Foto: Anne Harbers

Keefman

Jack Wouterse
do 24 nov - za 26 nov

Een strak, helder en indringend verhaal over psychiatrisch patiënt Keefman die gevangen zit in zichzelf.

Na 23 jaar speelt Jack Wouterse opnieuw de solo Keefman naar het boek van Jan Arends. Een strak, helder en indringend verhaal over psychiatrisch patiënt Keefman die gevangen zit in zichzelf, toch vrij goed weet hoe het anders moet, alleen niet hoe.

De monoloog van Jan Arends uit de gelijknamige verhalenbundel geeft een stem aan de boze, onmachtige, om zich heen schreeuwende binnenwereld van psychiatrisch patiënt Keefman. In een woedend relaas spreekt hij zijn zwijgende behandelde psychiater aan. Hij laat hem retorisch alle hoeken van de kamer zien, verwijt hem, én de wereld, elk denkbaar zuchtje tegenwind. Wat een aanklacht lijkt tegen het systeem is tegelijk het portret van een bijzondere figuur. Zijn referentiekader is de ambachtsschool, maar hij is sluw en gewiekst. Keefman kan flemen, kent de ironie en beheerst die tot in de puntjes. Met zijn wendbare geest is hij de psychiater voortdurend te slim af.

In die draaikolk van emoties neemt Jack Wouterse zijn publiek mee, geeft de onmacht een stem, creëert empathie, afwijzing, boosheid, compassie en verdriet.

Keefman 2022

Voor Jack Wouterse is het tweede keer dat hij Keefman speelt. In 1999 deed hij de monoloog bij het Ro-theater. Het is totaal anders nu. In de herlezing van de tekst ontdekte Wouterse nieuwe lagen die passen bij deze tijd. Hij ziet in Keefman minder het ‘Ik tegen de rest van de wereld’, en meer de sociale eenzaamheid en het zoeken naar verbintenis. Het is ook afdalen in de diepe eenzaamheid van Keefmans binnenwereld. Als publiek delen we in die gedachtewereld die elementair triestig is. In het sobere, uitgezuiverde decor, wordt alles bewaakt. Camera's leggen alles vast, willen controleren, willen beoordelen. Wat Keefmans brein niet lukt zal de bewaking wel doen: een strakke structuur, controle, macht.

Nagesprek

vr 25 nov | na afloop in de Grote Zaal 
Direct na de voorstelling is een kort nagesprek met Jack Wouterse, Thijs Burger (psychiater bij Mentrum) en Laura Mulder (ervaringsdeskundige bij Mentrum). Publiek kan vragen stellen en verhalen delen.

In de pers

Deze felle toon en grote gebaren, die Wouterse als acteur op het lijf zijn geschreven, zijn niet alleen hier en daar geestig: door de manier waarop hij vertelt laat hij onbewust ook de immense onmacht zien. Theaterkrant 2022

De verhalenbundel 'Keefman' vindt in Jack Wouterse de beste ambassadeur ... De man is werkelijk geniaal in het uitbeelden van een totale machteloosheid. Wat een innemende acteur! Hij raakt je, met zijn imposante lijf en ingetogen, soms uitgelaten spel, in wie hij is als personage Keefman. Daardoor maakt diens onmacht zich ook van jou meester. Friesch Dagblad

Credits

met, van, door Jack Wouterse
tekst Jan Arends
artistiek advies Alize Zandwijk, Herman Gilis
vormgeving Thomas Rupert 

Meer over de makers

Na de Toneelschool begon Jack Wouterse in het circus van Sjoukje Dijkstra. Via Johan Doesburg kwam hij in het theater terecht. Vanaf 1999 tot 2017 was hij te zien bij het Ro Theater in onder andere ‘Slaaf’ ‘Nachtasiel’, De Zere Neus van Bergerac’. Met Arjan Ederveen maakte hij de theatertrilogie ‘Tocht’ (2009), ‘Walden’ (2016) en ‘Zin’ (2019). Hij speelde in tal van films waaronder de klassiekers ‘Lang Leve De Koningin‘Noorderlingen’ en ‘Suzy Q’. Daarnaast is Jack een graag geziene gast in vele populaire tv-series. En nu terug in het theater met ‘Keefman’.