving in 2019 de BNR Podcast Award en won de DirectorsNL Award in 2020.

     recensies 

    'De zachte kracht is een lieve voorstelling, gedragen door aanstekelijk spelplezier' ★★★★★ Trouw

    'In tijden van virusangst en thuiszitten laat ‘De zachte kracht’ iedereen zich een beetje beter voelen. Spanning, degelijke research en persoonlijke anekdote kenmerken voortreffelijke vertelling van Simon Heijmans'
    ★★★★★ Volkskrant

    'De zachte kracht is een liefdevolle ode aan verbinding en vriendschap' Theaterkrant

    'De zachte kracht is een voorstelling over (het taboe op) eenzaamheid onder jongvolwassenen. Dat is zonder meer een boeiend onderwerp, dat zeker in tijden van sociale distantie en gedeeltelijke lockdown extra relevantie krijgt' NRC

    Een vrolijk melancholische voorstelling over eenzaamheid en vriendschap.

    Deze voorstelling komt terug in seizoen 22-23 klik hier

    Meer over de makers

    Simon Heijmans (1989) is acteur, schrijver en podcastmaker. Hij studeerde aan de Amsterdamse Toneelschool & Kleinkunstacademie. Daarna speelde hij o.a. bij Het Toneel Speelt, MAAStd, Matzer Theaterproducties en in de muziektheaterproductie WarHorse. Op televisie was hij te zien in gastrollen in o.a. Flikken Maastricht, Tessa en De regels van Floor. Simon is Kompaan van gezelschap Kompagnie Kistemaker en is bij hen te zien in de voorstellingsreeks Missie Márquez. Zelf maakte hij eerder de Bellevue Lunchtheatervoorstelling Voor altijd duurt een jaar. 

    Credits

    spel Simon Heijmans, Eva Laurenssen
    tekst, concept Simon Heijmans
    muziek Laurens Joënsen 
    dramaturgie Moniek Merkx 
    scenografie Nicky Nina de Jong
    lichtontwerp Tim van ’t Hof
    techniek Sonne Scheermakers

    deze voorstelling wordt mede mogelijk gemaakt door het Kickstart Cultuurfonds, Amsterdams Fonds voor de Kunst, Fonds Podiumkunsten, Lira Fonds, Stichting Melanie, Prins Bernhard Cultuurfonds en Fonds 21

  • Drie Zusters

    Toneelschuur Producties / Eline Arbo
    Van de winnaar van de regieprijs 2020: Een radicale theaterbewerking van Tjechovs klassieker
    di 15 dec
    -
    zo 20 dec

    Waarom staat Nederland op plaats 38 op de wereldlijst van economische ongelijkheid tussen man en vrouw? Waarom ontwikkelt de emancipatie zich hier niet sneller? Vinden we het wel prima zo? Denken we dat het niet kan? Waarom staan we stil en dromen we van betere tijden, net zoals de drie zusters in Tsjechovs stuk?

    Een politieke voorstelling die, zoals we eerder hebben gezien bij Eline Arbo, ook licht, humoristisch en muzikaal zal zijn.  Met een achtkoppige cast, waaronder Diewertje Dir, Sarah Janneh en Keja Klaasje Kwestro als de drie zussen. 

     In de pers 

    “Ze durft repertoire rigoureus om te buigen en kiest voor uitgesproken vormen” NRC

    “Arbo drukt ons met de neus op de feministische feiten” het Parool

    “In taal en toon heeft Arbo de melancholie van het machteloze ‘naar Moskou (..) omgebogen naar een krachtig verlangen” Trouw

    “Theatraal is hij zeker. En superexpressief” ★★★ de Volkskrant

    “Radicaal, enerverend en muzikaal” Scenes

    Eline Arbo maakt na haar theaterhit Weg met Eddy Bellegueule (Regieprijs 2020) opnieuw een eigen radicale theaterbewerking. Ditmaal van Drie Zusters, de klassieker van Anton Tsjechov. Arbo trekt in haar voorstelling een parallel tussen Tsjechovs drie zussen die op een beter leven hopen en de positie van vrouwen in onze huidige tijd.  

    Meer over de makers

    Eline Arbo (1986) is afkomstig uit Tromsø, een kleine stad boven de poolcirkel in het Noorden van Noorwegen. Na een studie Theaterwetenschappen aan de Universiteit van Oslo, verhuisde Arbo naar Amsterdam voor haar studie aan de Regie Opleiding van de Theaterschool Amsterdam die zij in 2016 succesvol afrondde. In 2017 debuteerde zij zeer succesvol bij Toneelschuur Producties met Het lijden van de jonge Werther, waarvoor zij de BNG Bank Theaterprijs 2018 won. In het najaar 2018 tourde haar tweede productie De Revolutionairen.  In het voorjaar 2020 regisseerde zij een eigen bewerking van Weg met Eddy Bellegueule, de succesroman van Edouard Louis. Deze voorstelling werd bejubeld door pers en publiek en trok vrijwel overal uitverkochte zalen. Eline werkt ook buiten de Toneelschuur bij NNT RAW en in Noorwegen. Vanaf 2021 wordt Eline een van de vaste regisseurs bij het Nationale Theater. 

