© Henri Verhoef

Hoge bomen

Koen Caris, Raygin Fullinck / Theater Bellevue, Het Nationale Theater
Bellevue Lunchtheater
wo 29 okt - vr 28 nov

Jarenlang was Sven gevierd theaterregisseur, tot hij verdween na onthullingen over seksueel grensoverschrijdend gedrag. Leyla, actrice én overlever, was degene die zijn wandaad naar buiten bracht.

Als Sven plotseling op de stoep staat, met de vraag of zij wil bijdragen aan een voorstelling waarin hij zijn daderschap onderzoekt, moet Leyla zich opnieuw verhouden tot de man die haar beschadigde. Svens terugkeer haalt alles overhoop: oud zeer van een ogenschijnlijk genezen wond, maar ook nieuw verlangen naar rechtvaardigheid. Wat begint als een poging tot begrip, mondt uit in een strijd om het recht een verhaal te mogen vertellen.

In Hoge bomen stelt schrijver Koen Caris de vraag: hoe moeten we omgaan met terugkerende daders? Is hun straf uiteindelijk ‘voorbij’ en is er recht op rehabilitatie? Verliezen zij, eenmaal schuldig bevonden, voorgoed hun recht op een publiek voor hun verhaal? En wie mag daaraan meebeslissen?

Theater Bellevue X Het Nationale Theater

Sinds 2023 gaan Theater Bellevue en Het Nationale Theater jaarlijks via een open call op zoek naar de schrijver voor een nieuwe theaterproductie, gespeeld door acteurs van het ensemble van Het Nationale Theater. Schrijvers, niet alleen ervaren podiumschrijvers,  worden uitgenodigd om visionaire, invoelbare antwoorden te formuleren op vragen van onze tijd. 

Joeri Heegstra en Max Wind wonnen de eerste Open Call met Exit Poll (maart 2023, regie: Belle van Heerikhuizen) als reactie op de vraag "Hoe kun je de samenleving écht veranderen?". Roos Bottinga reflecteerde met haar inzending Hen (januari 2025, regie: Ada Ozdogan), op "Hoe leren we (weer) luisteren naar de verzwegen stemmen van de natuur?".

Koen Caris won de derde Open Call met de vraag "Hoe kunnen mensen vanuit extreem tegengestelde posities elkaar nog begrijpen?". Zijn inzending Hoge bomen onderzoekt het gebied van daderschap, slachtofferschap, schuld en vergeving.

"Een gewaagde en uitdagende tekst waarin verschillende uiteenlopende partijen het grijze gebied betreden. Met een kritische en zachte blik weet Koen hedendaagse vragen op scherp te zetten." Raygin Fullinck, de selectiecommissie

De leescommissie bestond uit Tom Helmer (De Schrijversstudio Theater Bellevue), Melissa Knollenburg (schrijver en Toneelschrijfhuis), Nedra Arsenovic-Kenzari (QISSA), Raygin Fullinck (regisseur), Bram Coopmans (acteur Het Nationale Theater) en Kyra Mol (dramaturg o.a. bij Het Nationale Theater).

Credits

tekst Koen Caris
spel Soumaya Ahouaoui, Bram Coopmans
regie Raygin Fullinck
dramaturgie Kyra Mol
scenografie Nina Kay
lichtontwerp Floriaan Ganzevoort
muziek Jin Hoogerwerf

coproductie Theater Bellevue, Het Nationale Theater
deze samenwerking wordt ondersteund door VandenEnde Foundation
mede mogelijk gemaakt door Fonds Podiumkunsten

Meer over de makers

Koen Caris (1988) schrijft toneelstukken, romans en hoorspelen. Dat doet en deed hij onder meer voor Kobra Theaterbureau, BNNVARA, VPRO, Bellevue Lunchtheater, De Hoorspelfabriek, Atlas Contact, TPH Zeeland en Slagwerk Den Haag. Hij ontving de Hebban Debuutprijs, het TheaterTekstTalent-Stipendium en diverse prijzen op Café Theater Festival en Fringe, en werd genomineerd voor onder meer de ITs Playwriting Award, de Zilveren Reissmicrofoon en de Prix Europa.

Raygin Fullinck (1995) studeerde in 2024 af aan de Regie Opleiding van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Hij presenteerde recent zijn theatrale onderzoek tijdens Beginnins van Frascati Producties en is als maker aangesloten bij De Bende van Branoul. Voor Raygin is theater een uitnodiging om de diversiteit aan gedachten te belichten en te omarmen, vanuit de overtuiging dat vanuit één enkele blik tientallen perspectieven naast elkaar kunnen bestaan, elk met hun eigen waarheid en waarde.

Wachtlijst

Wenslijstje

Toegevoegd:

Naar wenslijstje

Inschrijven voor onze nieuwsbrief