foto Amanda Harput

Strange Fruit's

Sedrig Verwoert/Theater Rotterdam
wo 15 okt en do 16 okt

For English see below
Sedrig Verwoert combineert moderne dans met invloeden uit de Surinaamse en Caribische cultuur en biedt zo een fris, transformerend perspectief. Zijn nieuwe voorstelling Strange Fruits bestaat uit twee delen: een herneming van Strange Fruit 2.0 en het nieuwe werk Rode Palulu, geïnspireerd op het gelijknamige verhaal van Coen Ooft (1958).

Strange Fruit 2.0 - een korte voorstelling die Verwoert maakte tijdens TRACK: Sample, Scratch & Rewind bij Theater Rotterdam - is een hedendaags dansstuk dat reflecteert op de reis van zwarte mensen door de geschiedenis heen, verweven met een indringende blik op het politieke klimaat van vandaag. Het werk is geïnspireerd op het iconische kinderlied Faya Siton – een lied dat verwijst naar slavernij en het koloniale verleden in Suriname – en gebruikt het als poëtische lens om terug te blikken op dat verleden.

Voor het tweede deel van de voorstelling ontwikkelt Verwoert een nieuw werk, Rode Palulu, geïnspireerd op De rode paloeloe van Coen Ooft (1958). Oofts verhalenbundel Spanhoek, genoemd naar een centraal plein in Paramaribo, was de eerste Nederlandstalige verhalenbundel van een Surinaamse schrijver met literaire ambities. Geïnspireerd op het titelverhaal De rode paloeloe verweeft Sedrig Verwoert dans en videoprojecties op een nieuwe compositie van Phantom Wizard tot een visueel gelaagde ervaring waarin verleden en heden samensmelten.

Content note: er zijn beelden en scènes die emotioneel intens kunnen zijn en mogelijk shockerend. Strange Fruit 2.0 bevat expliciete beelden die verwijzen naar zelfdoding. Denk je aan zelfdoding? Neem dan 24/7 gratis en anoniem contact op met 0800-0113 of chat op 113.nl.

ENG
Sedrig Verwoert combines contemporary dance with influences from Surinamese and Caribbean culture, offering a fresh, transformative perspective. His new performance Strange Fruits consists of two parts: a reprise of Strange Fruit 2.0 and his new work The Red Palulu, inspired by the short story The Red Palulu by Coen Ooft (1958).

Originally created for TRACK: Sample, Scratch & Rewind at Theater Rotterdam, Strange Fruit 2.0 is a contemporary dance piece that reflects on the journey of Black people through history, combined with a critical look at present-day politics. The work is inspired by the iconic Surinamese children’s song Faya Siton - a song that references slavery and the colonial past in Suriname - and uses it as a poetic lens to look back on that history.

In the second half of the performance, Verwoert presents his new work: The Red Palulu, inspired by The Red Palulu by Coen Ooft (1958). Ooft’s book Spanhoek, named after a central square in Paramaribo, was the first Dutch-language short story collection by a Surinamese writer with literary ambitions. Inspired by the title story The Red Palulu, Verwoert merges dance and video projections with an original composition by Phantom Wizard, creating a visually layered experience in which past and present intertwine.

Content note: Some scenes and visuals may be emotionally intense or potentially triggering. Strange Fruit 2.0 contains explicit imagery referring to suicide. If you are thinking about suicide, please contact 113 Suicide Prevention via 0800-0113 (free, 24/7) or chat at 113.nl.

Credits

concept, choreografie en performance Sedrig Verwoert
performers Alanna Archibald, Aaron Faneyte, Marilou Fortuné, Elfriede Ritfeld, Sedrig Verwoert, Sydney Rabin, Hope Landu (stage)
muziek Isha Forster a.k.a. Phantom Wizard, Ranie Ribeiro 
lichtontwerp Jasper Nijholt
film Wouter Verberkt
gedicht Sedrig Verwoert
styling en kostuums Sedrig Verwoert, Martine Douma i.s.m. Kostuumatelier Theater Rotterdam
styling campagnebeeld Tricia Mokosi
productieleiding Anka Pajor
dramaturgie en artistieke begeleiding Leo Spreksel
met dank aan Roderige Robles de Medina, Dionne Verwey, Romana Vrede, Ranie Ribeiro, Alida Dors

Meer over de makers

De danstaal van Sedrig Verwoert is stevig verankerd in de hedendaagse moderne dansesthetiek, maar kent daarnaast vele schakeringen en invloeden uit de Surinaamse en Caribische cultuur. Zo breekt hij het eigentijdse dansidioom open en creëert hij ruimte voor andere verhalen en nieuwe invalshoeken. Zijn werk verrijkt het hedendaagse dansveld en biedt een podium aan dansers, muziek en muzikanten met wortels in de Afrikaanse diaspora.

“Sedrig is een buitengewoon bijzondere maker met een heel eigen taal die moeiteloos tradities verbindt – van ballet en contemporary tot dans uit de Afrikaanse diaspora. Zijn werk verdient een internationaal podium.” 

- Alida Dors, Artistiek Directeur Theater Rotterdam

Een nieuw hoofdstuk
Met Strange Fruit’s markeert Sedrig de afronding van zijn periode bij Productiehuis Theater Rotterdam en de start van zijn eigen gezelschap. Dit platform wil onderbelichte verhalen zichtbaar maken, waar diversiteit, inclusie en kunst elkaar versterken. Een plek waar onderzoek naar representatie, identiteit, educatie en bewegingskunst verder tot bloei komt.

"Mijn gezelschap is niet alleen een podium, maar een uitnodiging tot ontmoeting, radicale zorg en collectieve verbeelding. Een nieuw soort dansgezelschap: fluïde, intersectioneel en toekomstgericht. Een plek waar lichamen spreken, helen, confronteren en vieren op hun eigen voorwaarden." 

- Sedrig Verwoert

Sedrig Verwoert’s dance language is firmly rooted in contemporary modern dance aesthetics, while also drawing on a wide range of influences from Surinamese and Caribbean culture. In doing so, he opens up the field of contemporary dance to new narratives and perspectives. His work enriches the dance landscape and creates space for dancers, music, and musicians connected to the African diaspora.

“Sedrig is an extraordinarily distinctive creator with a unique language that effortlessly connects traditions – from ballet and contemporary to dance from the African diaspora. His work deserves an international stage.” – Alida Dors, Artistic Director of Theater Rotterdam

A new chapter
With Strange Fruit’s, Verwoert marks the completion of his time at Productiehuis Theater Rotterdam and the beginning of his own company. This platform aims to make overlooked stories visible, where diversity, inclusion, and art enhance one another. A place where research into representation, identity, education, and movement art can continue to flourish.

"My company is not just a stage, but an invitation to encounter, radical care, and collective imagination. A new kind of dance company: fluid, intersectional, and forward-looking. A place where bodies speak, heal, confront, and celebrate on their own terms." – Sedrig Verwoert 

 

 

 

Wachtlijst

Wenslijstje

Toegevoegd:

Naar wenslijstje

Inschrijven voor onze nieuwsbrief