    Credits

    tekst Anton Tsjechov 
    regie, bewerking Eline Arbo 
    met Diewertje Dir, Sarah Jennah, Keja Klaasje Kwestro, Matthijs IJgosse, Benjamin Moen, Sander Plukaard, Ntianu Stuger, Mees Hilhorst 
    decor Sarah Nixon  
    lichtontwerp  Varja Klosse 
    kostuums Rebekka Wörmann 
    muziek Thijs van Vuure 
    dramaturgie Thomas Lamers  

  • Gods Wegen

    Nina de la Parra
    'De la Parra is een knalgoede actrice, heel erg grappig en nul procent pathetisch wanneer ze haar pijn invoelbaar maakt' ★★★★★ Volkskrant
    di 15 dec
    -
    za 26 dec

    Gods wegen leidden er 22 jaar geleden toe dat Nina de la Parra (tekst) en Sanne Landvreugd (saxofoon) bij elkaar over de vloer kwamen in Paramaribo. Ze zaten beiden op het roemruchte Barlaeus in Amsterdam. Ze hebben allebei een Surinaamse vader en een Nederlandse moeder en staan samen op de podia in Nederland.

    Nina in een virtuoze autobiografische bevraging over haar christelijke klasje in Paramaribo, het koloniale verleden van haar joods-Sefardische voorvaderen, haar ervaringen in Surinaamse one-hour hotels, haar pratende vagina en haar zoektocht naar verlichting bij een winti-priester.

    Sanne in een virtuoze, eclectische stijloefening van caribbean dancemusic, jazz, blues en house op zowel alt-, sopraan- als baritonsaxofoon.

     in de pers 

    Het NRC plaatst Gods Wegen in de top 5 van beste cabaretvoorstellingen van 2019, en noemt Nina de la Parra als 1 van 101 nieuwe talenten op cultureel gebied uit Nederland en België.

    'De la Parra is een knalgoede actrice, heel erg grappig en nul procent pathetisch wanneer ze haar pijn invoelbaar maakt. Ze schakelt zonder haperen van de ene naar de andere taal, van de ene naar de andere stemming en van twerken op een ranzig nummer naar een gevoelig liedje.'
    ★★★★★ Volkskrant

    'Het grootste genot is haar furieuze, ongegeneerde optreden. Deze vuilbekkende dame knalt van het podium met haar op hoog tempo in vier talen vertelde ervaringen als "vrijpostige bakra-meid" in Paramaribo en Nederland. Desondanks verliest ze geen moment de controle. Haar tekstbehandeling is voorbeeldig.' ★★★★ NRC

    'Niet alleen knoopt ze talen en tempowisselingen moeiteloos aan elkaar, de teksten zijn nauwkeurig geschreven en rollen vrijwel zonder haperingen van haar tong. Gods Wegen is een viertalige cabaretorkaan, begeleid door verrukkelijke jazzmuzikanten.' Parool

    'De la Parra is een ijzersterke actrice, die moeiteloos schakelt in emotie, taal en sfeer - waardoor haar programma in alle opzichten overweldigend is. Gods Wegen is een overweldigend verzoeningsrelaas.' Theaterkrant (keuze van de criticus)

    Spoken word en opwindende muziek in een programma van twee powerhouses: zonder medelijden, verleidelijk, altijd feministisch, woedend en persoonlijk, trappen zij hun complete afkomst, hun generatie vrouwen en uiteindelijk zichzelf in de baarmoeder.

    Credits

    regie Titus Muizelaar
    geluid, techniek Jan Heideveld
    muziek Sanne Landvreugd, Nina de la Parra i.s.m Tim Bücher, Moritz Götzen
    kostuum Machteld van Roijen
    piano-arrangementen Robin van Geerke

  • Beefteefjes

    Servaes Nelissen / Feikes Huis
    "Een hoogtepunt in zijn fijnzinnige oeuvre" ★★★★★ Scènes
    Genomineerd voor de VSCD Mimeprijs 2019
    do 10 dec
    -
    za 12 dec

    Deel 1 Wim Koevoet 
    “Servaes kwam elke week bij me langs om mij te interviewen voor dit stuk. En dan bleef hij tot diep in de nacht hangen. Het is een wat zwaarmoedige jongen. Ook wel aantrekkelijk op een bepaalde manier. Maar dat is het gevaar van het kunstenaarschap, je bent al gauw teveel met jezelf bezig. Ik heb hem aangeboden dat hij met mijn hond kon wandelen maar dat wilde hij niet.”

