Over de wanen Ingmar Heytze Olivier Diepenhorst Abke Haring
© Benning & Gladkova

De wanen

Theater Bellevue / Ingmar Heytze
Bellevue Lunchtheater
do 15 sep - zo 9 okt

In een maatschappij die meer focust op successen dan kwetsbaarheid maken Ingmar Heytze, Olivier Diepenhorst en Abke Haring een voorstelling die ruimte geeft aan de onaangepaste geest. Over de vrijheid van fantasie en de realiteit van onze verbeelding. 

De Wanen is het theaterdebuut van dichter Ingmar Heytze.

Heytzes fascinatie voor wanen begon al op jonge leeftijd met zijn moeders verhalen uit haar tijd in de 'krankzinnigenzorg' en werd versterkt door een reisfobie, die hem ruim tien jaar aan Utrecht bond. In 2011 onderzocht hij tijdens een residentie in kunstenaarsverblijf Het Vijfde Seizoen (eerder in gebruik als bezigheidsruimte voor 'onrustige mannen en vrouwen') alle mogelijke psychiatrische stoornissen en schreef aan De Atlas van wanen: een dichtbundel over de mooiste en meest verschrikkelijke wanen.

Hoewel de residentie allemaal ander materiaal opleverde, is die dichtbundel er nooit gekomen. Na een vruchtbare eerdere samenwerking met regisseur Olivier Diepenhorst (Eenzame begeerte, Theatergroep Suburbia, 2017) ontstond het idee om de Atlas uit te werken tot een toneeltekst: De wanen. Een monoloog met vele gezichten, met acteur Abke Haring als krachtig middelpunt.

“Op een ochtend sta ik in de keuken met al dan geen koffie in al dan niet mijn hand, en ik weet niet meer waar ik begin en waar de rest van de wereld ophoudt. 
Ik ben volmaakt doorwaadbaar. 
Je kunt het je niet voorstellen. Maar ik wel.
Ik kan niet anders.”

Smoezen met Ingmar Heytze

Dichter Ingmar Heytze maakt met De wanen zijn debuut in het theater. We vroegen hem naar zijn inspiratie voor en ervaring met het schrijven van deze nieuwe toneeltekst.

Credits

tekst Ingmar Heytze
regie Olivier Diepenhorst
spel Abke Haring
dramaturgie Janine Brogt
decor Lidwien van Kempen
kostuum Rebekka Wörmann
geluidsdecor Christiaan Verbeek
lichtontwerp Yuri Schreuders

Een voorstelling van Theater Bellevue

Meer over de makers

Ingmar Heytze schrijft poëzie voor mensen die niet van gedichten houden. Hij is dichter, schrijver, columnist, performer en presentator. Hij publiceerde elf dichtbundels. Als columnist werkte hij onder meer voor de Volkskrant en AD Utrechts Nieuwsblad. Hij stond, alleen of met zijn band Asfaltfeeën, op festivals als Lowlands, Dichter aan Huis, het Tuinfeest, Poëzie in Carré (2006) en de Nacht van de Poëzie, waarvoor hij ook enkele jaren de programmering en co-presentatie verzorgde. Hij was huisfilosoof van het Centraal Museum en de eerste Utrechtse Stadsdichter, ontving de C.C.S. Croneprijs voor zijn gehele oeuvre en de Maartenspenning van de stad Utrecht. Zijn twaalfde bundel, Met wat geluk, verschijnt in de herfst van 2022. 

"Heytze is in zijn eentje The Beatles van de Nederlandse Poëzie" Joost Zwagerman

Olivier Diepenhorst studeerde in 2013 af aan de Regie Opleiding van de Theaterschool Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, waar zijn afstudeervoorstelling werd bekroond met de ITS Ton Lutz Award voor meest veelbelovend regietalent.

Sindsdien is hij als regisseur verbonden aan Toneelschuur Producties (o.a. Andromache) en Suburbia (o.a. Eenzame begeerte, Mamma Medea). Driemaal werd hij genomineerd voor de BNG Bank Nieuwe Theatermakersprijs. Afgelopen jaren deed Diepenhorst gastregies bij Oostpool, Over het IJ en de Tekstsmederij en regisseerde hij voor Korthals Stuurman Lichter dan ik, dat is genomineerd voor het Nederlands Theater Festival 2022. Olivier is tevens regieassistent bij Internationaal Theater Amsterdam voor onder andere Ivo van Hove.

Abke Haring is een Nederlandse theatermaakster, regisseuse en actrice. In 2014 won ze een Theo d'Or voor haar hoofdrol in Hamlet vs Hamlet van Het Toneelhuis en Toneelgroep Amsterdam (nu ITA). Ze studeerde van 1997 tot 2002 in Antwerpen bij Studio Herman Teirlinck, onderdeel van de Vlaamse toneelopleiding. Na haar opleiding bleef ze in de Belgische stad wonen. Tot en met 2018 schreef en speelde ze daar in diverse voorstellingen van Het Toneelhuis. Haring schrijft eigen toneelstukken, waarin ze vaak ook zelf een rol speelt. Haar voorstellingen zijn veelal rauw, intens en fysiek van aard. Van haar hand verschenen onder meer recente werken als Trainer, Unisono, Platina en SAFE SPACE. Laatstgenoemde is de eerste productie die ze heeft gemaakt vanuit haar eigen stichting, Stichting Haring.

Deze voorstelling is onderdeel van