Hoge bomen

Koen Caris, Raygin Fullinck / Theater Bellevue, Het Nationale Theater
Bellevue Lunchtheater
wo 29 okt - zo 23 nov

Als regisseur Sven zijn eigen machtsmisbruik in een voorstelling ontleedt, wordt hij overladen met lof en begint hij te twijfelen. Klopt dit nog wel? Mag hij vergeven worden?

Wanneer hij Leyla opzoekt, acteur en een van zijn slachtoffers, ontdekt hij dat zij aan haar eigen voorstelling werkt. Wat begint als een poging tot verzoening, ontaardt in een gevecht om het verhaal. Hun ontmoetingen zijn bovendien olie op het vuur voor de groepen die zich aan hen verbonden hebben: de bezoekers in de theaters, tegenover de demonstranten daarbuiten. Een botsing nadert, en geweld hangt in de lucht.

"Ik weet niet hoe we met daders om moeten gaan. Verlies je, eenmaal schuldig bevonden, voorgoed je recht op een publiek voor jouw verhaal? Of is uiteindelijk je straf geweest en mag er gerehabiliteerd worden? En welke verantwoordelijkheid hebben wij omstanders daarin, ook naar de slachtoffers toe?" Koen Caris

Theater Bellevue X Het Nationale Theater

Sinds 2023 gaan Theater Bellevue en Het Nationale Theater jaarlijks via een open call op zoek naar de schrijver voor een nieuwe theaterproductie, gespeeld door acteurs van het ensemble van Het Nationale Theater. Schrijvers, niet alleen ervaren podiumschrijvers,  worden uitgenodigd om visionaire, invoelbare antwoorden te formuleren op vragen van onze tijd. 

Joeri Heegstra en Max Wind wonnen de eerste Open Call met Exit Poll (maart 2023, regie: Belle van Heerikhuizen) als reactie op de vraag "Hoe kun je de samenleving écht veranderen?". Roos Bottinga reflecteerde met haar inzending Hen (januari 2025, regie: Ada Ozdogan), op "Hoe leren we (weer) luisteren naar de verzwegen stemmen van de natuur?".

Koen Caris won de derde Open Call met de vraag "Hoe kunnen mensen vanuit extreem tegengestelde posities elkaar nog begrijpen?". Zijn inzending Hoge bomen onderzoekt het gebied van daderschap, slachtofferschap, schuld en vergeving.

"Een gewaagde en uitdagende tekst waarin verschillende uiteenlopende partijen het grijze gebied betreden. Met een kritische en zachte blik weet Koen hedendaagse vragen op scherp te zetten." Raygin Fullinck, de selectiecommissie

De leescommissie bestond uit Tom Helmer (De Schrijversstudio Theater Bellevue), Melissa Knollenburg (schrijver en Toneelschrijfhuis), Nedra Arsenovic-Kenzari (QISSA), Raygin Fullinck (regisseur), Bram Coopmans (acteur Het Nationale Theater) en Kyra Mol (dramaturg o.a. bij Het Nationale Theater).

Credits

tekst Koen Caris
spel Soumaya Ahouaoui, Bram Coopmans
regie Raygin Fullinck
dramaturgie Kyra Mol
muziek Jin Hoogerwerf

coproductie Theater Bellevue, Het Nationale Theater
deze samenwerking wordt ondersteund door VandenEnde Foundation
mede mogelijk gemaakt door Fonds Podiumkunsten

Koen © Jelmer de Haas
Inzoomen
Bram © Gordon Meuleman
Inzoomen
Soumaya © Gordon Meuleman
Inzoomen

Meer over de makers

Koen Caris (1988) schrijft toneelstukken, romans en hoorspelen. Dat doet en deed hij onder meer voor Kobra Theaterbureau, BNNVARA, VPRO, Bellevue Lunchtheater, De Hoorspelfabriek, Atlas Contact, TPH Zeeland en Slagwerk Den Haag. Hij ontving de Hebban Debuutprijs, het TheaterTekstTalent-Stipendium en diverse prijzen op Café Theater Festival en Fringe, en werd genomineerd voor onder meer de ITs Playwriting Award, de Zilveren Reissmicrofoon en de Prix Europa.

Inschrijven voor onze nieuwsbrief