    Deel 2 Servaes 
    “Het tweede deel geeft een vrij rauw en associatief beeld van een zoekend kunstenaar die het niet wil opgeven. Ik wilde me laten inspireren door Koevoet maar het tegendeel gebeurde. Het leek me beter helemaal geen contact meer met hem te zoeken. Zijn relatie met zijn hond inspireerde me wel voor het derde deel."

    Deel 3 Renate Schoep
    “Als ik zeg dat ik met dieren praat zijn er nog steeds mensen die me een beetje raar aankijken. Gelukkig wordt dat steeds minder en zie ik een toenemende waardering voor ons werk. Ik geef ook seminars over depressie bij honden. Daar komen ontzettend veel mensen op af. Iedereen kan dit leren, echt waar. En hoe meer mensen met dieren gaan praten, hoe minder eenzaamheid”

    'Met Beefteefjes giet Servaes Nelissen zijn depressie in een hilarische, vrolijk stemmende vorm'
    ★★★★ Volkskrant

    Een vrolijkmakend drieluik over depressie.

    Meer over de makers

    In 2011 won Servaes Nelissen de Gouden Krekel voor de meest indrukwekkende podiumprestatie voor zijn rol in de familievoorstelling Lang zal die Wezen, die hij maakte met Loek Beumer bij Toneelschap Beumer en Drost.

    Hij maakte met Ilse Warringa de erotische tragikomedie Popje, hou je muil! en speelde eerder veelgeprezen solo’s als Herberts Aquarium, Dollywood, De Broekophouder en Mijn vader was Poppenspeler. 

    Credits

    spel, tekst, vormgeving Servaes Nelissen
    eindregie Marijn van der Jagt
    licht- en geluidsontwerp René Rood
    techniek Nick Bos
    pruiken Pilo Pilkes
    met dank aan Vincent van Warmerdam, Kees van der Vooren, Pol Eggermont, Nelissen Decorbouw

  • Tweede auditieronde AKF Sonneveldprijs 2021

    Amsterdams Kleinkunst Festival
    Welke talenten stromen door naar de volgende ronde en wie moeten het strijdtoneel verlaten?
    do 10 dec
    -
    za 12 dec

     LINE-UP 

    DO 10-12-20
    19:00 uur Lev Avitan, Aries Sporkslede en Suus Hoppenbrouwers
    21.00 uur Ramon Chatrer, n00b en Hermes Ahmadi

    VR 11-12-20
    19:00 uur Collin Edson, Ayoub Kharkhach en soit!
    21:00 uur Farida Laan, Fieke Opdam en Boban Benjamin Braspenning

    ZA 12-12-20
    19:00 uur Lonne Gosling, Hugo van Eck en Sanjeevani Hendriks
    21:00 uur Sandhya Hemai, Jonathan Krispijn en Saskia Verhoef

    Na deze tweede ronde zullen er direct 6 artiesten doorstromen naar de Halve Finales van de AKF Sonneveldrijs 2021!

    Dat meedoen aan het Amsterdams Kleinkunst Festival z’n vruchten af kan werpen, is inmiddels wel bewezen. Onder meer Claudia de Breij, Richard Groenendijk, Van der Laan en Woe, Pieter Derks, Eva Crutzen, Yentl en de Boer, Stefano Keizers, Glodi Lugungu en Rosa da Silva zetten ooit hun eerste stappen bij het AKF.

    Welke talenten stomen door naar de volgende ronde en wie moeten het strijdtoneel verlaten? Moedig hen aan en ontdek de artiesten van de toekomst!

  • NIET VANDAAG SATAN (maar wel vanavond)

    Elfie Tromp
    'Vurige, doeltreffende teksten van Tromp in strakke regie van Stephanie Louwrier en dramaturg Céline Buren' - Theaterkrant
    wo 9 dec

    NIET VANDAAG SATAN (maar wel vanavond) verleidt het publiek met de gloedvolle sfeer van ouderwetse cinema-horror. Grootse bewegingen, schaduwspel en humorvolle overdrijvingen zorgen dat de toeschouwer zich ontspant bij het zien van deze veilige pastiche op het genre. Door er doorheen te breken met de actualiteit, komt de echte schrik van het besef; de echte horror is springlevend en omringt ons, dag in, dag uit. Hoe gaan we ermee om?

     In de pers 

    'Vurige, doeltreffende teksten van Tromp in strakke regie van Stephanie Louwrier en dramaturg Céline Buren'
    Theaterkrant (keuze van de criticus)

    Een voorstelling over angst en hoe ermee om te gaan; actueler kan eigenlijk niet. Geschreven en gespeeld door de sprankelende en spraakmakende performer Elfie Tromp, is NIET VANDAAG SATAN (maar wel vanavond) een ode aan onze meest duistere drijfveer. 

    Credits

    spelers Elfie Tromp, Joppe Molenaar, Mattijs Verhallen
    regie Stephanie Louwrier
    ondersteuning Werkplaats Walhalla

van 2