Hoge bomen
-
wo 29 okt12:30try-outPaloni Zaal
standaard Standaard € 24,00 -
do 30 okt12:30try-out | pay what you canPaloni Zaal
standaard Standaard € 24,00 Pay what you can € 9,50 € 9,50 Pay what you can € 17,50 € 17,50 -
vr 31 okt12:30try-outPaloni Zaal
standaard Standaard € 24,00 -
za 1 nov12:30premièrePaloni Zaal
standaard Standaard € 24,00 -
zo 2 nov12:30met prikkelarme ontvangstPaloni Zaal
standaard Standaard € 24,00 -
wo 5 nov12:30Paloni Zaal
standaard Standaard € 24,00 -
do 6 nov12:30Paloni Zaal
standaard Standaard € 24,00 -
vr 7 nov12:30Paloni Zaal
standaard Standaard € 24,00 -
za 8 nov12:30pay what you canPaloni Zaal
standaard Standaard € 24,00 Pay what you can € 9,50 € 9,50 Pay what you can € 17,50 € 17,50 -
zo 9 nov12:30Paloni Zaal
standaard Standaard € 24,00 -
wo 12 nov12:30Paloni Zaal
standaard Standaard € 24,00 -
do 13 nov12:30Paloni Zaal
standaard Standaard € 24,00 -
do 13 nov17:30Paloni Zaal
standaard Standaard € 24,00 -
vr 14 nov12:30pay what you canPaloni Zaal
standaard Standaard € 24,00 Pay what you can € 9,50 € 9,50 Pay what you can € 17,50 € 17,50 -
za 15 nov12:30Paloni Zaal
standaard Standaard € 24,00 -
zo 16 nov12:30met prikkelarme ontvangstPaloni Zaal
standaard Standaard € 24,00 -
wo 19 nov12:30pay what you canPaloni Zaal
standaard Standaard € 24,00 Pay what you can € 9,50 € 9,50 Pay what you can € 17,50 € 17,50 -
do 20 nov12:30Paloni Zaal
standaard Standaard € 24,00 -
do 20 nov17:30Paloni Zaal
standaard Standaard € 24,00 -
vr 21 nov12:30Paloni Zaal
standaard Standaard € 24,00 -
za 22 nov12:30Paloni Zaal
standaard Standaard € 24,00 -
zo 23 nov12:30Paloni Zaal
standaard Standaard € 24,00 -
ma 1 dec20:30 - 21:30Zaal 3 | Het Nationale Theater | Den Haagop tournee
-
di 2 dec20:30 - 21:30Zaal 3 | Het Nationale Theater | Den Haagop tournee
-
wo 3 dec20:30 - 21:30Zaal 3 | Het Nationale Theater | Den Haagop tournee
Het verhaal
Na de onthullingen over zijn wangedrag verdween regisseur Sven van het toneel. Jaren later wil hij een voorstelling maken waarin hij zijn daderschap onderzoekt. Hij vraagt aan Leyla of zij hieraan wil bijdragen. Svens terugkeer in Leyla’s leven haalt alles overhoop. Ze moet zich opnieuw verhouden tot de man die haar beschadigde. Een ogenschijnlijk genezen wond wordt opengehaald, maar ook een nieuw verlangen naar rechtvaardigheid. Verliest Sven, eenmaal schuldig bevonden, voorgoed het recht op een publiek voor zijn verhaal?
Sven: "Ik was een spook, een ritseling. Hertenpootjes op bladeren, mijn hele bestaan."
Leyla: "Is dit een preview?"
Macht, schuld, slachtofferschap en vergeving
Schrijver Koen Caris: “Rond de MeToo-beweging zijn mensen vaak en plein public hun werkveld uitgestuurd. Dat voelde kloppend en goed, maar velen van hen zijn inmiddels toch weer teruggekeerd. Hoe moeten we daarover denken? Is hun terugkeer een onderdeel van rehabilitatie, en kunnen we van hun verhaal leren? Of verlies je, eenmaal schuldig geweest, je recht op een publiek? En wie mag daaraan meebeslissen?”
Theater Bellevue X Het Nationale Theater
De Open Call is een langdurige samenwerking tussen Theater Bellevue en Het Nationale Theater, waarin de auteur wordt gezocht voor een nieuwe tekst van een Lunchtheatervoorstelling. Veelal jonge schrijvers en jong regietalent werken samen met acteurs uit het ensemble van Het Nationale Theater. Ze krijgen de kans om vlieguren te maken en misschien nog wel belangrijker: een publiek voor hun voorstellingen op te bouwen.
Koen Caris won de derde Open Call met de vraag "Hoe kunnen mensen vanuit extreem tegengestelde posities elkaar nog begrijpen?". Zijn inzending Hoge bomen onderzoekt het gebied van daderschap, slachtofferschap, schuld en vergeving.
"Een uitdagende tekst die woorden geeft aan hedendaagse vragen. Beiden personages proberen los te komen van hun stempels als dader en slachtoffer. Koen weet deze worsteling lichtvoetig te betreden." Raygin Fullinck
De leescommissie bestond uit Tom Helmer (De Schrijversstudio Theater Bellevue), Melissa Knollenburg (schrijver en Toneelschrijfhuis), Nedra Arsenovic-Kenzari (QISSA), Raygin Fullinck (regisseur), Bram Coopmans (acteur Het Nationale Theater) en Kyra Mol (dramaturg o.a. bij Het Nationale Theater).
Credits
tekst Koen Caris
spel Soumaya Ahouaoui, Bram Coopmans
regie Raygin Fullinck
dramaturgie Kyra Mol
scenografie Nina Kay
lichtontwerp Floriaan Ganzevoort
muziek Jin Hoogerwerf
coproductie Theater Bellevue, Het Nationale Theater
deze samenwerking wordt ondersteund door VandenEnde Foundation
mede mogelijk gemaakt door Fonds Podiumkunsten
Meer over de makers
Koen Caris (1988) schrijft toneelstukken, romans en hoorspelen. Dat doet en deed hij onder meer voor Kobra Theaterbureau, BNNVARA, VPRO, Bellevue Lunchtheater, De Hoorspelfabriek, Atlas Contact, TPH Zeeland en Slagwerk Den Haag. Hij ontving de Hebban Debuutprijs, het TheaterTekstTalent-Stipendium en diverse prijzen op Café Theater Festival en Fringe, en werd genomineerd voor onder meer de ITs Playwriting Award, de Zilveren Reissmicrofoon en de Prix Europa.
Raygin Fullinck (1995) studeerde in 2024 af aan de Regie Opleiding van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Hij presenteerde recent zijn theatrale onderzoek tijdens Beginnings van Frascati Producties en is als maker aangesloten bij De Bende van Branoul. Voor Raygin is theater een uitnodiging om de diversiteit aan gedachten te belichten en te omarmen, vanuit de overtuiging dat vanuit één enkele blik tientallen perspectieven naast elkaar kunnen bestaan, elk met hun eigen waarheid en waarde.