© Casper Koster @ Youseum

Smoezen met Elly Scheele en Eva Line de Boer

In hun nieuwe voorstelling Ik voel Amor geeft schrijf/regie-duo Elly Scheele en Eva Line de Boer opnieuw vorm aan een gedeelde fascinatie voor de stuntelende, pogende mens; dit keer in de prille dagen na de strengste lockdown.

Op een coronaproof filmset neemt de jonge artiest Viggo (Amir Vahidi) samen met zijn vriendin en tevens manager Kate (Kirsten Mulder) een videoclip op voor zijn potentiële zomerhit ‘Ik voel Amor’, een nummer over hun liefde. Voor de rol van vriendin casten zij de jonge influencer Liz (Kimberley Agyarko). Al gauw is het confronterend om te zien hoe Liz een totaal ander plaatje vormt met Viggo.

Ik voel Amor gaat op 26 september in première in het Bellevue Lunchtheater.

Hoe is het idee voor deze voorstelling ontstaan?
Elly:
Ik stuitte op een gegeven moment op de videoclip ‘Ik voel Amor’ van Evert van Huygevoort. Eva en ik werden allebei geraakt door de mensen hierin, die zich hyperbewust lijken van de camera en elkaar. In deze clip speelt een vrouw de Amor van de zanger en ik vond het spannend dat ik me als kijker ging afvragen of het daadwerkelijk zijn vriendin was of dat ze was gecast. En als ze was gecast, hoe zou zijn daadwerkelijke Amor daarop gereageerd hebben? Dit leek ons een tof uitgangspunt voor een spannende driehoeksverhouding. 

Eva: Deze oorspronkelijke inspiratiebron zat ons later een beetje in de weg; misschien doordat ik zo’n fascinatie heb opgedaan voor rappers en influencers. We hebben voor ons hoofdpersonage een eigen artiest gecreëerd, waarbij we lenen uit die wereld.

En we volgen de intriges op de filmset van zijn clip?
Elly: Ik voel Amor gaat over hoe mensen zichzelf presenteren in het openbaar; zowel online als offline. Hoeveel geef je van jezelf bloot in een professionele setting als zo’n set, op je eigen Instagram of als je als artiest een imago aan het opbouwen bent. En hoort je partner sowieso bij dat imago? 

Bij de meeste artiesten of andere publieke figuren is de eerste Google-zoekterm die je krijgt diens naam en dan ‘vriendin’ of ‘vriend’. We lijken soms geobsedeerd door het privéleven van onze idolen. Veel artiesten omarmen dat en maken van hun kanalen een soort realityshow, waardoor de fans het gevoel hebben de mens achter het imago te zien. Maar de vlogs, social media-kanalen en behind-the-scenes-video’s hebben inmiddels ook hun eigen codes en stramien. Zo wordt elk ‘echt’ moment ook vormgegeven; maar maakt dat het minder echt?

“Wat ik bijzonder vind aan deze tijd, is dat het internet iets doet met de dramaturgie van ons leven.” Eva Line de Boer

Eva: Voor mij gaat de voorstelling ook over hoe je er juist achter komt wie je echt bent, door je leven vorm te geven. Wat ik bijzonder vind aan deze tijd, is dat het internet iets doet met de dramaturgie van ons leven. Alsof er een extra laag bij komt, waarop alles evenveel ruimte heeft. Ik vind daar veel vrijheid in.

Elly: Ik kan daar soms ook de druk van voelen. Waar we offline in elke situatie een andere rol kunnen spelen (dochter, vriendin, partner, collega etc), moeten we op onze social media navigeren tussen al die verschillende rollen. Ik voel Amor doet een poging om de kijker bewust te maken van hoe de online wereld inmiddels verweven is met de offline werkelijkheid.

Eva: Ik hoop dat mensen gaan genieten van de vreemde, gestileerde, ongemakkelijke wereld die we gaan neerzetten. Een wereld waarin de personages niet op hun mondje gevallen zijn, absoluut niet precies passen in het hokje waar je ze bij eerste indruk in plaatst en met allen een eigen kijk op identiteit, on- en offline en smaak.

“Tijdens het schrijven was er opeens een wereldwijde pandemie en het was heel onwerkelijk om het stuk te schrijven alsof dat niet aan de hand was.” Elly Scheele

Waarom hebben jullie ervoor gekozen om deze voorstelling in de Lockdown-periode te laten afspelen?
Elly: Tijdens het schrijven van Ik voel Amor was er opeens een wereldwijde pandemie en het was heel onwerkelijk om het stuk te schrijven alsof dat niet aan de hand was. Alsof je een mooie trui aan het breien bent in een brandend huis. Eva en ik hebben toen vrij snel besloten dat we dit stuk in de 1,5 meter-realiteit wilde maken – niet alleen op de vloer, maar ook in de theatrale werkelijkheid. Dat gaf meteen allerlei cadeautjes: van het ongemak van geen hand kunnen geven tot de prille relatie van Kate en Viggo die opeens een vlucht heeft genomen doordat ze samen in quarantaine zijn gegaan. We wilden de praktische gevolgen van deze rare tijd omarmen en niet ontkennen. 

Ik voel Amor is alweer jullie vierde samenwerking. Wat maakt dat jullie elkaar steeds weer opzoeken?
Eva: Het is bijzonder hoe Elly en ik elkaar direct na ons afstuderen hebben gevonden. Ik werkte daarvoor bijna alleen maar vanuit improvisatie, omdat ik zo houd van de ongepolijste taal die je dan vindt. Elly kan die taal schrijven. Zij weet van spreektaal kunst te maken.

Elly: Eva heeft de gave om het publiek te laten kijken naar de mens als sjabloon waar we onze eigen drijfveren in kunnen herkennen. Ik ben heel blij dat we allebei graag personages op het toneel zien die niet vaak een podium krijgen en dat we een lans kunnen breken voor ‘alledaagse mensen’.

Gaan jullie het lied Ik voel Amor ook echt uitbrengen? 
Eva: Amir, de acteur die Viggo speelt, schrijft de muziek zelf. Toevallig stuurde hij vandaag in de appgroep: “Ik vind dat ik echt een hit moet schrijven en dat we daar een heeeeele sicke videoclip (4real) bij moeten maken.”

Ik heb altijd de behoefte om iets terug te geven aan het medium waar je je inspiratie vandaan haalt, dus wat dat betreft komt er een te gekke clip en een nummer met hitpotentie op YouTube, Spotify en op onze socials. Op naar de 10K aan likes?

Ik voel Amor is van 22 september t/m 17 oktober te zien in het Bellevue Lunchtheater. Ga voor meer info en kaarten naar theaterbellevue.nl/ikvoelamor

tekst, concept Elly Scheele
concept, regie Eva Line de Boer
spel Amir Vahidi, Kirsten Mulder, Kimberley Agyarko
productie Theater Bellevue