Foto: Paul Sixta

Stating the Obvious

Ingrid Berger Myhre / Dansateliers
Dans op Dinsdag
di 13 okt 20:30 - 21:20
  • di 13 okt
    20:30 - 21:20
    Grote Zaal

Drie danskunstenaars vertalen taal naar dans - en weer terug. Zo ontstaat een dwaas vertaalproces. Of dat efficiënt is, doet er niet toe. Misverstanden vormen het begin van filosofische hersenspinsels en dwalingen veranderen in poëtische pareltjes.

Hoe begrijpen we dans? Dat is de centrale vraag in het werk van choreograaf Ingrid Berger Myhre. De afgelopen jaren ontwikkelde ze een fascinatie voor de tekortkomingen en mogelijkheden van de taal van dans. Haar scherpe oog voor compositie en luchtige spel met verwachtingen komen samen in pretentieloze voorstellingen. 

Ingrid Berger Myhre staat bekend om haar relativerende kijk op ‘dans’ zoals we die kennen. Gevat, met charme en verfijning, ontleedt ze alledaagse conventies en herschikt ze op verfrissende wijze. In Stating the Obvious zet ze haar onderzoek naar het choreografische schrift van dans en haar grammatica en vocabulaire voort.

Credits

choreografie Ingrid Berger Myhre
performers Georgia Boddez, Calvin Ferdinando Carrier, Némo Flouret
componist Lasse Passage
scenografie Edwin Kolpa
techniek en lichtontwerp Edwin van Steenbergen
in conversation with Merel Heering 
productie Dansateliers
co-productie Jonge Harten
ondersteund door Fonds 21, Fonds Podiumkunsten, Fond for Lyd og bilde – Kultuurrådet, Gemeente Rotterdam, Zabawas

Foto: Tale Hendnes

Meer over de makers

Ingrid Berger Myhre (Rotterdam / Brussel) is een choreograaf en danser. Ze volgde de Research Studios ’17-18 bij P.A.R.T.S. in Brussel en studeerde Moderne Theaterdans aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Daarnaast studeerde ze af aan de Master of Choreography, Research and Performance van ex.e.r.ce aan het Choreographic Centre in Montpellier (FR). 

Taal en semiotiek zijn centrale elementen in haar artistieke werk. De subtiele twist van bestaande conventies en verwachtingen die over dans bestaan, geven haar voorstellingen een relativerende en humoristische ondertoon. Dit was bijvoorbeeld te zien in haar voorstellingen BLANKS (2017) en Panflutes & Paperwork (2019), waarbij ze samenwerkte met componist en muzikant Lasse Passage. Beide voorstellingen waren geselecteerd voor Aerowaves in 2019 en in 2020. Daarnaast maakte Myhre werk voor o.a. de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, de Oslo National Academy of the Arts en Conny Janssen Danst.  

Myhre is als choreograaf verbonden aan Dansateliers in Rotterdam. Ze ontving de Arts Council Norway’s Artists Working Grant in 2016-2017. Momenteel wordt ze ondersteund met de Nieuwe Makersregeling van het Fonds Podiumkunsten.